Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2785139_0001.png
22. november 2023
J.nr. 2023 - 8030
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 53 af 26. oktober 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om der er forhold i EU-lovgivningen, der forhindrer Danmark i at give længere betalingsfrister for moms
2785139_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om der er forhold i EU-lovgivningen, der forhindrer Danmark i
at give længere betalingsfrister for moms?
Svar
De danske momsregler baserer sig på fælles EU-momsregler i momsdirektivet, hvor der
er fastsat visse rammer for angivelsesfristen og afgiftsperioden for moms, som begge har
betydning for betalingsfristen.
De danske momsregler følger momsdirektivets regler om, at angivelse og betaling af
moms skal ske samtidig.
For store virksomheder er afgiftsperioden kalendermåneden, og angivelse og betaling skal
ske senest den 25. i måneden efter afgiftsperiodens udløb. For mellemstore virksomheder
er afgiftsperioden kvartalet, og angivelse og betaling skal ske senest den 1. i den tredje
måned efter afgiftsperiodens udløb. For små virksomheder er afgiftsperioden første og
anden halvdel af kalenderåret, og angivelse og betaling skal ske senest den 1. i den tredje
måned efter afgiftsperiodens udløb.
De danske momsregler vedrørende afgiftsperioder, angivelsesfrister og betalingsfrister er
således i overensstemmelse med momsdirektivet.
Det er vurderingen, at det ikke er muligt at forlænge angivelses- og betalingsfristen for
mellemstore og små virksomheder yderligere, hvorimod det er muligt at forlænge angivel-
ses- og betalingsfristen for moms for store virksomheder. Det bemærkes, at en forlæn-
gelse af fristen vil medføre et likviditetstab for staten, som vil skulle finansieres og derud-
over kan en forlænget frist medføre en øget risiko for tab fx i forbindelse med gældsop-
bygning og svig.
Side 2 af 2