Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2876842_0001.png
31. maj 2024
J.nr. 2024 - 3770
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 503 af 3. maj 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Jeppe Bruus
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 503: MFU spm. om kommentar til intern henvendelse af 22/4-24 fra Erik Holbech om klage over grundværdi
2876842_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse af 22. april 2024 fra Erik Holbech
om klage over grundværdi, jf. SAU alm. del - bilag 240.
Svar
Som skatteminister udtaler jeg mig ikke om konkrete sager, og i lyset af bl.a. den særlige
tavshedspligt i skatteforvaltningsloven finder jeg det mest korrekt ikke konkret at kom-
mentere oplysningerne i henvendelsen.
Det fremgår af ejendomsvurderingsloven, at der ved grundværdien forstås værdien af
grunden i ubebygget stand under den forudsætning, at grunden vil blive anvendt og ud-
nyttet bedst muligt i økonomisk henseende. Grundværdien ansættes på grundlag af den
anvendelse og den udnyttelse, der er mulig efter forskrifter udstedt i medfør af planlov-
givningen eller anden offentlig regulering.
Det betyder, at Vurderingsstyrelsen beregner værdien af en grund ud fra de muligheder
der er for at anvende grunden og ikke kun den faktiske anvendelse. Herefter vurderes det,
hvilken anvendelse af grunden, der giver den højeste værdi: den mulige eller den faktiske
anvendelse af grunden.
Som det fremgår af mit svar på SAU alm. del
spm. 395 af 20. september 2023 om an-
sættelse af grundværdier, kan der dog også være situationer, hvor der kan være behov for
at tage højde for, at den anvendelse, som i henhold til plangrundlaget giver den højeste
grundværdi, ikke umiddelbart forekommer at være en realistisk mulighed. Ved udsendel-
sen af de endelige vurderinger kan der, som en del af Vurderingsstyrelsens manuelle sags-
behandling, blive taget hensyn til dette.
Der udsendes i øjeblikket endelige 2020-vurderinger, som alle boligejere gerne skal have
modtaget inden årets udgang. 2020-vurderingerne udgør beskatningsgrundlaget i 2021,
2022 og 2023.
For 2024 bliver boligskatterne indledningsvist opkrævet på baggrund af en foreløbig
2022-vurdering, som ikke har undergået den samme manuelle behandling som de ende-
lige vurderinger. I takt med at de endelige 2020-vurderinger udsendes i 2024, rettes de fo-
reløbige 2022-vurderinger til, hvor der er behov for dette.
Boligskatterne for 2024 opgøres endeligt, når de foreløbige 2022-vurderinger erstattes af
de endelige 2022-vurderinger. Hvis man som boligejer mener, at det beløb, der opkræves
i boligskatter for 2024, er forkert, kan man klage over den endelige 2022-vurdering, når
den udsendes.
Indtil ejendomsejerne modtager deres endelige vurdering, kan man
hvis man mener, at
den foreløbige vurdering er helt skæv
henvende sig til Vurderingsstyrelsen, som i sær-
lige tilfælde har pligt til at se på den foreløbige vurdering igen. Det gælder fx i købs- eller
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 503: MFU spm. om kommentar til intern henvendelse af 22/4-24 fra Erik Holbech om klage over grundværdi
2876842_0003.png
salgssituationer, hvor man kan sende en anmodning til Vurderingsstyrelsen via Vurde-
ringsportalen og vedhæfte dokumentation for udbudsprisen
fx en salgsopstilling.
Uanset om den foreløbige vurdering måtte vise sig at være for høj, vil boligejerne, der
ejede deres bolig ved overgangen til de nye skatteregler, ikke blive ramt på privatøkono-
mien. De vil få en skatterabat, hvis de ved overgangen til de nye regler skal betale mere i
boligskat, end hvis de gældende regler var blevet videreført til og med 2024.
Side 3 af 3