Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2865272_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
13. maj 2024
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 488 (Alm. del) af 25. april
2024 stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor store de privatøkonomiske omkostninger som følge af
prisstigninger vil være for en gennemsnitlig person med et gennemsnitligt forbrug
af fødevarer samt andre varer ved valg af hhv. model 1, 2a, 2b, 3a og 3b i Svarer-
rapporten?
Svar
Det fremgår af den endelige afrapportering fra Ekspertgruppen for en Grøn Skat-
tereform, der blev offentliggjort d. 21. februar 2024, at prisen på varer fra slagte-
rier og mejerier skønnes at stige med hhv. ca. 2-10 pct., 0-2 pct. og 1-5 pct., af-
hængig af model,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Gennemsnitlige prisstigninger på varer fra slagterier og mejerier, pct.
Model 1
Kvægslagterier
Griseslagterier
Mejerier
10,0
1,6
4,6
Model 2a
5,1
1,0
2,3
Model 2b
4,3
0,7
2,0
Model 3a
2,8
0,6
1,2
Model 3b
2,0
0,3
0,9
Anm.: Beregningerne er lavet pba. prisstigninger fra fødevareindustrien til privat forbrug. Det antages, at
produkterne påvirkes med de gennemsnitlige prisstigninger på kvæg- og griseslagterier.
Kilde: Grøn Skattereform – Endelig afrapportering, februar 2024.
I De Økonomiske Råds miljøøkonomiske rapport fra 2023 fremgår det, at en hus-
stands gennemsnitlige månedlige dagligvareindkøb af okse- og grisekød skønnes at
udgøre hhv. 0,9 og 1,5 kg,
jf. tabel 2.
Det bemærkes, at data bygger på selvrappor-
terede dagligvareindkøb i supermarkeder, slagterbutikker, nethandel mv. og dæk-
ker således ikke kødforbrug på restauranter mv. De gennemsnitlige udgifter til
dagligvareindkøb af fødevarer pr. husstand opgøres på baggrund af samme data-
grundlag til knap 2.000 kr. om måneden, hvoraf ca. 5,6 pct. skønnes at gå til okse-
og grisekød, svarende til ca. 110 kr. pr. måned.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om, hvad den samlede omkostning som følge af stigende fødevarepriser og finansiering af afgiftsreform eller tilbageførsel af provenu vil være for en person med et gennemsnitligt forbrug af fødevarer ved valg af hhv. model 1, 2a, 2b, 3a og 3b i Svarerrapporten, til finansministeren, kopi til skatteministeren
2865272_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 2
Gennemsnitligt månedligt kødforbrug pr. husstand
Gennemsnitligt forbrug
1)
kg
Oksekød
Grisekød
I alt
0,89
1,51
2,40
Andel af samlede
fødevareudgifter
pct.
2,64
2,97
5,62
Anm.: Tabellen viser gennemsnitlige forbrugsniveauer pr. husstand for okse- og grisekød, samt hvor stor en andel
af de samlede fødevareudgifter, der gennemsnitligt bruges på hhv. okse- og grisekød.
1) Forbruget dækker over husstandes selvrapporterede forbrug i supermarkeder, slagterbutikker, nethandel
mv. Forbrug på eksempelvis restaurantbesøg indgår ikke.
Kilde: DMØR, Økonomi og Miljø 2023.
En prisstigning på mellem 2,0-10,0 pct. og 0,3-1,6 pct. i prisen på varer fra hhv.
kvæg- og griseslagterier, vil på den baggrund udgøre en stigning i omkostningerne
til dagligvareindkøb af okse- og grisekød på hhv. ca. 1,0-5,1 kr. og 0,2-1,0 kr. pr.
måned pr. husstand. Dette svarer til en stigning i de samlede udgifter til kødfor-
brug på ca. 1,2-6,1 kr. pr. måned pr. husstand, afhængig af model,
jf. tabel 3.
Tages der i stedet udgangspunkt i Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse,
brugte en husstand i 2022 ca. 3.500 kr. i gennemsnit på fødevarer pr. måned,
hvoraf ca. 6,2 pct. blev brugt til okse- og grisekød, svarende til ca. 220 kr. pr. må-
ned. På denne baggrund skønnes en prisstigning på mellem 2,0-10,0 pct. og 0,3-
1,6 pct. i prisen på varer fra hhv. kvæg- og griseslagterier, at indebære en stigning i
de samlede udgifter til kødforbrug på ca. 3,0-15,2 kr. pr. måned, afhængig af mo-
del,
jf. tabel 3.
På baggrund af Mejeristatistikken 2021 udgjorde det gennemsnitlige årlige forbrug
af mælk ca. 74 liter pr. indbygger i 2021, svarende til ca. 6 liter om måneden. Læg-
ges det til grund, at en liter mælk koster 13 kr., som antaget i Ekspertgruppens
rapport, vil en prisstigning på mellem 0,9-4,6 pct.,
jf. prisstigningen på mejerier i tabel
1,
indebære en stigning i omkostningerne til mælkeforbruget på ca. 0,7-3,6 kr. pr.
måned pr. indbygger,
jf. tabel 3.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om, hvad den samlede omkostning som følge af stigende fødevarepriser og finansiering af afgiftsreform eller tilbageførsel af provenu vil være for en person med et gennemsnitligt forbrug af fødevarer ved valg af hhv. model 1, 2a, 2b, 3a og 3b i Svarerrapporten, til finansministeren, kopi til skatteministeren
2865272_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 3
Skønnede prisstigninger på gennemsnitligt månedligt forbrug af kød og mælk, kr.
Model 1
Kødforbrug pr. husstand,
DMØR
Kødforbrug pr. husstand,
Forbrugsundersøgelsen
Mælkeforbrug pr. indbygger,
Mejeristatistikken
6,1
15,2
3,6
Model 2a
3,2
7,9
1,8
Model 2b
2,6
6,5
1,6
Model 3a
1,8
4,4
0,9
Model 3b
1,2
3,0
0,7
Anm.: Beregningerne er foretaget på baggrund af skønnede prisstigninger på varer fra kvæg- og griseslagterier, samt
data vedr. udgifter til kødforbrug. Kødforbrug inkluderer udgifter forbundet med forbrug af okse- og
grisekød.
Kilde: Egne beregninger pba. DMØR, Økonomi og Miljø 2023, Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse,
Mejeristatistikken 2021 og Grøn Skattereform – Endelig afrapportering, februar 2024.
Det bemærkes, at beregningerne ovenfor har karakter af regneeksempler, som er
foretaget på baggrund af forskellige datakilder. Det bemærkes desuden, at data for
forbruget af okse- og grisekød bygger på udgifter til dagligvareindkøb og dækker
ikke fx kødforbrug på restauranter mv., hvorfor det samlede kødforbrug ikke nød-
vendigvis afspejles. Beregningerne kan således udgøre underkantsskøn. Endvidere
vil omfanget af de forøgede privatøkonomiske omkostninger ved indførelse af
Ekspertgruppens modeller afhænge af flere faktorer, end det har været muligt at
skønne over her, herunder fx eventuelle ændringer i forbrugsmønstre, samt forde-
lingen af kødforbrug på hhv. dansk- og udenlandskproduceret kød. Det har ikke
været muligt at skønne over de forøgede privatøkonomiske omkostninger på en
måde, der medregner alle faktorer.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister