Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2868802_0001.png
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 479
Offentligt
14. maj 2024
J.nr. 2024 - 3571
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 479 af 17. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kristian Bøgsted (DD).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 487: MFU spm. om at redegøre for den juridiske vurdering af, at indførelsen af en CO2-afgift på fiskeriet ikke er i strid med energibeskatningsdirektivet fra EU
2868802_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om en dansk indførelse af CO
2
-afgift på erhvervsfiskeri vil være i
strid med EU’s Energibeskatningsdirektiv Art. 14, stk. 1, litra C?
Svar
Efter energibeskatningsdirektivets artikel 14, stk. 1, litra c), gælder der i udgangspunktet
en afgiftsfritagelse for brændstoffer, der anvendes som motorbrændstof med henblik på
sejlads i EU's farvande, bortset fra sejlads med fritidsfartøjer, som i dag er omfattet af
CO
2
-afgift.
Medlemsstaterne kan begrænse anvendelsesområdet for fritagelsen i artikel 14, stk. 1, litra
c), til international transport og transport indenfor EU. Det er derfor vurderingen, at en
CO
2
-afgift på motorbrændstof anvendt i erhvervsfiskeri er i overensstemmelse med ener-
gibeskatningsdirektivet.
I forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om
afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af
aftale om grøn skattereform for industri m.v. fra juni 2022, ændringer som følge af emis-
sionsafgiftsloven og udvidelse af adgang til ekstraordinær genoptagelse på afgiftsområdet
m.v.), L 183, der er fremsat den 30. april 2024, foreslås det derfor at omfatte motor-
brændstof anvendt i indenrigsfærgefart og motorbrændstof anvendt til fiskeri af CO
2
-af-
giften, når der tankes i Danmark.
Side 2 af 2