Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2868577_0001.png
16. maj 2024
J.nr. 2024 - 3442
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 482 af 18. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om, hvordan beregningerne vil ændre sig, hvis konsolideringen også omfatter noteret aktieindkomst over progressionsgrænsen
2868577_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 480 og 481 op-
lyse:
1) Hvordan beregningerne vil ændre sig, hvis konsolideringen også omfatter noteret aktie-
indkomst over progressionsgrænsen (så den separate beskatning med 42 pct. alene omfat-
ter unoteret aktieindkomst over progressionsgrænsen)?
2) Hvordan det vil påvirke beregningerne, hvis kildeartsbegrænsningen på tab på noterede
aktier samtidig ophæves?
3) Hvordan det vil påvirke beregningerne, hvis noteret aktieindkomst samtidig overgår til
lagerbeskatning?
4) Hvordan det vil påvirke beregningerne, hvis 1-3 gennemføres samtidig?
Svar
For gældende regler for beskatningen af aktie- og kapitalindkomst henvises til
SAU alm.
del
svar på spørgsmål 480.
Ad 1 - al noteret aktieindkomst beskattes som kapitalindkomst
Al noteret aktieindkomst, samt unoteret aktieindkomst under progressionsgrænsen på
61.000 kr., skønnes med betydelig usikkerhed at udgøre ca. 32,7 mia. kr. Hvis de 32,7 mia.
kr.
i stedet for at blive beskattet som aktieindkomst med hhv. 27 pct. (for aktieindkomst
under progressionsgrænsen) og 42 pct. (for noteret aktieindkomst over progressionsgræn-
sen)
indgår i kapitalindkomsten, vil det reducere negativ kapitalindkomst samt forøge
den positive nettokapitalindkomst.
I beregningerne er der forudsat en beregningsrækkefølge, hvor al noteret aktieindkomst
indgår som kapitalindkomst. Herefter deles den resterende aktieindkomst, der alene stam-
mer fra unoterede aktier, op i om det er hhv. over eller under progressionsgrænsen. Den
del af aktieindkomsten, som stammer fra unoterede aktier, der nu er under progressions-
grænsen, indgår herefter også som kapitalindkomst.
Konsekvensen af denne beregningsrækkefølge er bl.a., at en del af den unoterede aktie-
indkomst, som før omlægningen lå over progressionsgrænsen, men som efter omlægnin-
gen ligger under progressionsgrænsen, i nogle tilfælde beskattes lempeligere, når den over-
går til beskatning som kapitalindkomst. Denne mekanisme reducerer merprovenuet ved
omlægningen.
Det skønnes samlet set, at en sådan omlægning vil medføre et umiddelbart merprovenu
på ca. 1,3 mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb på ca. 1,0 mia. kr., hvilket kan finan-
siere en nedsættelse af den højeste beskatning af kapitalindkomst med 4,4 pct.-point, fra
42 pct. til 37,6 pct. Der er ikke indregnet adfærdsvirkninger i skønnet. En sådan omlæg-
ning skønnes at forøge indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten med 0,03 pct.-
point.
Af de 32,7 mia. kr., der flyttes fra aktieindkomstbeskatningen, vil langt størstedelen, ca.
27,7 mia. kr., indgå som positiv nettokapitalindkomst,
jf. tabel 1.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om, hvordan beregningerne vil ændre sig, hvis konsolideringen også omfatter noteret aktieindkomst over progressionsgrænsen
2868577_0003.png
Tabel 1. Fordeling af noteret aktieindkomst samt unoteret aktieindkomst under progressionsgræn-
sen på marginalskatteprocent, hvis beskatning som kapitalindkomst, 2024-niveau
Reducerer negativ
nettokapitalindkomst
(>50.000 kr.)
Marginal-
procent
Mia. kr.
25,1 pct.
3,5
Reducerer negativ
nettokapitalindkomst
(<50.000 kr.)
33,1 pct.
1,5
Øger positiv
nettokapitalindkomst
37,6 pct.
27,7
I alt
32,7
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve med 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2020 fremskrevet til 2024-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2023, samt den mellemfristede fremskrivning fra august 2023.
En yderligere nedsættelse af beskatningen af positiv nettokapitalindkomst fra 37,6 pct. til
fx 25,1 pct. skønnes at medføre et mindreprovenu på ca. 7,4 mia. kr. i umiddelbar virk-
ning, og et mindreprovenu efter tilbageløb på ca. 5,7 mia. kr.
jf. tabel 2.
1
Ved en nedsæt-
telse af beskatningen til 25,1 pct., indgår kapitalindkomst ikke længere i grundlaget for
bundskatten, men alene i grundlaget for kommuneskatten (samt kirkeskatten). Der er ikke
indregnet adfærdsvirkninger i skønnet. Det vurderes dog, at adfærdsvirkningerne vil
trække i retning af at reducere mindreprovenuet.
Tabel 2.
Provenuvirkning ved yderligere nedsættelse af ’skatteloft’ for kapitalindkomst, 2024-niveau
Mia. kr.
Umiddelbar
virkning
Virkning efter
tilbageløb
37,6 36,1 35,1 34,1 33,1 32,1 31,1 30,1 29,1 28,1 27,1 26,1 25,1
0,0
0,0
-0,9
-0,7
-1,5
-1,2
-2,1
-1,6
-2,7
-2,1
-3,3
-2,5
-3,8
-3,0
-4,4
-3,4
-5,0
-3,9
-5,6
-4,3
-6,2
-4,8
-6,8
-5,3
-7,4
-5,7
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve med 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2020 fremskrevet til 2024-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2023, samt den mellemfristede fremskrivning fra august 2023.
En afskaffelse af kompensationstillægget på 8 pct.-point til fradraget for negativ nettoka-
pitalindkomst under 50.000 kr., således at rentefradraget reduceres fra 33,1 pct. til 25,1
pct., skønnes at medføre et merprovenu på ca. 5,2 mia. kr. i umiddelbar virkning og et
merprovenu på ca. 4,0 mia. kr. efter tilbageløb, forudsat den beskrevne omlægning af no-
teret aktieindkomst og unoteret aktieindkomst under progressionsgrænsen til kapitalind-
komst,
jf. tabel 3.
Beregningerne er ekskl. den yderligere nedsættelse af beskatning af net-
tokapitalindkomst fra 37,6 pct. i tabel 2 og viser virkningen af en isoleret nedsættelse af
kompensationstillægget.
1
Med gældende regler virker skatteloftet for kapitalindkomst alene i topskatten. En afskaffelse af skatteloftet i topskatten
reducerer den højeste marginale beskatning fra 42 pct. til 37,1 pct., svarende til beskatningen af kapitalindkomst i bund-
skat (12,01 pct.) samt kommuneskat (25,1 pct. i gennemsnit). Det er i beregningerne forudsat, at reduktion af kapitalind-
komstbeskatningen i bundskatten sker ved at indregne nettokapitalindkomsten med en faktor svarende til den ønskede
beskatningsprocent. Hvis fx beskatningen af positiv nettokapitalindkomst skal nedsættes med 5 pct.-point i bundskatten,
indgår kapitalindkomsten med en faktor (12,01-5)/12,01 i grundlaget for bundskatten. Det vil betyde, at der er kommunal
variation i den højeste beskatning af kapitalindkomst i modsætning til skatteloftet, der er ens for alle.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om, hvordan beregningerne vil ændre sig, hvis konsolideringen også omfatter noteret aktieindkomst over progressionsgrænsen
2868577_0004.png
Tabel 3. Provenuvirkning ved nedsættelse af kompensationsprocenten, 2023-niveau
Mia. kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
32,1
0,7
0,5
31,1
1,3
1,0
30,1
2,0
1,5
29,1
2,6
2,0
28,1
3,3
2,5
27,1
3,9
3,0
26,1
4,6
3,5
25,1
5,2
4,0
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve med 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2020 fremskrevet til 2024-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2023, samt den mellemfristede fremskrivning fra august 2023.
Ad 2
ophævelse af kildeartsbegrænsningen for noterede aktier
Kildeartsbegrænsningen for tab på noterede aktier medvirker til, at investorer med diver-
sificerede porteføljer af noterede aktier ikke kan vælge at realisere tab for efter et kort
tidsforløb at genkøbe aktierne og derved opnå en umiddelbar besparelse i skatten af an-
den indkomst, samtidig med at noterede aktier med fortjeneste beholdes, indtil det af an-
dre grunde vælges at afstå dem. Herved sikrer kildeartsbegrænsningen, at den effektive
beskatning af aktieindkomst i højere grad kommer til at svare til det tilsigtede.
For unoterede aktier gør disse hensyn sig ikke gældende i samme grad, da unoterede ak-
tier er langt mindre likvide. Endvidere kan selvstændige, der må lukke deres personligt
drevne virksomhed med et skattemæssigt tab, fradrage tabet i deres øvrige indkomst. Der
er herved parallelitet mellem organisationsformerne af den skattemæssige behandling af
tab i forbindelse med virksomhedsophør.
Ikke-udnyttede tab fremføres til modregning i efterfølgende års aktieindkomst. Det skøn-
nes med stor usikkerhed, at det strukturelle niveau for beholdningen af ikke-udnyttede
tab er i størrelsesordenen 11 mia. kr. (2024-niveau). Fjernes kildeartsbegrænsningen for
noterede aktier, vil provenuvirkningen hovedsageligt bestå af rentevirkningen af den likvi-
ditetsforskydning, som fremrykningen af tabsudnyttelsen medfører. Denne skønnes med
stor usikkerhed i størrelsesordenen 30-40 mio. kr. i umiddelbar årlig virkning.
Der kan derudover være skatteydere, der fremfører ikke udnyttede tab, men som aldrig
når at udnytte disse tab. Hvad angår disse, vurderes den umiddelbare provenuvirkning at
være begrænset.
En afskaffelse af kildeartsbegrænsningen vurderes hovedsageligt at påvirke indkomstbe-
skatningen det første år og i begrænset omfang de efterfølgende år. På den baggrund vil
den kun påvirke beregningerne i pkt. 1 marginalt.
Ad 3
lagerbeskatning af noterede aktier
Aktieindkomstbeskatning sker som hovedregel med udgangspunkt i de realiserede afkast i
form af udbytte og/eller kursgevinster og tab i forbindelse med afståelse af aktier eller ak-
tiebaserede investeringsbeviser. Det bemærkes dog, at afkastet på aktiebaserede investe-
ringsbeviser i nogle tilfælde beskattes på baggrund af udviklingen i værdien af investe-
ringsbeviset over året (”lagerprincippet"). Der foreligger ikke umiddelbart data i lovmo-
delsystemet, der muliggør beregninger af at ændre opgørelsesprincippet fra realisation til
lager.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om, hvordan beregningerne vil ændre sig, hvis konsolideringen også omfatter noteret aktieindkomst over progressionsgrænsen
2868577_0005.png
Ad 4
kombination af 1-3
Da der ikke er grundlag for at indregne virkningerne af en ophævelse af kildeartsbegræns-
ningen for noterede aktier, jf. pkt. 2, eller at overgå til lagerbeskatning, jf. pkt. 3, henvises
til pkt. 1 ovenfor.
Side 5 af 5