Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2864929_0001.png
9. maj 2024
J.nr. 2024 - 3192
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 470 af 12. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Jeppe Bruus
/ Didde Riggelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 470: MFU spm. om at oplyse i hvor stor en del af tiden, hvor borgere ringer til Skattestyrelsen, det oplyses, at Skattestyrelsen har travlt og beder borgeren ringe på et andet tidspunkt
2864929_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse i hvor stor en del af tiden, hvor borgere ringer til Skattestyrelsen,
det oplyses, at Skattestyrelsen har travlt og beder borgeren ringe på et andet tidspunkt?
Der henvises til tidspunkter, hvor det ikke er muligt for borgeren at komme i telefonkø.
Opgørelsen bedes indbefatte perioden fra 14 dage før offentliggørelsen af årsopgørelsen
for 2023 og frem til i dag opdelt på ugedage.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
har opgjort antal besvarede og mistede telefoniske henvendelser på bor-
gerområdet i perioden fra den 26. februar 2024 til den 12. april 2024. Skattestyrelsen har i
denne periode besvaret ca. 200.000 opkald. I samme periode er ca. 800.000 opkald mistet,
hvilket vil sige, at borgeren ikke er kommet igennem til en telefonkø,
jf. tabel 1.
Det sam-
lede antal opkald er ikke et udtryk for unikke personer, der har ringet til Skattestyrelsen.
Derimod vurderes det, at størstedelen af de mistede opkald er genkald.
Tabel 1.
Antal besvarede og mistede opkald pr. uge i perioden d. 26. februar 2024
d. 12. april 2024
Uge
Antal besvarede opkald
Antal mistede opkald
6.941
482
215.578
184.617
92.951
114.302
205.401
820.272
I alt pr. uge
32.679
23.934
253.231
220.431
117.738
138.887
238.375
1.025.275
Uge 9 (26. februar-1. marts) 25.738
Uge 10 (4. - 8. marts)
Uge 11 (11. - 15. marts)
Uge 12 (18.- 22. marts)
Uge 13 (25.-27. marts)
Uge 14 (2.- 5. april)
Uge 15 (8.- 12. april)
I alt
23.452
37.653
35.814
24.787
24.585
32.974
205.003
Anm: 1) Besvarede opkald dækker over opkald, der enten er besvaret med det samme eller besvaret efter ventetid i tele-
fonkø i Skattestyrelsens åbningstid mandag-fredag. Der tilbydes call-back til borgere i telefonkø. Mistede opkald dækker
over opkald, hvor borgeren ikke besvares med det samme eller kommer i telefonkø, men har modtaget en automatisk ind-
talt besked, hvori borgeren opfordres til at ringe på et senere tidspunkt. Begrænsninger på telefonkøen har til formål at
sikre, at telefonsystemet ikke overbelastes og i yderste tilfælde risikerer at bryde sammen.
2) Det bemærkes, årsopgørelsen 2023 åbnede den 11. marts 2024, og at Skattestyrelsen ikke havde åbent for opkald på
helligdagene i påsken, herunder den 28. marts, den 29. marts og den 1. april 2024.
Kilde: Skattestyrelsen
Skattestyrelsen har endvidere opgjort antallet af opkald fordelt på ugedage (hverdage),
jf.
tabel 2.
Tabellen viser, at antallet af henvendelser er størst ved ugens begyndelse og falder
løbende frem mod ugens slutning.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 470: MFU spm. om at oplyse i hvor stor en del af tiden, hvor borgere ringer til Skattestyrelsen, det oplyses, at Skattestyrelsen har travlt og beder borgeren ringe på et andet tidspunkt
2864929_0003.png
Tabel 2.
Antal besvarede og mistede opkald pr. ugedag i perioden d. 26. februar 2024
d. 12. april 2024
Ugedage
Mandage
Tirsdage
Onsdage
Torsdage
Fredage
I alt
Antal mistede opkald
210.633
176.470
164.449
142.652
126.068
820.272
Antal besvarede opkald
44.043
48.199
45.531
37.873
29.357
205.003
I alt pr. ugedag
254.676
224.669
209.980
180.525
155.425
1.025.275
Anm: 1) Besvarede opkald dækker over opkald, der enten er besvaret med det samme eller besvaret efter ventetid i tele-
fonkø i Skattestyrelsens åbningstid mandag-fredag. Der tilbydes call-back til borgere i telefonkø. Mistede opkald dækker
over opkald, hvor borgeren ikke besvares med det samme eller kommer i telefonkø, men har modtaget en automatisk ind-
talt besked, hvori borgeren opfordres til at ringe på et senere tidspunkt. Begrænsninger på telefonkøen har til formål at
sikre, at telefonsystemet ikke overbelastes og i yderste tilfælde risikerer at bryde sammen.
2) Det bemærkes, at i tabellen summeres antal opkald for hver ugedag i perioden den 26. februar 2024
den 12. april
2024. Fx er antal opkald for mandagene den 26. februar, den 4. marts, den 11. marts, den 18. marts, den 25. marts og den
8. april summeret. Det bemærkes endvidere, at Skattestyrelsen ikke havde åbent for opkald på helligdagene i påsken, her-
under den 28. marts, den 29. marts og den 1. april.
Kilde: Skattestyrelsen
Skattestyrelsen har med henblik på at imødekomme det store antal henvendelser ifm. åb-
ning af årsopgørelsen 2023 prioriteret ekstra bemanding i perioden den 11. marts 2024 til
den 3. maj 2024. Endvidere er der på skat.dk en chatbot, hvor borgere kan få vejledning
24 timer i døgnet, ligesom der findes generel vejledning på skat.dk. Der er i perioden fra
den 26. februar 2024 til den 12. april 2024 modtaget ca. 100.000 chats og har været 3,8
mio. besøg på hjemmesider vedrørende årsopgørelse på skat.dk.
Håndteringen af henvendelser ifm. årsopgørelsesperioden evalueres, og væsentlige læ-
ringspunkter inddrages i processen til det efterfølgende år. I den sammenhæng bemærkes
det, at Skattestyrelsen har besvaret ca. 10 pct. flere opkald i ovennævnte periode end for
samme periode i 2023.”
Side 3 af 3