Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2864621_0001.png
8. maj 2024
J.nr. 2024 - 3319
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 465 af 11. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om, hvorfor man ikke kan anvende den genberegnede nypris på en leasingbil (som Motorstyrelsen selv har beregnet), som markedsdannende nypris, når der senere skal beregnes fuld registreringsafgift på selv samme bil i forbindelse med salg efter endt leasingperiode
2864621_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt det fremgår af lovgivningen eller vejledninger
hos Motorstyrelsen, at standardprisen er det samme som den oprindelige nypris?
Svar
Med den oprindelige nypris menes den pris for et tilsvarende køretøj som nyt, der indgår i
afgiftsberegningen af et brugt køretøj, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 6, herunder
ved indregistrering og udbetaling af eksportgodtgørelse.
Med standardprisen menes den pris, som importøren af et bestemt mærke har anmeldt på
en model, og som, Motorstyrelsen vurderer, som hovedregel er markedsdannende.
Standardprisen vil ikke i alle tilfælde svare til den oprindelige nypris, som skal anvendes
ved beregningen af afgiften for et brugt køretøj. Det skyldes, at der kan være tilfælde,
hvor standardprisen ikke er markedsdannende for køretøjet. Har en konkret bilmodel fx
næsten udelukkende været solgt via en parallelimportør til en lavere pris end den, mærke-
importøren har anmeldt for en tilsvarende bil, vil parallelimportørens pris kunne have væ-
ret den markedsdannende.
Standardprisen vil dog i langt de fleste tilfælde svare til den markedsdannende nypris,
hvilket også af fremgår af lovgivningen.
Det følger således af ordlyden af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 6, og af forarbejderne
til denne bestemmelse, at den nypris, der skal anvendes, er prisen for et tilsvarende køre-
tøj, der er afgiftsberigtiget som nyt. At, der skal være tale om et
”tilsvarende”
køretøj, in-
debærer, at det ikke er den faktiske nypris for det enkelte, brugte køretøj, som skal anven-
des. Der skal derimod anvendes en
generel nypris
for det pågældende køretøj på tidspunk-
tet, hvor det brugte køretøj selv var nyt.
Af forarbejderne til § 4, stk. 6, fremgår, at alle specifikke elementer i afgiftsberegningen
for brugte biler skal inddrages, så de får samme relative betydning som for nye biler. Der-
ved vil afgiften af en brugt bil eller motorcykel altid have samme andel af bilens eller mo-
torcyklens værdi som gælder for tilsvarende nye biler og motorcykler.
Formålet med nedskrivningen af skalaknæk, fradrag og tillæg på baggrund af værditabet er
således, at disse skal have samme relative betydning for det brugte køretøj som for tilsva-
rende nye køretøjer, der indregistreres i landet. Det kræver, at der ved beregningen anven-
des en generel nypris.
Side 2 af 2