Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2863803_0001.png
8. maj 2024
J.nr. 2024 - 3072
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 452 af 10. april 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm., om at kommentere præsentationen anvendt ved Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 10. april 2024 om CO2-afgift på affaldsenergianlæg
2863803_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere præsentationen anvendt ved Dansk Fjernvarmes foretræde
for udvalget den 10. april 2024 om CO
2
-afgift på affaldsenergianlæg, jf. SAU alm. del
bilag 208, og herunder oplyse, om ministeren har sympati for Dansk Fjernvarmes syns-
punkter og hvilket arbejde, der er sat i gang for at imødekomme Dansk Fjernvarme?
Svar
Dansk Fjernvarme har ved sit foretræde for Skatteudvalget redegjort for, at det bør være
muligt at afløfte både CO
2
-afgiften og emissionsafgiften ved anvendelse af CCS. Dansk
Fjernvarme foreslår som en mulig løsning, at affaldsenergianlæg skal kunne lægge måling
af CO
2
-udledning til grund for betaling af afgift, og at rumvarme omfattes 100 pct. af
emissionsafgiftsloven.
Kommentar
Med lovforslag nr. L 182 og L 183, der skal gennemføre dele af
Aftale om grøn skattereform
for industri mv. 2022,
og som er fremsat den 30. april 2024, lægges der op til at indføre en
ny emissionsafgift på CO
2
e-udledninger fra kvoteomfattede aktiviteter, herunder rum-
varme mv., og en CO
2
-afgift, som bl.a. omfatter ikke-kvoteomfattet proces og kvoteom-
fattet rumvarme mv.
Emissionsafgiften udgør 375 kr. pr. udledt CO
2
i 2030 for de kvoteomfattede virksomhe-
der, dog 125 kr. pr. ton udledt CO
2
for mineralogiske processer mv. Hvis anvendelse af
CCS medfører færre CO
2
-udledninger i en kvoteomfattet produktion, og produktionen
derfor skal indlevere færre kvoter, vil virksomheden få afløftet emissionsafgiften svarende
til den opnåede reduktion af CO
2
. Det skyldes, at afgiftsgrundlaget for emissionsafgiften
er mængden af indleverede kvoter.
CO
2
-afgiften vil udgøre 750 kr. pr. ton CO
2
efter fuld indfasning, dog 375 kr. pr. ton CO
2
for kvoteomfattet rumvarme mv. CO
2
-afgiften er omfattet af energibeskatningsdirektivet,
der ikke umiddelbart giver mulighed for at fritage for beskatning af energiprodukter på
baggrund af fanget og lagret CO
2
. Det skyldes, at CO
2
-afgiften modsat emissionsafgiften
skal beregnes ud fra energiindholdet af brændslerne på tidspunktet for selve indfyringen.
Der skal dog ikke herske tvivl om, at hensigten er, at der ikke skal betales afgift, hvis der
ikke udledes CO
2
, og der skal være de rigtige incitamenter i afgiftssystemet til fangst og
lagring af CO
2
.
Jeg har haft en god og konstruktiv dialog med fjernvarmesektoren for at finde de rigtige
løsninger både inden for og uden for de aftalte CCS-udbud.
I aftalens ånd og for at understøtte aftalen om styrkede rammevilkår for CCS i Danmark
vil der blive taget hensyntagen til afgiftslovgivningen i CCS-udbuddene. Dermed vil kon-
kurrencevilkårene mellem forskellige bydere være ens på trods af forskelle i emissions- og
CO
2
-afgiften. Udbudsdesignet er ikke endeligt fastlagt og skal statsstøttegodkendes af
Kommissionen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm., om at kommentere præsentationen anvendt ved Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 10. april 2024 om CO2-afgift på affaldsenergianlæg
2863803_0003.png
Desuden arbejdes der på at etablere en aftaleordning, så virksomheder, der etablerer et
CCS-anlæg uden for puljen, vil kunne indgå en aftale med myndighederne herom. De vil
herved få ret til refusion af den del af CO
2
-afgiften, der vedrører opsamlet og lagret CO
2
.
En tilbagebetaling af CO
2
-afgiften svarende til den CO
2
, der opsamles og lagres, vil give
den rette tilskyndelse til at anvende CCS og dermed reducere CO
2
-udledningen. Ordnin-
gen vil desuden give alle virksomheder mulighed for afløftning af CO
2
-afgiften svarende
til den opsamlede og lagrede CO
2
, og den vil derfor ikke blot sikre afløftning af afgiften
for kvoteomfattede affaldsværker, men også for ikkekvoteomfattede virksomheder, der
måtte beslutte sig for at etablere CCS.
Jeg er glad for, at vi har fundet denne løsning, som både giver det rigtige resultat og som
giver den fremtidssikring, som branchen har efterspurgt.
Som det også er beskrevet i fremsættelsestalen til lovforslag nr. L 182, vil jeg derfor frem-
sætte ændringsforslag om disse problemstillinger under Folketingets behandling af lov-
forslagene.
For så vidt angår Dansk Fjernvarmes konkrete forslag kan jeg endvidere henvise til mit
svar på SAU alm. del
spørgsmål 433 af 5. april 2024.
Side 3 af 3