Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2849010_0001.png
Tale
21. marts 2024
J.nr. 2023 - 9352
Kontor:
Moms, Afgifter og Told
[MAT]
Initialer:
Samrådsspørgsmål K og L
JJe
- Tale til besvarelse af spørgsmål K og L den 5. april 2024 kl.
10.00-11.30.
Spørgsmål K
Er det med regeringens forslag om nulmoms på flyselskaber,
der hovedsageligt flyver indenrigs, ambitionen at hæve antallet
af indenrigsflyvninger, og hvordan stemmer dette overens med
forpligtelsen til at leve op til målsætningerne fra klimaloven?
Spørgsmål L
Har ministeren været i dialog med andre selskaber end Black-
bird, som ville kunne få gavn af momsændringerne? Der hen-
vises til artikel ”Minister: Anders Holchs privatflyfirma har
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023
2849010_0002.png
ønsket omdiskuteret momsforslag”,
www.borsen.dk,
den 6.
marts 2024.
Indledning
Tak for invitationen. Og tak for spørgsmålene, der vedrører
regeringens initiativ om at indføre nulmoms på indenrigsflyv-
ninger.
Svar på spørgsmål K
Reglerne for den momsmæssige behandling af personbefor-
dring med fly kan være en smule komplekse. Så jeg vil starte
med at redegøre for reglerne.
I dag er momsreglerne sådan, at udenrigsflyselskaber har
nulmoms for deres indenrigsflyvninger og udenrigsflyvninger.
Det betyder, at flyselskaberne ikke skal betale moms ved salg
af flybilletter eller ved indkøb af varer og ydelser, der leveres i
forbindelse med flyvningerne.
Side 2 af 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023
2849010_0003.png
Når noget er omfattet af nulmoms, betyder det, at der er nul
moms på salget, men fradrag for indkøb.
Reglerne om nulmoms for udenrigsflyselskaber, der giver
udenrigsflyselskaber mulighed for at indkøbe varer og tjenester
til flyene uden moms i forbindelse med deres indenrigsflyvnin-
ger, følger af EU’s momsdirektiv. Det er ikke muligt at ændre
denne regel nationalt.
For at være et udenrigsflyselskab skal selskabet overvejende
flyve i udenrigstrafik. Det er defineret ved, at udenrigstrafikken
skal udgøre mindst 55 pct. af selskabets samlede trafik.
For indenrigsflyselskaber
altså flyselskaber hvor udenrigstra-
fikken udgør mindre end 55 pct.
gælder, at salget af flybillet-
ter er momsfritaget.
Side 3 af 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023
2849010_0004.png
Når noget er momsfritaget, er der ikke fradrag for moms på
indkøb.
Det betyder for indenrigsflyselskaberne, at de ikke kan fra-
drage moms på indkøb af varer og ydelser til deres indenrigs-
flyvninger.
Dog kan indenrigsflyselskaber
ligesom udenrigsflyselska-
berne
fradrage moms på indkøb, der vedrører deres uden-
rigsflyvninger.
De gældende momsregler betyder, at der er ulige konkurrence
mellem indenrigsflyselskaber og udenrigsflyselskaber for så
vidt angår indenrigsflyvninger.
Reglerne kan have bidraget til, at flyselskaber har indrettet sig
som udenrigsflyselskaber, så de er omfattet af nulmoms.
Side 4 af 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023
2849010_0005.png
Reglerne har betydning for, hvem der flyver på ruten, og ikke
om der flyves på ruten. Derfor foreslår regeringen, at der ind-
føres nulmoms på indenrigspersonbefordring med fly, så der
bliver ens momsregler for indenrigsflyselskaber og udenrigs-
flyselskaber.
Med regeringens forslag undgås det, at danske flyselskaber må
afholde sig fra eller opgive at overtage indenrigsruter på grund
af momsreglerne.
Initiativet skal sikre lige vilkår for flyselskaber, når de byder på
indenrigsruter.
Vi forventer ikke, at nulmoms på indenrigsflyvninger medfø-
rer en nævneværdig forøgelse af indenrigsflyvningerne, da de
gældende regler har bidraget til, at flyselskaber fortrinsvis fly-
ver i udenrigstrafik, og dermed allerede er omfattet af
nulmoms.
Side 5 af 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023
2849010_0006.png
Initiativet skønnes at medføre et varigt mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på 15 mio. kr. Heraf stammer 10 mio. kr.
fra et øget bidrag til EU’s egne indtægter, mens 5 mio. kr. stam-
mer fra, at indenrigsflyselskaber fremover vil kunne fradrage
moms på generelle omkostninger
som fx revision
i det om-
fang, at disse omkostninger afholdes i forbindelse med inden-
rigsflyvninger.
På den baggrund vurderer vi ikke, at initiativet giver anledning
til, at priserne på indenrigsflyvninger bliver sænket nævnevær-
digt.
Med uændrede priser på indenrigsruter skønnes antallet af in-
denrigsflyvninger også at være uændret.
Dermed vil eventuelle CO
2
-effekter være på et ikke-nævnevær-
digt niveau. Initiativet står derfor ikke i vejen for klimalovens
bindende nationale mål om 70 procents reduktion af vores
Side 6 af 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023
2849010_0007.png
drivhusgasudledning i Danmark i 2030 i forhold til 1990 og
klimaneutralitet senest i 2050.
Forslaget om nulmoms på indenrigsflyvninger skal dermed ses
som et konkurrenceforbedrende tiltag, som sigter på at lige-
stille indenrigsflyselskaber med udenrigsflyselskaber.
Desuden forventer vi, at bedre konkurrencevilkår for flyselska-
ber, der primært flyver i Danmark, kan være med til at under-
støtte regeringens samarbejde med selskaberne om at komme
i mål med ambitionen om 100 pct. grøn indenrigsluftfart i
2030.
Svar på spørgsmål L
Jeg vil nu gå videre til besvarelse af spørgsmål L.
Side 7 af 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023
2849010_0008.png
Jeg har ikke været i dialog med Blackbird Air eller andre flysel-
skaber, som ville kunne få gavn af initiativet, og det har mit
ministerium så vidt jeg er oplyst heller ikke.
Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke finder det kontroversielt
at mødes med virksomheder og interessenter, der rammes af
eksisterende regler, og drøfte konkrete forslag og ønsker til
lovgivning. Det er en del af at være minister. Og det vil sådan
set være underligt, hvis man ikke gjorde det.
Ministre gør det som en del af deres arbejde, og det er jeg sik-
ker på, at andre folkevalgte her i rummet også gør.
Nogle gange møder man nogen, der har en sag, som man gerne
vil arbejde for.
Andre gange kan forslagene eller ønskerne stride mod fx den
politiske overbevisning.
Side 8 af 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023
2849010_0009.png
Under alle omstændigheder sørger man for at undersøge for-
slag fra interessenterne, så der kan træffes en beslutning på et
oplyst grundlag.
Regeringen finder det fornuftigt at skabe ens konkurrencevil-
kår for flyselskaber, og derfor har regeringen besluttet at fore-
slå at ligestille momsreglerne for flyselskaberne.
Jeg synes, at det er vanskeligt at argumentere for, hvorfor der
skulle være uens vilkår for flyselskaberne.
Som jeg nævnte indledningsvist, har jeg ikke været i dialog med
Blackbird Air. Men hvis flyselskabet havde henvendt sig til mig
og præsenteret sagen for mig, havde jeg lyttet.
Og med de ord vil jeg give ordet videre til transportministeren.
Side 9 af 9