Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2852928_0001.png
17. april 2024
J.nr. 2024 - 2759
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 404 af 20. marts 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 404: MFU spm. om, hvad det vil koste i tabt skatteprovenu at sænke selskabsskatten til 15 pct.
2852928_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste i tabt skatteprovenu at sænke selskabsskatten til
15 pct.?
Svar
I nedenstående er anvendt samme beregningsmodel som ved besvarelsen af SAU alm. del
spm. 267 af 24. januar 2024. Beregningen er dog her opgjort i 2024-niveau. En nedsæt-
telse af selskabsskattesatsen med 7 pct.-point, fra 22 pct. til 15 pct., skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på 24,6 mia. kr. årligt opgjort i varig virkning, hvilket svarer
til ca. 21,3 mia. kr. i årligt efter tilbageløb og 14,2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd
(2024-niveau).
Det er i beregningen lagt til grund, at nedsættelsen med 7 pct.-point også omfatter kul-
brinteindtægterne fra Nordsøen og den finansielle sektor omfattet af det særlige sam-
fundsbidrag. Det er desuden i skønnet indregnet, at en nedsættelse af selskabsskatten øger
incitamentet til at investere i private virksomheder, hvilket vil trække i retning af et større
kapitalapparat og dermed højere produktivitet. Denne effekt vil bl.a. trække i retning af
højere lønninger og et større arbejdsudbud. Der er desuden i provenuvurderingen indreg-
net, at en nedsættelse af selskabsskattesatsen i Danmark vil reducere multinationale sel-
skabers incitament til at flytte overskud til lavskattelande via indkomsttransformation.
Endelig er der i beregningen ikke taget højde for OECD-aftalen om minimumsbeskat-
ning, som Danmark har tilsluttet sig 8. oktober 2021. Aftalen indebærer bl.a., at multinati-
onale koncerner, der omsætter for mere end 750 mio. euro om året, efter reglerne mindst
vil skulle betale en effektiv minimumsskat på 15 pct. Den effektive selskabsskat kan være
lavere end den nominelle selskabsskattesat fx på grund af overnormale fradrag og gun-
stige afskrivningsregler. Reglerne om minimumsbeskatning vil isoleret set trække i retning
af at reducere mindreprovenuet ved en nedsættelse af den nominelle selskabsskattesats,
da minimumsbeskatning vil modvirke nedsættelser under 15 pct. effektivt for de omfat-
tede selskaber.
Side 2 af 2