Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2850525_0001.png
12. april 2024
J.nr. 2024 - 2650
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 393 af 15. marts 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om at opstille en sammenligning af levetidsomkostningerne for henholdsvis elbiler og diesel- eller benzinbiler i forskellige størrelsesklasser
2850525_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opstille en sammenligning af levetidsomkostningerne for henholdsvis elbi-
ler og diesel- eller benzinbiler i forskellige størrelsesklasser? I svaret ønskes en opdeling
på anskaffelsespris, udgift til driftsmiddel (el, benzin, diesel) og andre omkostninger. Det
ønskes endvidere angivet, hvor stor del af den enkelte post der udgøres af afgifter.
Svar
Der er taget udgangspunkt i en sammenligning af beregnede gennemsnitlige totalomkost-
ninger for elbiler og benzinbiler indregistreret i 2023 set over en forudsat levetid på 15 år.
Dieselbiler udgør en lav andel af nyregistreringerne, og det er lagt til grund, at der spørges
til en sammenligning af elbiler med benzin- eller dieselbiler, hvor dieselbiler ikke indgår i
sammenligningen.
Sammenligningen af elbiler og benzinbiler er vist i tabel 1 nedenfor, hvor der er opgjort
for segmenterne lille, mellem, stor og premium. Det bemærkes, at beregningerne for driv-
middelomkostninger, vedligeholdelses- og dækomkostninger og forsikringsomkostninger
kan være følsomme overfor antagelser om fx pris på drivmiddel og årskørsel mv., samt at
der foruden forskelligt drivmiddel kan være visse andre forskelle, fx i udstyrsniveau.
Inden for hvert af de fire segmenter er totalomkostningerne lavere for elbiler end for
benzinbiler,
jf. tabel 1.
Forskellen i totalomkostninger mellem elbiler og benzinbilers kan
primært henføres til anskaffelsespris og drivmiddelomkostninger. Inden for hvert af de
fire segmenter har elbiler klart højere anskaffelsespris ekskl. afgift, mens benzinbilerne har
klart højere registreringsafgift. Det bemærkes, at tabellen afspejler 2023-regler for registre-
ringsafgiften, hvor der vil ske indfasning af nulemissionsbiler, jf.
aftale om grøn omstilling af
vejtransporten.
Drivmiddelomkostninger er betydeligt lavere for elbiler end for benzinbiler,
hvilket afspejler dels at elbiler har lavere omkostning ekskl. afgift, dels højere afgift på
drivmiddel for benzinbiler.
På tværs af segmenter ligger elbilers afgiftsandel (inklusive moms) af totalomkostningen
på ca. 23 pct. stigende til ca. 30 pct. i segmentet premium, mens den for benzinbiler ligger
på ca. 45 pct. i segmentet lille stigende til ca. 57 pct. i segmentet premium. Det skal be-
mærkes, at afgiftsandel på 20 pct. svarer til almindelig moms, hvorfor det alene er afgifts-
andel udover 20 pct., der er udtryk for specifik beskatning af bilerne og som kan ses i ly-
set af eksterne omkostninger ved bilkørsel i form af klimapåvirkning samt trængsel, støj
m.v. For elbilerne er der begrænset beskatning udover almindelig moms, mens der for
benzinbilerne også er mærkbar beskatning fra registreringsafgift og benzinafgifter.
Desuden bemærkes det, at i et scenarie uden lempelse i registreringsafgiften for elbiler vil
totalomkostningen være højere for elbiler sammenlignet med benzinbiler inden for seg-
menterne.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om at opstille en sammenligning af levetidsomkostningerne for henholdsvis elbiler og diesel- eller benzinbiler i forskellige størrelsesklasser
2850525_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlige levetidsomkostninger for nye el- og benzinbiler indregistreret i 2023 fordelt
på segmenter
Segment
Drivmiddel
El
kr.
Køb
- Pris, ekskl. moms
og afgift
- Moms
- Registreringsafgift
(1) Købspris, inkl. moms
og afgift
Drivmiddel
- Drivmiddel, ekskl. afgift
og moms
- Afgift på drivmiddel
- Moms
(2) Drivmiddel, inkl. afgift
og moms
Andre omkostninger
(3) Ansvar- og kasko-
forsikring, inkl. afgift
- heraf motoransvars-
forsikringsafgift
(4) Ejerafgift
(5) Vedligeholdelse
og dæk, inkl. moms
1)
Total
(6) Totalomkostning
(1) + (2) + (3) + (4) + (5)
- heraf afgift og moms
Afgift og moms i pct.
af totalomkostningen
502.700
116.700
23
539.300
241.100
45
636.700
150.500
24
700.500
332.100
47
724.000
167.400
23
863.300
427.000
49
1.045.600
315.000
30
1.406.500
796.100
57
67.400
11.000
11.200
98.600
51.000
8.300
18.000
113.900
69.500
10.300
11.200
98.600
67.500
9.700
22.200
113.900
116.800
12.200
11.200
98.600
93.000
11.000
29.100
113.900
136.500
14.200
11.200
98.600
112.400
13.700
49.000
113.900
30.200
9.600
9.900
49.700
58.600
55.000
28.400
142.000
36.400
11.600
12.000
60.100
66.400
62.400
32.200
161.000
35.700
11.400
11.800
58.800
72.700
68.300
35.300
176.300
40.600
12.900
13.400
66.900
88.000
82.600
42.700
213.300
220.600
55.100
100
275.800
105.800
26.500
82.100
214.400
311.700
77.900
7.800
397.400
153.100
38.300
144.600
335.900
337.500
84.400
16.800
438.600
190.400
47.600
213.000
450.900
488.800
122.200
121.400
732.400
332.500
83.100
502.200
917.900
Lille
Benzin
El
kr.
Mellem
Benzin
El
kr.
Stor
Benzin
El
kr.
Premium
Benzin
Anm.: Lille segmentet er et vægtet gennemsnit af segmenterne mikro og lille. Segmenterne luksus og sport ikke medtaget
på grund af manglende data for hhv. vedligeholdelse- og forsikringsomkostninger. Beregningen for benzinbiler i premium
segmentet er følsom over for et lavt antal salg i 2023 i dette segment. Ejerafgift, brændstofomkostninger, vedligeholdelses-
og dækomkostninger, forsikring og motoransvarsforsikringsafgiften er opgjort som nutidsværdien over den forudsatte leve-
tid for bilerne på 15 år. Der er anvendt en real diskonteringsfaktor på 2,7 pct. Beregningerne for nutidsværdien af brænd-
stofomkostninger, vedligeholdelses- og dækomkostninger, forsikring og motoransvarsforsikringsafgiften er følsom overfor
antagelser om pris på drivmiddel, årskørsel, alder og kørselserfaring samt tidligere skader ift. forsikringstager. Priser om
vedligeholdelse- og dækomkostninger samt forsikring er indhentet fra relevante hjemmesider. Omkostningerne er afrundet
til nærmeste 100 kr. 1) Moms udgør 20 pct. af udgiften inklusive moms.
Kilde: DMR og egne beregninger.
Side 3 af 3