Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2793073_0001.png
4. december 2023
J.nr. 2023 - 8177
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 37 af 23. oktober 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra
Trine Pertou Mach
(EL).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvor meget de danske rederier (opdelt i DAS og DIS) har betalt i virksomhedsskat (opdelt på tonnageskat og selskabsskat af anden indkomst) i perioden 2014-2022
2793073_0002.png
Spørgsmål
Hvor meget har de danske rederier (opdelt i DAS og DIS) betalt i virksomhedsskat (op-
delt på tonnageskat og selskabsskat af anden indkomst) i perioden 2014-2022 (begge år
inklusive, opgjort år for år)? Hvad er det skønnede skattetab for staten pr. år i den efter-
spurgte periode, hvis rederierne med samme aktivitet havde betalt almindelig selskabsskat
af hele deres aktivitet?
Svar
Rederier er generelt underlagt en lempeligere selskabsbeskatning via tonnageskatteordnin-
gen, og der er således tale om en skatteudgift, også selvom rederierne i enkelte år, hvor de
pågældende aktiviteter ikke giver overskud, fortsat skal opgøre en positiv skattepligtig
tonnageindkomst.
Nedenstående tabel 1 viser den samlede betalte selskabsskat og det samlede regnskabs-
mæssige resultat for de rederier, der er skattepligtige i Danmark for indkomstårene 2014-
2022.
Tabel 1. Regnskabsmæssigt resultat før skat i perioden 2014-2022 for rederier, der har valgt ton-
nagebeskatning, løbende priser
Mio. kr.
Selskabsskat
Heraf
Tonnageskat
Heraf
Anden selskabs-
skat
Resultat før skat
44.401
30.999 -15.114
-4.012
58.576
3.997
18.889 104.925 229.393
-167
251
-554
-197
985
648
577
254
461
2014
-26
140
2015
381
130
2016
-426
128
2017
-58
139
2018
1.138
153
2019
813
165
2020
752
175
2021
483
229
2022
662
201
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm: 1) Tallene for indkomståret 2022 er de oplyste tal, altså de beløb de tonnagebeskattede selskaber har oplyst på op-
lysningsskemaet. Der er ikke gennemført risikovurdering/gennemgang og kontrol af indkomståret 2022. Tallene er angivet
for de respektive indkomstår og står derfor i løbende priser. Det bemærkes, at det beregnede skattemæssige resultat afvi-
ger fra det skattemæssige resultat, bl.a. som følge af forskelle i afskrivningsregler.
2) Det er ikke unormalt, at selskaber ikke betaler selskabsskat i et eller flere indkomstår. Det skyldes blandt andet, at sel-
skabernes skattepligtige indkomst kan variere betydeligt. Det gælder både udviklingen i indtjeningen, men også i selskaber-
nes investeringer, afskrivninger og underskud fra tidligere år.
3) Skattestyrelsens systemer indeholder ikke registreringer om, hvorvidt et skib er registeret i DAS eller DIS.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvor meget de danske rederier (opdelt i DAS og DIS) har betalt i virksomhedsskat (opdelt på tonnageskat og selskabsskat af anden indkomst) i perioden 2014-2022
2793073_0003.png
I tabel 2 fremgår den skønnede skatteudgift vedrørende tonnagebeskatning.
Tabel 2. Skatteudgift vedr. lempeligere beskatning af rederivirksomheder (tonnageskatten) 2014-
2022, 2024-niveau
Mio. kr.
Umiddelbar
virkning
Efter tilbageløb
og adfærd
800
750
700
650
550
500
450
450
450
2014
1.900
2015
1.800
2016
1.700
2017
1.550
2018
1.400
2019
1.250
2020
1.150
2021
1.150
2022
1.150
Kilde: Skatteministeriet.
Anm.: Skatteudgiften er regnet som et skøn for den skat rederierne skulle have betalt såfremt tonnageordningen ikke eksi-
sterede fratrukket den betalte tonnageskat. Skønnet for den hypotetiske selskabsskat er baseret på data for rederiernes
egenkapital og afhænger derfor ikke af rederiernes årlige resultater. Tallene er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. og opgjort i
2024-niveau. Ved tidligere opgørelser har skatteudgiften været opgjort i løbende priser.
Side 3 af 3