Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2852326_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 2245
Den 16. april 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 365 (Alm. del), som Folketingets Skatteudvalg har stillet til
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 4. marts 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Sigurd Agersnap (SF).
Spørgsmål nr. 365 (Alm. del) fra Folketingets Skatteudvalg
”Ekspertgruppen for en grøn skattereform belyser i deres endelige rapport, der blev offentliggjort den
21. februar 2024, konsekvenserne af en række forskellige modeller for beskatning af land- og skovbru-
gets ikke-energirelaterede udledninger. Ekspertgruppen har vurderet, hvordan modellerne vil påvirke
risikoen for konkurser i landbruget. Ændringerne i konkursrisikoen er imidlertid som udgangspunkt
alene vurderet på baggrund af den umiddelbare erhvervsbelastning. Således er beregningen af ændrin-
gen i konkursrisikoen efter adfærd alene foretaget for model 3a, jf. bilag 7.15 i rapporten. Vil ministeren
på den baggrund afrapportere ændringerne i konkursrisikoen efter adfærd for hhv. planter, kvæg, grise,
andre husdyr og samlet set for samtlige modeller? Ændringerne i konkursrisikoen bedes både afrappor-
teret i pct. af omsætningen og i forhold til antallet af bedrifter, sådan som det er sket i tabel 7.29 og tabel
7.30 i rapporten, der imidlertid alene afrapporterer effekterne før adfærd.”
Svar
Det er yderst vanskeligt at vurdere konkursrisikoen som følge af ændrede rammevilkår. Dette skyldes
blandt andet, at sådanne vurderinger er baseret på modeller, der bygger på en række antagelser, herun-
der om forbruger- og markedsadfærd. Som det fremgår af ekspertgruppens rapport (se f.eks. tabel 2.1)
kan det endvidere have stor betydning for resultaterne, i hvilket omfang det antages, at øget skovrejsning
vil påvirke prisen på landbrugsjord i opadgående retning og dermed afbøde stigningen i konkurstruslen.
Nedenstående
tabel 1
og
tabel 2
angiver ændringer i stærk konkurstruede heltidsbedrifter opgjort i hhv.
pct. af omsætning og antal bedrifter, når der tages højde for pris- og mængdetilpasning inkl. tilskud til
skovrejsning. I
tabel 3
og
tabel 4
fremgår tilsvarende resultater ekskl. tilskud til skovrejsning. Metoden
følger beregningerne i ekspertgruppens afrapportering. Der henvises til Finansministeriet for yderligere
information om beregningsforudsætninger for pris- og mængdetilpasning.
Det bemærkes, at det beregningsteknisk er antaget, at der sker en proportional mængdetilpasning
blandt bedrifterne. Det betyder, at en reduktion på eksempelvis 10 pct. af den samlede producerede
mængde er antaget at give en reduktion af produktionen på 10 pct. på samtlige bedrifter. I realiteten må
det forventes, at der er visse bedrifter, der går konkurs eller omlægger produktionen, som dermed tager
størstedelen af mængdetilpasningen, mens andre bedrifter ikke nødvendigvis reducerer produktionen i
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om at afrapportere ændringerne i konkursrisikoen efter adfærd for hhv. planter, kvæg, grise, andre husdyr og samlet set for samtlige modeller i rapporten fra Ekspertgruppen for en grøn skattereform, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, kopi til skatteministeren
2852326_0002.png
større omfang. Det bemærkes i forlængelse heraf, at pris- og mængdeændringer er beregnet som 2030-
effekter, hvor afgiften er fuldt indfaset mens udgangspunktet for bedrifternes struktur og økonomi er
data fra 2021. Resultaterne skal således tages med det forbehold.
Tabel 1: Ændringer i konkurstrussel efter adfærd (pris- og mængdetilpasning),
pct. af omsætning. Effekter inkl. skovrejsning
Model 1
Model 2a
Model 2b
Model 3a
Planter
Kvæg
Grise
Andre husdyr
Blandede
3
16
3
0
0
2
3
0
0
0
2
3
0
0
0
2
-1
0
0
0
Model 3b
2
-1
0
0
0
Heltidsbedrifter samlet
7
2
1
0
0
Anm.: Der er foretaget afrundinger i tabellen. For ’heltidsbedrifter samlet’ er der tale om et vægtet
gennemsnit og dermed ikke en sum af de enkelte driftsgrene.
Kilde: Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri på baggrund af Ekspertgruppen for en grøn
skattereform og SEGES
Tabel 2: Ændringer i konkurstrussel efter adfærd (pris- og mængdetilpasning), antal heltids-
bedrifter. Effekter inkl. skovrejsning
Model 1
Model 2a
Model 2b
Model 3a
Model 3b
Planter
Kvæg
Grise
Andre husdyr
Blandede
30
330
50
0
0
10
50
10
0
0
10
50
10
0
0
0
-30
0
0
0
0
-20
-10
0
0
Heltidsbedrifter samlet
420
70
70
-30
-30
Anm.: Der er foretaget afrundinger i tabellen.
Kilde: Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri på baggrund af Ekspertgruppen for en grøn
skattereform og SEGES
Tabel 3: Ændringer i konkurstrussel efter adfærd (pris- og mængdetilpasning),
pct. af omsætning. Effekter ekskl. skovrejsning
Model 1
Model 2a
Model 2b
Model 3a
Planter
Kvæg
Grise
Andre husdyr
Blandede
4
22
4
1
0
2
9
2
0
0
2
10
2
0
0
2
5
1
0
0
Model 3b
2
6
1
0
0
Heltidsbedrifter samlet
10
4
4
3
3
Anm.: Der er foretaget afrundinger i tabellen. For ’heltidsbedrifter samlet’ er der tale om et vægtet
gennemsnit og dermed ikke en sum af de enkelte driftsgrene.
Kilde: Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri på baggrund af Ekspertgruppen for en grøn
skattereform og SEGES
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om at afrapportere ændringerne i konkursrisikoen efter adfærd for hhv. planter, kvæg, grise, andre husdyr og samlet set for samtlige modeller i rapporten fra Ekspertgruppen for en grøn skattereform, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, kopi til skatteministeren
2852326_0003.png
Tabel 4: Ændringer i konkurstrussel efter adfærd (pris- og mængdetilpasning), antal heltids-
bedrifter. Effekter ekskl. skovrejsning
Model 1
Model 2a
Model 2b
Model 3a
Model 3b
Planter
Kvæg
Grise
Andre husdyr
Blandede
50
470
90
0
0
10
190
40
0
0
10
220
30
0
0
10
110
30
0
0
10
130
20
0
0
Heltidsbedrifter samlet
610
240
260
150
160
Anm.: Der er foretaget afrundinger i tabellen.
Kilde: Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri på baggrund af Ekspertgruppen for en grøn
skattereform og SEGES
Jacob Jensen
/
Mark Olsen
3