Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2842172_0001.png
21. marts 2024
J.nr. 2024 - 1936
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 344 af 23. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om ministeren vil redegøre for beskatningsreglerne for private fly
2842172_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for beskatningsreglerne for private fly? Der ønskes en gennem-
gang af samtlige skatter og afgifter, der betales efter de nuværende regler, og hvad det nu-
værende provenu og den nuværende klimaeffekt skønnes til ved disse skatter og afgifter.
Svar
For så vidt angår afgrænsningen af private fly henvises til transportministerens svar på
TRU alm. del
spm. 180 (2023-24).
For brændstof, der anvendes til privatfly, betales der afgift efter mineralolieafgiftsloven,
CO
2
-afgiftsloven og NO
x
-afgiftsloven. Energiafgiften er fastlagt ud fra energiindholdet i
fossile brændsler. CO
2
-afgiften er fastlagt ud fra den mængde CO
2
, der i gennemsnit er i
energiproduktet og dermed den mængde CO
2
, der udledes ved forbrænding. Der betales
NO
x
-afgift efter en standardsats pr. liter drivmiddel. Hvis brændstoffet indeholder svovl,
betales der ligeledes afgift efter svovlafgiftsloven.
Med en gennemførelse af
Aftale om grøn skattereform for industri mv.
af 24. juni 2022 vil der
desuden blive indført en høj og mere ensartet CO
2
-afgift. Det vil betyde, at brændstof til
indenrigsflyvning, der i dag i udgangspunktet er afgiftsfritaget, vil blive omfattet.
Der skal efter tinglysningsafgiftsloven betales afgift for registrering af ejer af et luftfartøj i
Nationalregisteret. Afgiften udgør 1 promille af ejerskiftesummen. Hvis registreringen
ikke sker i forbindelse med et ejerskifte, udgør afgiften 1 promille af værdien af luftfartø-
jet på registreringstidspunktet.
Herudover skal der
i det omfang der registreres pant i et luftfartøj i Rettighedsregisteret
over Luftfartøjer
betales tinglysningsafgift. For registrering af pant i luftfartøjer, der ve-
jer 5.700 kg eller derover, udgør afgiften 1 promille af det pantsikrede beløb. For registre-
ring af pant i luftfartøjer, der vejer under 5.700 kg eller er registreret til højst 10 passage-
rer, udgør afgiften 1,5 pct. af det pantsikrede beløb.
Skatteministeriet har ikke mulighed for at opgøre provenuet af afgiften for registrering af
ejer af et luftfartøj og afgiften for registrering af pant i et luftfartøj, da afgiftsindtægterne
ikke er opdelt i de to forskellige registreringer. Tilsvarende kan Skatteministeriet ikke give
konkrete tal for provenuer af energiafgift, CO
2
-afgift og NOx-afgift for ikke-erhvervs-
mæssig luftfart. Dette skyldes at Skatteministeriet ikke har tal for brændstofforbruget ved
ikke-erhvervsmæssig luftfart.
Brændstof- og tinglysningsafgift på ikke-erhvervsmæssig luftfart begrænser ikke-erhvervs-
mæssig luftfart i forhold til en situation, hvor disse afgifter ikke var gældende. Denne be-
grænsning betyder også en reduktion af klimagasser. Skatteministeriet kan ikke give en
konkret vurdering af klimaeffekten af beskatningsreglerne for ikke-erhvervsmæssige luft-
fartøjer, bl.a. da Skatteministeriet ikke har data vedrørende omfanget af flyvning med
ikke-erhvervsmæssige luftfartøjer.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om ministeren vil redegøre for beskatningsreglerne for private fly
2842172_0003.png
Afslutningsvis bemærkes, at der i lighed med køb af andre varer også betales moms ved
køb af et nyt privat luftfartøj. Skatteministeriet har ikke mulighed for at opgøre provenuet
for momsindtægten, da indtægten ikke er opdelt på varegrupper.
Side 3 af 3