Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2842244_0001.png
21. marts 2024
J.nr. 2024 - 1947
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 340 af 23. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om ministeren vil oplyse, hvornår udvalget kan forvente at modtage endelige svar på de spørgsmål om andre landes erfaringer med indførelse af restriktioner på spilområdet
2842244_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvornår udvalget kan forvente at modtage endelige svar på de
spørgsmål om andre landes erfaringer med indførelse af restriktioner på spilområdet,
som Louise Elholm (V) tidligere har stillet ministeren, og hvor det i svarene er tilkendegi-
vet, at resultaterne af Spillemyndighedens forespørgsler vil blive sendt til udvalget? Der
henvises til svar på SAU alm. del
spørgsmål 762 (2021-22), SAU alm. del
spørgsmål
761 (2021-22) og svar på SAU alm. del
spørgsmål 706 (2021-22).
Svar
Jeg skal indledningsvis beklage, at udvalget ikke er blevet informeret om resultatet af fore-
spørgslen tidligere.
Spillemyndigheden sendte en forespørgsel til Gambling Regulators Forum (GREF), og
grundet lav respons blev forespørgslen også sendt direkte til nogle lande. Spillemyndighe-
den modtog svar fra Norge, Bulgarien, Grækenland og Sverige.
Svarene er opsummeret i nedenstående oversigt.
Side 2 af 2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om ministeren vil oplyse, hvornår udvalget kan forvente at modtage endelige svar på de spørgsmål om andre landes erfaringer med indførelse af restriktioner på spilområdet
2842244_0003.png
Oversigt
tilbagemeldinger på Spillemyndighedens forespørgsel ang. markedsføring af spil
Spørgsmål/Lande
Er I bekendt med
nationale studier,
der viser en sam-
menhæng mel-
lem spilmarkeds-
føring og lysten
til at spille?
Bulgarien
Der foreligger ikke en forpligtelse
til at foretage nationale undersø-
gelser, og Bulgarien har ikke
kendskab til sådanne undersøgel-
ser.
Grækenland
Undersøgelserne foretaget af Hel-
lenic Gaming Commission (HGC)
har ikke vist en sammenhæng
mellem beslutningen om at spille
og markedsføring af spil.
Det vurderes, at det er et udtryk
for, at reguleringen er effektiv.
Markedsføring af spil er ikke for-
budt i Grækenland, men er et om-
råde med høj grad af regulering.
Der ligger heri en stor grad af for-
bruger- og spillerbeskyttelse.
Direkte kommerciel kommunika-
tion til spillere i afholdenhed og
spillere, der er udelukket fra spil,
er fx forbudt. Herudover må kom-
mercielle annonceringer ikke pro-
movere bonusser, gaver, fordele
eller rabatter i forbindelse med ud-
giften til at spille.
Norge
Studiet “The effects of Marketing
on gambling and gambling pro-
blems” lavet af
Rambøll Consul-
ting Management for det norske
Lotteri- og stiftelsestilsyn viste, at
spillere i gruppen ”moderat risiko”
og ”problemspillere”, oplever mere
markedsføring end andre grupper.
Studiet viste tillige, at særligt
denne gruppe af spillere bliver på-
virket ved finansielle incitamenter
frem for promovering af brandet.
Udsigten til jackpots/høje gevin-
ster er et instrument, som påvirker
den brede befolkning til at spille
mere. Blandt spillerne i ”moderat
risiko” og ”problemspillere”, er det
særligt velkomstbonusser og bo-
nustilbud, der øger spillet og er
vanskelige at modstå.
1
Et studie fra University of Bergen
fra 2019 viste bl.a.,
at ”moderate
risikospillere” og ”problemspillere”
rapporterede en betydelig højere
negativ indvirkning af markedsfø-
ring af spil sammenlignet med spil-
lere ”uden risiko” eller ”lav risiko”.
2
Sverige
1. “Self-reported
negative influ-
ence of gambling advertising in a
swedish population-based sam-
ple”, Per Binde & Ulla Romild,
2018.
3
2. “Exploring the Impact of Gam-
bling Advertising: An Interview
Study of Problem Gamblers”, Per
Binde, 2008.
4
3. “Gambling at Work: A Qualita-
tive Study of Swedish Elite Ath-
letes,
Coaches, and Managers”,
Maria Vinberg, Dan Wetterborg &
Pia Enebrink, 2021.
5
1
2
3
4
5
https://lottstift.no/content/uploads/2021/05/Markedsforinges-effekt-pa-spilling-av-pengespill.pdf
Omfang_av_penge-og_dataspillproblemer_i_Norge_2019-1.pdf (lottstift.no)
https://doi.org/10.1007/s10899-018-9791-x
https://doi.org/10.1007/s11469-008-9186-9
https://doi.org/10.1007/s10899-021-10007-4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om ministeren vil oplyse, hvornår udvalget kan forvente at modtage endelige svar på de spørgsmål om andre landes erfaringer med indførelse af restriktioner på spilområdet
2842244_0004.png
Er I bekendt med
nationale studier,
der dokumente-
rer effekten af et
markedsførings-
forbud eller re-
striktioner af
markedsføringen
af pengespil?
Spilleloven giver mulighed for, at
enhver person, der har et spilpro-
blem eller pga. social status eller
indkomstniveau er mere påvirke-
lig af spil eller i risiko for udvikling
af spilafhængighed, kan blive re-
gistreret i ”Register of vulnerable
persons”, hvorefter de bliver
ude-
lukket fra at deltage i pengespil.
Der er ikke tilstrækkelig med in-
formation til at foretage en ana-
lyse endnu.
Spiludbyderne er herudover for-
pligtet til at benytte mærkningsord-
ninger på alle fysiske steder, hvor
der bliver udbudt spil samt på
hjemmesider.
Mærkningsordningen består bl.a.
af en advarsel om spilafhængig-
hed, information om mulighederne
for at konsultere en psykolog samt
muligheden for at registrere sig i
”the vulnerable persons register”.
Der henvises til besvarelsen af
spørgsmål 1.
Norge er ikke bekendt med så-
danne studier.
I overensstemmelse med den
svenske spillelov må en licenshol-
der ikke tilbyde eller udbyde bo-
nustilbud ud over den første gang
en spiller deltager i et spil.
Denne omstændighed har med-
ført, at markedsføring af bonus er
begrænset. Problemstillingen om
markedsføring har ikke været do-
kumenteret af nationale studier.
Der er dog et nationalt studie, der
indikerer, at bonus påvirker spillet
for personer med spilproblemer.
I Folkhälsomyndighetens befolk-
ningsundersøgelsen har over 50
pct. af ”problemspillere” svaret ja
til spørgsmålet, om promoveringen
af bonus tiltrak dem til at spille of-
tere eller for flere penge end de
havde intentioner om.
6
Hvis I ikke er be-
kendt med så-
danne studier,
har I så nogle er-
faringer med
markedsførings-
forbud eller re-
striktioner på
markedsføring af
spil i jeres land?
I forhold til markedsføring er der
restriktioner i både spillelov og i
det nationale råd for selvregule-
ring.
Al markedsføring af udbydere
uden licens er forbudt. I 2021 eva-
luerede HGC 625 markedsførings-
planer og godkendte dem, som
var i overensstemmelse med lov-
Rådet består af repræsentanter fra grundlaget og HGC’s
afgørelser
reklamebranchen, såsom annon-
og instruktioner, hvilket 548 af
cører, reklamebureauer, medier
dem var.
og reklamespecialister, såvel som
andre fysiske og juridiske perso-
ner eller brancheorganisationer og
andre sammenslutninger og til-
knyttede selskaber.
Direkte markedsføring til spillere
er forbudt. Dette dækker over mar-
kedsføring i alle former, der
Al markedsføring af ulovlige udby-
dere er forbudt. Kun de norske
monopolister (Norsk Tipping og
Norsk Rikstoto) samt udbyderne
på det lille legale private marked
har tilladelse til at udbyde deres
produkter.
Der er gode erfaringer med at
samarbejde med internationale
virksomheder som fx Facebook.
Efter meddelelse fra myndighe-
derne sørger de for, at deres tje-
nester lever op til den norske re-
gulering, ligesom, at aviserne re-
spekterer forbuddet mod ulovlig
markedsføring.
Det er den statslige styrelse, Kon-
sumentverket, der har det primære
tilsyn med reguleringen af spilmar-
kedsføringen i den svenske spille-
lov. På deres hjemmeside er der
omfattende information om regule-
ring og fortolkningen af styrelsen
og domstolene.
7
Regeringen forsøgte i maj 2022 i
forbindelse med et lovforslag at
indføre yderligere restriktioner for
markedsføring (”særlig mådehold”
i stedet for ”mådehold” ved rekla-
mering af spil), men det svenske
parlament afviste denne del af for-
slaget.
8
6
7
8
Tabellsammanställning för Swelogs 2018 (folkhalsomyndigheten.se)
Marknadsföring av spel | För företagare | Konsumentverket
En förstärkt spelreglering (riksdagen.se)
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om ministeren vil oplyse, hvornår udvalget kan forvente at modtage endelige svar på de spørgsmål om andre landes erfaringer med indførelse af restriktioner på spilområdet
2842244_0005.png
direkte inviterer brugere til at del-
tage i spil, herunder markedsfø-
ring der tegner et billede af, at del-
tagelse kan løse personlige eller
finansielle problemer.
Markedsføring af spil er ikke fuld-
stændigt forbudt. Det er tilladt, at
licenserede spiludbydere annon-
cerer navne og vilkår for spillene,
herunder gevinster, rabatter, bo-
nusser, odds og gratis spins.
Den nuværende bulgarske lovgiv-
ning kategoriserer ikke de steder,
hvor reklamer for pengespil kan
offentliggøres mv., men begræn-
ser, hvilken information, der kan
distribueres i form af reklamer.
Hvis der er et
markedsførings-
forbud eller re-
striktioner på
markedsføring af
spil i jeres land,
er nationale spil-
monopoler (så-
som nationale
lotterier) undta-
get fra forbud-
det/restriktio-
nerne?
I det tilfælde, at
et nationalt lotteri
er undtaget fra et
forbud eller re-
striktioner, har
det så været ud-
fordret på bag-
grund af at for-
vride konkurren-
cen, f.eks. ved en
relevant myndig-
hed, ved domsto-
lene eller på et
europæisk ni-
veau?
De begrænsninger, der pålægges Markedsføringsrestriktionerne
tilladt reklame, i spilleloven og i de gælder alle udbydere med licens
"Etiske Regler for Annoncering og uden undtagelser.
Kommerciel Kommunikation", gæl-
der for alle arrangører, der har en
licens i henhold til spilleloven,
uden opdeling efter kriterierne for
national/statslig spiloperatør og
andre tilladelsesindehavere.
Det norske medietilsyn er lykke-
des med at få stoppet markedsfø-
ringen for ulovlige spiludbydere på
norske TV-kanaler. Beslutningen
herom afventer prøvelse, hvor det
skal fastlægges, hvorvidt dette er i
strid med AVMS-direktivet.
Der henvises til besvarelsen af
Ikke alle tilladelsesindehavere er
spørgsmål 3. Det nationale mono- under den samme lov, og der hen-
pol har været udfordret ved de
vises til den forrige besvarelse.
norske domstole og markedsføring
har også været en problemstilling i
disse sager.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om ministeren vil oplyse, hvornår udvalget kan forvente at modtage endelige svar på de spørgsmål om andre landes erfaringer med indførelse af restriktioner på spilområdet
2842244_0006.png
Hvilke erfaringer
har I haft efter in-
troduktionen af
forskellige re-
striktioner på
spilområdet, her-
under om der har
være en stigning
i det uregulerede
marked? (Stillet
særskilt til Sve-
rige)
Det er et svært område at vurdere.
Sverige indførte under pandemien
midlertidige restriktioner, og den
svenske spillemyndighed blev
bedt om at vurdere disse, men
kunne ikke påvise nogen kausali-
tet i deres undersøgelse.
9
Statskontoret har evalueret den
svenske spilreform.
10
Se kapitel
10.2 angående markedsføring.
Statskontoret vurderede, at gra-
den af kanalisering var under 50
pct. før den 1. januar 2019. I 2021
var kanaliseringsgraden 87 pct.
Statskontoret fandt to mulige årsa-
ger til, at svenskere spiller ved
spilselskaber uden svensk tilla-
delse
1) at det kan være fordi de
har bedre bonustilbud og 2) at
spilleren har udelukket sig selv fra
spil ved svenske tilladelsesindeha-
vere.
9
Uppdrag att följa upp utvecklingen av spelandet och spelproblemen på spelmarknaden (Fi2021/03520) (spelinspektionen.se)
Utvärdering av omregleringen av spelmarknaden
Slutrapport (statskontoret.se)
10