Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2839822_0001.png
18. marts 2024
J.nr. 2024 - 2016
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 336 af 19. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/2-24 fra Dansk Fjernvarme om affaldsvarmeafgiften
2839822_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. februar 2024 fra Dansk Fjernvarme
om affaldsvarmeafgiften, jf. SAU alm. del - bilag 157.
Svar
Henvendelsen fra Dansk Fjernvarme vedrører indeksering af energiafgifter på affaldsvar-
meområdet.
Energiafgiften for affald følger overordnet energiafgiften for fossilt brændsel. Som en del
af 2009-skattereformen,
Forårspakke 2.0,
blev det vedtaget at indeksere energiafgifterne
med den faktiske udvikling i nettoprisindekset, så afgifternes reale værdi fastholdes.
Energiafgifterne på affaldsvarme er samlet set balanceret efter energiafgifterne på anden
fossil varme og følger den samme overordnede indeksering. Fra 2023 til 2024 øges afgif-
ten på kraftvarme og affaldsvarme med 7,7 pct. fra 53,2 kr./GJ til 57,3 kr./GJ,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Energiafgift på varmeproduktion
Kr./GJ
Kraftvarme
2023
53,2
2024
57,3
Affaldsvarme
- heraf tillægsafgift
- heraf affaldsvarmeafgift
53,2
26,5
26,7
57,3
26,5
30,8
Anm.: Opgjort på output varme efter såkaldt V-formel. Affaldsvarmeafgift er opgjort som afgiften for kraftvarme fratrukket
tillægsafgiften.
Afgiften på affaldsvarme er delt op i en affaldsvarme- og tillægsafgift. Afgiftsgrundlaget
for affaldsvarme og tillægsafgiften følger stort set afgiftsgrundlaget for energiafgiften for
kraftvarme. Den væsentligste forskel er, at tillægsafgiften også omfatter varme, der bort-
køles ifm. med bortskaffelse af affald. Det gælder ikke, men er heller ikke relevant, ved
anvendelse af fossile brændsler til kraftvarme. Affaldsværkerne får således ofte en betaling
for affald, dvs. for at skaffe leverandøren af med affaldet. Dermed kan det være relevant
at producere varme, selvom den ikke kan sælges, og efterfølgende køle varmen. For gas
og kul skal værkerne imidlertid betale en positiv pris for brændslet, hvorfor de ikke har
denne tilskyndelse.
Afgiftsreglerne afgør ikke, om affaldsvarme- eller tillægsafgiften skal betales af varme- el-
ler affaldskunderne.
Indretningen af afgifterne på affald vil indgå i affaldsanalysen, som aftalt med
Klimaaftale
for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
af 16. juni 2020.
Side 2 af 2