Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2838056_0001.png
14. marts 2024
J.nr. 2024 - 1592
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 330 af 15. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om de provenumæssige konsekvenser ved at indføre et ligningsmæssigt fradrag beregnet i procent af den skattepligtige sociale pension
2838056_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de provenumæssige konsekvenser ved at indføre et
ligningsmæssigt fradrag beregnet i procent af den skattepligtige sociale pension. Med
sociale pensioner henføres til folkepension (inkl. grundbeløb, pensionstillæg, ældrecheck
og mediecheck), ny førtidspension, gammel førtidspension og tidlig pension. Provenuet
bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd, hvor
fradraget udgør hhv. 1 pct., 2,1 pct., 3 pct. og 4 pct. Provenuet bedes opgjort for årene
2024-2030 og i varig virkning. Desuden bedes redegjort for de fordelingsmæssige konse-
kvenser ved ændringerne i gini-koefficienten, ændringer i den disponible indkomst i kro-
ner og ører fordelt på deciler samt den gennemsnitlige ændring i disponible indkomst for
en person, der modtager hhv. 1) folkepension, grundbeløb, 2) folkepension, grundbeløb,
pensionstillæg og ældrecheck, 3) førtidspension og 4) tidlig pension, opdelt på enlige og
samlevende
Svar
Indførslen af et ligningsmæssigt fradrag beregnet i procent af den skattepligtige sociale
pension vil indebære, at personer, som modtager skattepligtige sociale pensioner, vil få et
fradrag med en skattemæssig værdi på 25,7 pct. (inkl. kirkeskat) i en gennemsnitskom-
mune.
Indførslen af fradraget skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på mellem 0,5
og 2,1 mia. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd mellem 0,4 og 1,6 mia. kr.
(2024-niveau) årligt i perioden 2024-2030 samt varigt,
jf. tabel 1.
Det skønnes derudover,
at forslaget ikke vil påvirke arbejdsudbuddet, beregnet efter ministeriernes sædvanlige reg-
neprincipper.
Tabel 1. Årlige provenumæssige konsekvenser af at indføre et ligningsmæssigt fradrag af den skat-
tepligtige sociale pension for de forskellige fradragsprocenter
Mia kr. (2024-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
1 pct.
-0,5
-0,4
-0,4
2,1 pct.
-1,1
-0,9
-0,9
3 pct.
-1,6
-1,2
-1,2
4 pct.
-2,1
-1,6
-1,6
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2019 fremskrevet til 2024 niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023.
Forslaget skønnes at reducere indkomstforskellene med mellem 0,02 og 0,07 pct.-point
målt ved Gini-koefficienten. Det skønnes endvidere, at forslaget vil medføre en gennem-
snitlig forøgelse af de disponible indkomster med mellem 100 og 500 kr. pr. voksen og en
forøgelse af de disponible indkomster med mellem 0 og 0,1 pct. for befolkningen set un-
der ét,
jf. tabel 2.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om de provenumæssige konsekvenser ved at indføre et ligningsmæssigt fradrag beregnet i procent af den skattepligtige sociale pension
2838056_0003.png
Tabel 2. Ændring i disponible indkomster fordelt på indkomstdeciler for de forskellige fradragspro-
center
1 pct.
Indkomstdeciler
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Ændring i Gini-koefficient, pct. point
Kr.
0
200
300
200
100
100
100
100
0
0
100
Pct.
0,0
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,02
2,1 pct.
Kr.
0
400
600
400
300
200
100
100
100
100
200
Pct.
0,1
0,2
0,3
0,2
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
-0,03
3 pct.
Kr.
100
600
800
600
400
300
200
200
100
100
300
Pct.
0,1
0,3
4 pct.
Kr.
100
800
Pct.
0,1
0,4
0,5
0,3
0,2
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,1
-0,07
0,4 1.100
0,2
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
-0,05
800
500
400
300
200
200
100
500
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien og afrundet til nærmeste 100 kr. Den procentvise ændring i disponi-
bel indkomst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst, hvor der er taget højde for stordriftsfordele.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2019 fremskrevet til 2024 niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023.
Tabel 3
viser de gennemsnitlige ændringer i disponible indkomster fordelt på de fire be-
skrevne typer pensionsmodtagere. Indførslen af et ligningsmæssigt fradrag for modtagere
af social pension vil ændre den disponible indkomst med mellem 200 og 2.500 kr. om året
for pensionsmodtagere.
Tabel 3. Gennemsnitlig ændring i disponible indkomster fordelt på pensionstype og civilstand for de
forskellige fradragsprocenter
Kr. om året (2024-niveau)
Enlige
1) Folkepension, grundbeløb
2) Folkepension, grundbeløb, pensionstillæg og ældrecheck
3) Førtidspension
4) Tidlig pension
Samlevende
1) Folkepension, grundbeløb
2) Folkepension, grundbeløb, pensionstillæg og ældrecheck
3) Førtidspension
4) Tidlig pension
200
400
500
400
400
800
1.100
900
600
1.200
1.600
1.300
900
1.600
2.100
1.800
200
500
600
400
400
1.000
1.300
900
600
1.500
1.900
1.300
900
2.000
2.500
1.800
1 pct. 2,1 pct.
3 pct.
4 pct.
Anm.: Virkningen er beregnet på baggrund af satserne pr. 1. januar 2024, samt den gennemsnitlige kommune- og kirkeskat
for 2024. Afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på baggrund af Vejledning om regulering pr. 1. januar 2024 af satser på Beskæftigel-
sesministeriets område (VEJ nr. 9883 af 10/11/2023).
Side 3 af 3