Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2801786_0001.png
18. december 2023
J.nr. 2022 - 15463
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 32 af 16. oktober 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, hvor mange virksomheder skattemyndighederne på denne baggrund har nægtet undtagelse fra den omvendte betalingspligt fra 2015 til i dag
2801786_0002.png
Spørgsmål
Af bemærkningerne til L 144 fra folketingsåret 2014-15 (1. samling) fremgår det, at
ministeriet i 2015 var opmærksom på, at muligheden for at undtage eksport
delregistreringer fra den omvendte betalingspligt i relation til moms indebar en
risiko for svig, men at dette skulle imødegås via en kontrolindsats. Myndighederne
kan således nægte at give tilladelse til undtagelse fra den omvendte betalingspligt,
såfremt oplysningerne om den afgiftspligtige person giver skattemyndighederne
mistanke om, at tilladelsen vil blive anvendt i svigøjemed. Vil ministeren oplyse,
hvor mange virksomheder skattemyndighederne på denne baggrund har nægtet
undtagelse fra den omvendte betalingspligt fra 2015 til i dag?
Svar
Ved salg af el og gas til videreforhandlere er der som hovedregel omvendt betalingspligt
for moms. Det betyder, at videreforhandleren (køberen) skal indbetale salgsmomsen,
samtidig med at den samme moms kan fradrages som købsmoms. Virksomheder med en
delregistrering, der er videreforhandler af el eller gas, kan dog få tilladelse til ikke at an-
vende den omvendte betalingspligt ved leveringen til egen delregistrering.
For at modtage en tilladelse til undtagelse for omvendt betalingspligt, er det en betingelse,
at virksomheden er producent af el eller gas, eller at delregistreringen har været aktiv i
mindst et år. Ifølge bemærkningerne til lovforslaget, der indførte muligheden for at få til-
ladelse til ikke at anvende omvendt betalingspligt (L 144 2014-15), vurderedes virksomhe-
der med produktion af el og gas ikke at udgøre en nævneværdig risiko i forbindelse med
momskarruselsvig, idet virksomheder med produktion af el eller gas var fysisk etableret
på det danske marked og dermed kendt af Skatteforvaltningen. Det blev imidlertid vurde-
ret, at andre virksomheder med en delregistrering, herunder videreforhandlere af gas og
el, som har delregistreret eksportenheden, først kan opnå tilladelse, når delregistreringen
har været i kraft i mindst et år. Formålet hermed var at sikre, at Skatteforvaltningen havde
tilstrækkeligt med oplysninger om virksomheden, herunder oplysninger om uregelmæssig-
heder.
Uanset om virksomheden er producent eller videreforhandler, kan Skatteforvaltningen
nægte at give tilladelse, såfremt Skatteforvaltningen er i besiddelse af oplysninger, som in-
dikerer, at tilladelsen vil blive udnyttet til momsunddragelse.
Skattestyrelsen har oplyst, at der ikke er identificeret et specifikt sags- eller emnenummer i
Skattestyrelsens journalsystemer til registrering af virksomheder med en tilladelse til ikke
anvende omvendt betalingspligt. Skattestyrelsen har derfor foretaget en manuel udsøg-
ning i journalsystemet af relevante sager. Skattestyrelsen har ved udsøgningen identificeret
fem sager, hvor der er givet tilladelser siden 2015. Skattestyrelsen har ifm. udsøgningen
identificeret én sag fra 2015, hvor der er givet afslag på en ansøgning om tilladelse. I den
pågældende sag har Skattestyrelsen meddelt afslag på ansøgningen om fritagelse for om-
vendt betalingspligt, fordi delregistreringen kun havde været aktiv i to måneder på ansøg-
ningstidspunktet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, hvor mange virksomheder skattemyndighederne på denne baggrund har nægtet undtagelse fra den omvendte betalingspligt fra 2015 til i dag
2801786_0003.png
Der henvises i øvrigt til endeligt svar på SAU alm. del
spm. 242 (2022-23) og endeligt
svar på SAU alm. del
spm. 29, 30, og 31 (2023-24).
Side 3 af 3