Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2835514_0001.png
7. marts 2024
J.nr. 2024 - 1521
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 318 af 8. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om, hvilke konsekvenser ministeren vurderer, at indførelsen af en flad indkomstskat i en treårig periode fra 2025-2027 på 0,87 pct. vil have for arbejdsudbuddet?
2835514_0002.png
Spørgsmål
Hvilke konsekvenser vurderer ministeren, at indførslen af en flad indkomstskat i en tre-
årig periode fra 2025-2027 på 0,87 pct. vil have for arbejdsudbuddet?
Svar
Det er i besvarelsen lagt til grund, at grundlaget for en flad indkomstskat på 0,87 pct. er
den personlige indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag. Det omfatter bl.a. arbejds-
indkomst, overførselsindkomst og private pensionsudbetalinger.
Indførslen af en flad indkomstskat på 0,87 pct.
i tillæg til de eksisterende indkomstskat-
ter
i en treårig periode fra 2025-2027 skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu
på ca. 16 mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 11 mia. kr. (2024-ni-
veau) i alle tre år i perioden,
jf. tabel 1.
Det skønnes derudover, at den flade skat vil sænke arbejdsudbuddet med ca. 2.800 ful-
tidspersoner beregnet efter ministeriernes sædvanlige regneprincipper. For en midlertidig
stramning af skatten
hvor det også annonceres, at stramningen er midlertidig
må ar-
bejdsudbudsvirkningen dog forventes at være begrænset og dermed væsentligt mindre
end skønnet nedenfor.
Tabel 1. Konsekvenser af en hypotetisk flad indkomstskat på 0,87 pct.
Mia kr. (2024-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
- Arbejdsudbud
- Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
2025
15,9
12,2
11,4
-0,8
-2.800
2026
15,8
12,2
11,4
-0,8
-2.800
2027
15,8
12,2
11,4
-0,8
-2.800
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2019 fremskrevet til 2024-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023.
Side 2 af 2