Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2831771_0001.png
29. februar 2024
J.nr. 2024 - 1260
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 307 af 1. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvor mange og hvor stor andel af erhvervsejendommene i hver kommune, hvor 2023-vurderingen af den skattepligtige værdi er mere end 10 gange højere end den hidtidige vurdering
2831771_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren gøre rede for, hvor mange og hvor stor andel af erhvervsejendommene i
hver kommune, hvor 2023-vurderingen af den skattepligtige værdi er mere end 10 gange
højere end den hidtidige vurdering?
Svar
De nye vurderinger er baseret på mere ensartede principper, og vurderes at være mere
gennemsigtige og tættere på værdien af grundene efter bedste økonomiske anvendelse.
For mange ejendomme gælder det, at de nye vurderinger er højere end tidligere. Særligt
for erhvervsejendomme og ejerlejligheder vil mange opleve højere grundvurderinger. Dog
er grundskyldpromillerne samtidig sat markant ned, der er indført et forsigtighedsprincip i
beskatningsgrundlaget, og der er indført en rabat til ejere af erhvervsejendomme m.v.,
herunder udlejningsejendomme, andelsboliger og almene boliger, i form af en stignings-
begrænsningsordning, der sikrer, at større stigninger i grundskyld indfases over tid.
I de hidtidige vurderinger forstås vurderinger fra det gamle vurderingssystem, og derfor er
der ikke indregnet forsigtighedsprincip i beskatningsgrundlaget. I de nye vurderinger gæl-
der forsigtighedsprincippet, og det er derfor medtaget i beregningen af beskatningsgrund-
laget. På den baggrund kan det oplyses, at ca. 22.000
1
erhvervsejendommes beskatnings-
grundlag er mere end 10 gange højere, når man sammenligner de nye beskatningsgrundlag
med de gamle beskatningsgrundlag. Det svarer til ca. 11 pct. af ejendommene. Stignin-
gerne i erhvervsejendommenes vurderinger skal ses i lyset af, at disse tidligere har været
vurderet lavt sammenlignet med ejerboliger. Derfor sikrer det nye vurderingssystem en
mere ensartet vurdering på tværs af ejendomstyper og dermed også en mere retvisende
beskatning. I kategorien erhvervsejendomme er inkluderet fx udlejningsejendomme og
fabrikker samt forretningsejendomme mm., mens landbrugs-og skovejendomme samt
blandede ejendomme mm. er udeladt.
Det bemærkes, at langt de fleste af de 22.000 ejendomme ligger i kommuner, hvor grund-
skyldspromillerne er sat væsentligt ned. Således er grundskyldspromiller for de enkelte
kommuner fastsat ud fra, at en kommunes provenu med omlægningen i 2024 skal være
uændret ift. reglerne i 2023. Der vil dog være ændringer i grundskyldsbetalingen for de
enkelte ejendomstyper. Fx vil grundskylden for parcelhuse typisk blive lavere, mens den
vil blive højere for mange erhvervsejendomme, da erhvervsejendomme generelt var un-
dervurderet i det gamle vurderingssystem. De ejendomme, der står til at stige med de nye
ejendomsskatteregler, vil være beskyttet af stigningsbegrænsningen, så de højere ejen-
domsskatter indfases over en årrække. Stigningsbegrænsningen finansieres af staten, såle-
des at den ikke påvirker kommunernes grundskyldsindtægter.
1
Vurderingerne for erhvervsejendomme kvalitetssikres løbende frem mod første grundskyldsbetaling og kan derfor ændres.
Tallene i dette svar er baseret på data fra medio december 2023.
Side 2 af 2