Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2831680_0001.png
29. februar 2024
J.nr. 2024 - 1260
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 304 af 1. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, hvor meget der for hver kommune forventes opkrævet i dækningsafgift og grundskyld fra erhvervsdrivende i henholdsvis 2023, 2024 og 2025
2831680_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren gøre rede for, hvor meget der for hver kommune forventes opkrævet i
dækningsafgift og grundskyld fra erhvervsdrivende i henholdsvis 2023, 2024 og 2025?
Dvs. det samlede beløb, hver kommune forventer at opkræve, fordelt på grundskyld og
dækningsafgift.
Svar
I
tabel 1
fremgår den endelige grundskyld og erhvervsdækningsafgift, der skønnes opkræ-
vet hos erhvervsejendomme i årene 2023-2025 fordelt på kommuner. Den opkrævede
dækningsafgift, er den endelige dækningsafgift, som den enkelte ejendomsejer forventes
at betale, dvs. inkl. virkning af stigningsbegrænsningen, jf.
”Aftale om øget tryghed om de nye
erhvervsvurderinger”.
Ligeledes vises den forventede opkrævede grundskyld inkl. virkning af
stigningsbegrænsningen for grundskylden. Da de viste provenuer er inkl. virkning af stig-
ningsbegrænsningen svarer de ikke til provenuerne kommunerne vil modtage. Det skyl-
des, at det er staten, der afholder udgifterne til stigningsbegrænsningsordningen.
Samlet set falder erhvervsejendommenes grundskyldsbetaling i 2024 ift. 2023, da de nye
ejendomsskatteregler, herunder nedsættelsen af grundskyldspromillerne, medfører lavere
beskatning for mange ejendomme til trods for højere vurderinger. De ejendomme, hvor
promillenedsættelsen ikke er tilstrækkelig til at kompensere for de højere vurderinger, er
erhvervsejendomsejerne beskyttet af stigningsbegrænsningen, så grundskylden højst kan
stige med 2,8 pct. ift. til 2023. I alt betyder det, at erhvervsejendommenes samlede grund-
skyldsbetaling falder fra ca. 9,5 mia. kr. (2024-niveau) i 2023 til ca. 7,6 mia. kr. i 2024. Fra
2024 til 2025 er der mindre stigninger i grundskylden for erhvervsejendomme. Stignin-
gerne skyldes, at indfasningen af grundskylden via stigningsbegrænsningsreglen har virk-
ning fra 2025 og frem.
Den forventede endelige dækningsafgift for erhvervsejendomme stiger samlet set fra 2023
til 2025 med ca. 240 mio. kr. (2024-niveau). Det skyldes primært, at der stadig er visse er-
hvervsejendomme, for hvilke deres endelige dækningsafgift stadig er under indfasning, jf.
stigningsbegrænsningen på 10 pct., det er aftalt skal gælde fra 2022 og frem.
Tabel 1. Grundskyld og dækningsafgift opkrævet hos erhvervsejendomme fordelt på kommuner
Mio. kr.
(2024-niveau)
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
2023
125
50
20
195
25
30
85
20
20
50
140
5
30
25
70
90
Grundskyld
2024
100
40
15
180
15
20
75
20
15
45
115
5
30
20
65
75
2025
100
40
15
190
15
20
75
20
20
50
120
5
30
20
65
75
2023
Dækningsafgift
2024
25
25
20
25
-
-
95
100
-
-
-
-
60
70
-
-
5
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10
10
30
20
2025
30
25
-
105
-
-
75
-
5
-
-
-
-
-
10
20
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, hvor meget der for hver kommune forventes opkrævet i dækningsafgift og grundskyld fra erhvervsdrivende i henholdsvis 2023, 2024 og 2025
2831680_0003.png
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
310
60
65
70
25
95
155
75
50
45
40
40
40
30
135
75
95
85
55
70
45
95
150
115
45
30
45
25
50
25
130
2.765
90
5
20
10
25
130
5
30
25
10
25
20
25
80
25
215
30
95
15
45
40
145
115
115
5
160
60
25
85
25
20
10
10
45
40
85
20
245
50
55
60
20
85
140
65
50
40
35
35
35
25
115
70
75
75
50
60
35
70
125
95
40
25
40
20
40
20
105
1.925
75
5
15
5
20
115
2
25
20
5
20
15
20
60
25
175
25
75
15
35
35
125
105
105
2
130
55
20
70
20
15
10
10
35
30
70
15
245
50
60
65
20
90
140
65
50
40
35
35
35
25
120
70
80
80
50
60
35
75
125
100
40
25
45
20
40
25
110
1.955
80
5
20
5
20
120
2
30
20
5
20
15
25
60
25
180
25
75
15
40
35
130
110
110
2
135
60
20
75
25
20
10
10
35
30
70
15
30
-
-
10
-
85
75
40
15
-
-
-
5
-
15
35
-
35
-
-
-
-
40
50
20
-
20
-
-
5
45
1.010
-
-
-
-
-
80
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
15
-
-
-
45
55
25
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
30
-
-
15
-
85
80
40
15
-
-
-
5
-
15
40
-
35
-
-
-
-
40
55
25
-
25
-
-
5
45
1.065
-
-
-
-
-
85
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
15
-
-
-
50
55
30
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
30
-
-
15
-
90
80
40
20
-
-
-
5
-
20
40
-
35
-
-
-
-
40
55
25
-
25
-
-
5
50
1.115
-
-
-
-
-
90
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
15
-
-
-
50
60
35
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, hvor meget der for hver kommune forventes opkrævet i dækningsafgift og grundskyld fra erhvervsdrivende i henholdsvis 2023, 2024 og 2025
2831680_0004.png
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Samlet
20
85
15
45
20
155
15
85
40
5
45
290
665
9.525
15
70
15
40
15
125
10
65
30
2
30
245
570
7.615
15
75
15
40
20
125
15
70
30
2
35
250
585
7.810
-
25
10
-
-
-
-
-
-
-
-
85
180
2.300
-
25
10
-
-
-
-
-
-
-
-
85
190
2.420
-
25
10
-
-
-
-
-
-
-
-
90
195
2.535
Anm.:
Ejendomstypen ”erhvervsejendomme” omfatter
fx udlejningsejendomme og fabrikker samt forretningsejendomme
mm., mens landbrugs-og skovejendomme samt blandede ejendomme mm. er udeladt. Beregningerne er baseret på forelø-
bige vurderinger for erhvervsejendomme fra medio december 2023. Disse vurderinger er også anvendt for skønnet for pro-
venuet i 2023, til trods for at beskatningsgrundlaget er 2021-vurderingerne. Det skyldes, at de foreløbige 2023-grundvurde-
ringer som følge af kvalitetssikringen frem mod offentliggørelsen af disse vurderes at være af højere kvalitet end data for
2021-grundvurderinger for erhverv.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 4