Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2821854_0001.png
Returadresse: Skatteforvaltningen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing
Center for Jura
Ny Østergade 11
4000 Roskilde
Telefon 72 22 16 16
vurdst.dk
Folketingets Ombudsmands sagsnr.
Dok.nr. 23/04884-32/SH/LPU
Vores sagsnr. 23-1425653
17. januar 2024
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
Sendt via Skatteministeriet.
Supplerende udtalelse og materiale til Folketingets Ombuds-
mand om de foreløbige ejendomsvurderinger
Folketingets Ombudsmand har ved brev af 21. november 2023 bedt Vurderingsstyrelsen om
en supplerende udtalelse på baggrund af Vurderingsstyrelsens tidligere udtalelse af 13. oktober
2023 om de foreløbige ejendomsvurderinger.
Indledningsvis redegøres for baggrunden for udviklingen af de foreløbige vurderinger, herun-
der hvordan de foreløbige vurderinger adskiller sig fra de videreførte vurderinger og de almin-
delige ejendomsvurderinger (afsnit 1.1 - 1.3). Relevante dele af retsgrundlaget vedrørende de
foreløbige vurderinger gennemgås (afsnit 1.4), og modelberegningen beskrives (afsnit 1.5).
Herefter følger retsgrundlaget ift. ændring af vurderingerne (afsnit 1.6) samt efterregulering af
beskatningsgrundlaget (afsnit 1.7). Efterfølgende besvares de konkrete spørgsmål fra Folketin-
gets Ombudsmand (Ad 2.2.1 - 4), og det efterspurgte materiale vedlægges.
1. Baggrunden for udviklingen af de foreløbige vurderinger
1.1. Almindelige ejendomsvurderinger
Der foretages
almindelige vurderinger
hvert andet år, jf. ejendomsvurderingslovens
1
§ 5, stk. 1.
Ejerboliger vurderes i lige år, og andre ejendomme vurderes i ulige år, jf. § 5, stk. 2. Vurderin-
gerne indgår herefter i beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskat og grundskyld i de to ef-
terfølgende skatte- og indkomstår.
Da Vurderingsstyrelsen således skal vurdere alle landets ejerboliger hvert andet år, sker dette
ved masseadministration. Derfor foretages vurderingerne af ejerboligerne som udgangspunkt
ved modelberegninger, som evt. suppleres med manuel sagsbehandling.
1
Lovbekendtgørelse nr. 1510 af 8. december 2023 af ejendomsvurderingsloven.
Side 1 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0002.png
Der anvendes forskellige modelberegninger afhængigt af typen af ejerbolig, men de overord-
nede principper er de samme for alle ejerboliger. Der beregnes som udgangspunkt en ejen-
domsværdi og en grundværdi for alle typer ejerboliger.
Vurderingsmetoden for ejerboliger i form af modelberegninger er statistisk og teoretisk foran-
kret og bygger på data om faktiske historiske handelsværdier (frie salg) for sammenlignelige
ejendomme med en korrektion for den vurderede ejendoms karakteristika.
De almindelige vurderinger håndteres og udsendes via Ejendomme og Grunde (E&G). E&G
er navnet på vurderingssystemet, som Vurderingsstyrelsen bruger til at foretage ejendomsvur-
deringer. E&G generer automatisk et vurderingsforslag for alle ejerboliger. Vurderingsforslaget
bygger på en række oplysninger om ejendommen, f.eks. størrelse og alder. Oplysninger stam-
mer fra forskellige offentlige registre.
1.2. Videreførte ejendomsvurderinger
I 2013 blev ejendomsvurderingerne suspenderet efter kritik fra Rigsrevisionen, som bl.a. fandt,
at ejendomsvurderingerne var uensartede og upræcise. I perioden fra 2013 til 2020 er ejerboli-
ger herefter blevet beskattet på baggrund af videreførte vurderinger, medmindre der i perioder
er foretaget omvurdering.
Samtidig med at 2011- og 2012-vurderingerne blev videreført, blev adgangen til at klage over
de videreførte vurderinger tilsvarende udskudt, så der først i forbindelse med udsendelse af de
nye 2020 vurderinger er åbnet for muligheden for at klage over de videreførte vurderinger, jf.
ejendomsvurderingsloven § 89, stk.1 og 2.
1.3. De foreløbige ejendomsvurderinger
Vurderingsstyrelsen redegjorde i udtalelsen til Folketingets Ombudsmand af 13. oktober 2023
for de processer og overvejelser, der var gået forud for anvendelsen af modelberegninger som
grundlag for de foreløbige ejendomsvurderinger.
Vurderingsstyrelsen redegjorde i udtalelsen bl.a. for behovet for at indføre foreløbige vurderin-
ger som et midlertidigt beregningsgrundlag for ejendomsskatter af ejerboliger, indtil de almin-
delige 2022-vurderinger forelå. Formålet med at udarbejde de foreløbige vurderinger var at
undgå, at boligejerne som følge af omlægningen af boligskattesystemet ville kunne opleve at få
store restskatter, når de almindelige 2022-vurderinger blev udsendt. De foreløbige 2022-vurde-
ringer skulle for ejerboliger udgøre det midlertidige beregningsgrundlag for ejendomsskatter og
rabatordningen, jf. afsnit 1.7, efter reglerne i den nye ejendomsskattelov
2
, indtil de almindelige
2022-vurderinger forelå.
1.4. Retsgrundlaget for de foreløbige vurderinger af ejerboliger
Det følger af ejendomsvurderingslovens § 89 b, stk. 1, at der pr. 1. januar 2022 foretages fore-
løbige vurderinger af ejerboliger på baggrund af modelberegninger til brug for en foreløbig be-
regning af ejendomsværdiskat og grundskyld. Den foreløbige vurdering skal anvendes indtil der
for ejendommen er foretaget en almindelig vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurde-
ringslovens § 6, der skal indgå i beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskat og grundskyld.
Ifølge lovens forarbejder
3
skal forslaget om, at de foreløbige vurderinger vil skulle foretages på
baggrund af modelberegninger, ses i sammenhæng med, at de foreløbige vurderinger
2
3
Lov nr. 678 af 3. juni 2023, Ejendomsskatteloven.
LLF nr. 114 af 26. april 2023, Forslag til lov om ændring af
kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love.
Side 2 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0003.png
udelukkende skal foretages via automatiske processer og uden manuel sagsbehandling. Det
fremgår derfor også, at Skatteforvaltningen kan lægge data og registre efter ejendomsvurde-
ringslovens kapitel 11 til grund, uanset om disse oplysninger måtte vise sig at være åbenbart
urigtige.
Nogle ejere vil derfor opleve, at den foreløbige vurdering ikke vil svare til den almindelige vur-
dering, når den foreligger. Af bemærkningerne til loven fremgår det, at der kan udsendes fore-
løbige vurderinger, der vil afvige fra det endelige vurderingsresultat. Det er dog også forudsat i
forarbejderne, at for hovedparten af ejendommene vil den foreløbige vurdering omtrent svare
til den almindelige vurdering, og eventuelle afvigelser vil for hovedparten ligge inden for den
almindelige skønsusikkerhed på +/- 20 procent.
Det understreges i forarbejderne, at fravigelser af de almindelige vurderingsregler er nødven-
dige for at undgå en uforholdsmæssig stor sagsbehandlingsopgave for Skatteforvaltningen i
forbindelse med udarbejdelsen af de foreløbige vurderinger. Med de foreslåede fravigelser af
almindelige vurderingsregler vil de foreløbige vurderinger således kunne udarbejdes med be-
grænsede administrative omkostninger og et begrænset ressourcetræk. Ressourcerne vil i stedet
kunne bruges på at sikre, at den resterende del af de almindelige 2020-vurderinger samt 2021-,
2022- og 2023-vurderingerne udsendes efter de udmeldte tidsplaner.
De øvrige regler i ejendomsvurderingsloven finder anvendelse i forhold til de foreløbige vurde-
ringer, jf. § 89 b, stk. 2, med enkelte modifikationer.
Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 1, at de foreløbige vurderinger vil blive
foretaget uden partshøring - og dermed også uden brug af den særlige deklarationsprocedure i
skatteforvaltningslovens
4
§ 20 a - og ikke vil kunne påklages. Der vil ske partsinddragelse og
være klageadgang i forbindelse med de almindelige 2022-vurderinger. Ejendomsejerne vil der-
med fortsat i forbindelse med de almindelige 2022-vurderinger skulle partshøres eller inddrages
via den særlige deklarationsprocedure, ligesom der vil være klageadgang efter de almindelige
regler for disse ejendomme.
Endelig følger det af ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 2, og forarbejderne hertil, at resul-
tatet af de foreløbige vurderinger offentliggøres af Skatteforvaltningen på en offentligt tilgæn-
gelig database på Vurderingsportalen, uden at være ledsaget af en begrundelse. Derudover vil
ejerne blive meddelt beskatningsgrundlaget på baggrund af den foreløbige vurdering på for-
skudsopgørelsen.
Det bemærkes, at en foreløbig vurdering i de fleste tilfælde ikke vil have økonomisk betydning
for boligejeren, da denne er beskyttet af skatterabatten, jf. afsnit 1.7. I de tilfælde, hvor en fore-
løbig vurdering, der afviger væsentligt fra den (endnu ikke foreliggende) almindelige vurdering,
vil kunne have økonomisk betydning for ejendomsejeren, vil der være en række muligheder for
at ændre i resultatet af den foreløbige vurdering, jf. afsnit 1.6.
1.5. De anvendte modelberegninger
Vurderingsmetoden for de foreløbige vurderinger er som udgangspunkt den samme som for
almindelige vurderinger. Dog anvendes E&G ikke i forbindelse med de foreløbige vurderinger,
idet det alene er modellen, som anvendes, men uden for E&G. De foreløbige vurderinger er
altså som udgangspunkt baseret på samme vurderingsgrundlag, dvs. data, som de almindelige
vurderinger vil være. De foreløbige vurderinger vil som udgangspunkt vil blive udarbejdet via
den samme model til beregning af ejendomsværdi og grundværdi, som de almindelige
4
Lovbekendtgørelse nr. 835 af 3. juni 2022, Skatteforvaltningsloven.
Side 3 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0004.png
ejendomsvurderinger, men ikke under anvendelse af de sagsbehandlingsfunktionaliteter, der er
indbygget i E&G.
I forbindelse med udarbejdelsen af de almindelige vurderinger i E&G har det vist sig, at der for
en række ejendommes vedkommende mangler data, eller data er utilstrækkelige eller fejlbehæf-
tede. Der er i høj grad tale om offentlige registre, og autoritative grunddata.
Der er således kendte udfordringer med især plandatakvaliteten og fortolkning af plandata.
Dette medfører tre overordnede fejltyper, som kan have betydning for beregningen af ejen-
doms- og grundværdier: (1) fejlagtigt
indberetning
af lokalplanens bestemmelser, herunder (a) ba-
nale indberetningsfejl, (b) fejl grundet rimelig tvivl om, hvordan bestemmelsen bør indberettes,
og (c) manglende mulighed for indberetning af den givne bestemmelsestype. (2) fejl i
nedbryd-
ningen
af data til deljordstykkeniveau, f.eks. når der gælder mere end én lokalplan for deljord-
stykket. (3) fejlagtig
anvendelse
af nedbrudte data i beregningen af ejendoms- og grundværdi,
f.eks. manglende anvendelse af relevante bestemmelsestyper.
Sådanne ejendomme markeres med opgaver i E&G, og modelforslaget til ejendoms- og grund-
værdi suppleres herefter af manuel sagsbehandling. Den manuelle sagsbehandling kan f.eks. re-
sultere i et tillæg eller nedslag i forhold til den modelberegnede vurdering. Det samme gælder
for ejendomme, som er meget atypiske, eller som af andre årsager ikke kan modelberegnes. I
det hele taget vil modelberegningerne i en række tilfælde skulle efterprøves manuelt.
Der er således i forbindelse med udarbejdelsen af de første 500.000 almindelige 2020-vurderin-
ger løst 1.207.000 manuelle opgaver. Størstedelen af opgaverne vedrører kvalitetssikring af data
eller ejendomsvurderingssystemets dataanvendelse, herunder ca. 634.000 opgaver specifikt ved-
rørende plandata.
De foreløbige vurderinger adskiller sig fra de almindelige vurderinger ved, at de alene er foreta-
get på baggrund af en maskinel modelberegning, mens der ikke er foretaget de efterfølgende
manuelle kontroller eller andet manuelt arbejde, som gennemføres ved almindelige vurderinger.
Der er kun i særlige tilfælde gennemført en manuel kontrol.
Det medfører, at processen for de foreløbige vurderinger stoppes efter den indledende model-
beregning, hvorved vurderingsforslaget dannes. Dermed genereres der ikke manuelle opgaver
for de forhold, som modellen ikke kan tage højde for, herunder f.eks. fejl i plandata. Største-
parten af de foreløbige vurderinger, der efterfølgende er omtalt som meget skæve, ville være
blevet udtaget til manuel sagsbehandling i E&G, hvis der havde været tale om almindelige vur-
deringer.
Desuden følger det som konsekvens, at ejerne ikke modtager en deklarationsmeddelelse, og
derfor ikke har mulighed for at vurdere, om datagrundlaget er korrekt, herunder komme med
yderligere bemærkninger til forhold, som modellen ikke tager højde for, f.eks. beskyttelseslinjer
og servitutter, ligesom ejerne ikke modtager en vurderingsmeddelelse.
Det er således en konsekvens af anvendelsen af foreløbige vurderinger, at nogle ejere vil op-
leve, at den foreløbige vurdering ikke vil svare til en almindelige vurdering pr. vurderingstermi-
nen. Det er forventningen, at de foreløbige vurderinger for hovedparten af ejendommene ikke
vil afvige væsentligt fra de endelige vurderinger.
Side 4 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0005.png
1.6. Retsgrundlaget for ændring af foreløbige vurderinger (revision og særordning)
Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 1, samt forarbejderne hertil, at udgangs-
punktet er, at foreløbige vurderinger ikke kan ændres. Dette udgangspunkt fraviges dog ved til-
fælde, hvor en foreløbig vurdering, der afviger væsentligt fra den (endnu ikke foreliggende) al-
mindelige vurdering, vil kunne have økonomisk betydning for ejendomsejeren. Det følger såle-
des af ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4, nr. 1 (revision), og nr. 2-6 (særordning), at fore-
løbige vurderinger efter § 89 b, kan ændres i de nedenfor oplistede tilfælde:
1.6.1. Revision
Vurderingsstyrelsen kan af egen drift foretage revision af foreløbige 2022-ejendomsvurderinger
for både enkelte ejendomme og en større mængde ejendomme. Adgangen til revision omfatter
ifølge bemærkningerne til bestemmelsen f.eks. fejl, som skyldes datafejl og fejl i særlige grupper
af ejendomme. Revisionsbestemmelsen indebærer, at Skatteforvaltningen vil have mulighed for
af egen drift at tage de foreløbige 2022-vurderinger op til revision.
Den reviderede vurdering vil fortsat være en foreløbig vurdering, da der bl.a. ikke vil blive fore-
taget en fuld manuel sagsbehandling i forbindelse med den reviderede vurdering, ligesom der i
forbindelse med revisionen ikke vil blive udsendt deklarationsmeddelelse m.v.
Skatteforvaltningens adgang til revision vil bl.a. gælde i tilfælde, hvor en større mængde vurde-
ringer viser sig at være fejlbehæftede (f.eks. på grund af datafejl eller fejl i særlige grupper af
ejendomme), og hvor enkelte ejendomme har fejl i beregningen (f.eks. ved fejl eller problemer
med data i forhold til den enkelte ejendom).
I det første tilfælde vil Skatteforvaltningen skulle foretage en ny modelberegning for de berørte
ejendomme, og i sidstnævnte tilfælde vil Skatteforvaltningen have mulighed for at fastsætte en
ny foreløbig vurdering for den enkelte ejendom. Der vil alene i forbindelse med revisionen
blive korrigeret i modelberegningen, og der vil således ikke blive foretaget f.eks. en manuel vur-
dering svarende til processen for almindelige vurderinger.
1.6.2. Salg af ejendomme
En boligejer, der ønsker at sælge sin ejendom, kan få ændret den foreløbige vurdering, så den
afspejler udbudsprisen omregnet til 2022-niveau. I forbindelse med salgssituationer kan en bo-
ligejer ved henvendelse til Vurderingsstyrelsen få rettet sin foreløbige ejendomsværdi, så det i
stedet er udbudsprisen omregnet til 2022-niveau, som vurderet af pågældende ejendomsmæg-
ler, der anvendes som foreløbigt beskatningsgrundlag. Det er en betingelse for ændring efter
denne bestemmelse, at handelsprisen omregnet til 2022-niveau afviger med mere end 20 pro-
cent fra den foreløbige ejendomsværdi, og at boligejer dokumenterer afvigelsen, f.eks. via en
salgsopstilling.
1.6.3. Køb af ejendomme
I købssituationer kan en boligejer, der har købt en ejendom efter offentliggørelsen af den fore-
løbige ejendomsværdi, få ændret sin foreløbige ejendomsværdi til den faktiske købspris, omreg-
net til 2022-niveau, hvis køberen f.eks. via et skøde eller en købsaftale kan dokumentere, at
købsprisen afviger fra den foreløbige ejendomsværdi. Det er også her en betingelse, at købspri-
sen, omregnet til 2022-niveau, afviger med mere end 20 procent fra den foreløbige ejendoms-
værdi.
Side 5 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0006.png
Det vil være muligt for køberen at justere den foreløbige vurdering i overensstemmelse med
salgsprisen, selv om sælgeren også tidligere har justeret den foreløbige vurdering i overensstem-
melse med ejendomsmæglerens vurdering.
Når ejendomsværdien i den foreløbige vurdering ændres i forbindelse med køb eller salg, vil
Vurderingsstyrelsen ligeledes foretage en skønsmæssigt tilsvarende ændring af den foreløbige
grundværdi.
1.6.4. Grundværdi fastsat af domstol eller anden højere instans
Har et vurderingsankenævn, Skatteankestyrelsen, Landsskatteretten eller en domstol ændret en
ejendoms grundværdi ved vurderingen pr. 1. januar 2020, kan ejeren henvende sig til Vurde-
ringsstyrelsen og anmode om at få ændret grundværdien i overensstemmelse med den pågæl-
dende myndigheds grundværdiansættelse.
1.6.5. Fritagelse fra grundskyld
I de tilfælde, hvor det ikke korrekt indgår i en foreløbig vurdering, at en ejendom er helt eller
delvist fritaget for grundskyld, kan ejeren henvende sig til Vurderingsstyrelsen og derved frit
ændre den foreløbige vurdering. Det er en betingelse, at ejeren kan dokumentere, at fritagelsen
ikke indgår korrekt i den foreløbige vurdering.
1.6.6. Undtagelse fra vurdering
I de tilfælde, hvor det ikke korrekt indgår i en foreløbig vurdering, at en ejendom er delvis und-
taget fra vurdering, kan ejeren henvende sig til Vurderingsstyrelsen og derved frit ændre den
foreløbige vurdering. Det er en betingelse, at ejeren kan dokumentere, at undtagelsen ikke ind-
går korrekt i den foreløbige vurdering.
1.6.7. Nybyg, ombygning og andre større ændringer, der giver grundlag for en omvurdering
I de tilfælde, hvor en ejendom har ændret sig i en sådan grad, at betingelserne for omvurdering
efter ejendomsvurderingslovens § 6 er opfyldt, kan den fysiske ejer henvende sig til Vurde-
ringsstyrelsen og derved frit ændre sin foreløbige vurdering.
Det følger af forarbejderne, at den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med, at de
foreløbige vurderinger i sådanne tilfælde ikke vil kunne tage højde for ændringerne.
1.7. Retsgrundlaget for efterregulering
Boligskatteforliget, som blev indgået i 2017, har til formål at sikre tryghed om ejendomsejerens
ejendomsskatter ved overgangen til de nye ejendomsvurderinger. Forliget indeholder derfor en
række tiltag, der skal sikre, at de samlede ejendomsskatter ikke stiger ved overgangen til og på
grund af det nye ejendomsvurderingssystem.
Der er med ejendomsskatteloven
5
bl.a. indført en skatterabat til boligejere, der har overtaget
deres bolig inden 2024. Skatterabatten sikrer, at de enkelte boligejere samlet set ikke skal betale
mere i boligskat ved overgang til de nye regler, end hvis de gældende regler, herunder ejedoms-
værdiskattestop og grundskatteloft for grundskylden, var blevet videreført i 2024.
I henhold til ny- og ombyggede ejendomme fastsættes et yderligere skæringstidspunkt, hvoref-
ter byggeriet skal være færdigmeldt senest den 1. januar 2024, for at blive omfattet af
5
LLF nr. 113 af 26. april 2023, Forslag til Ejendomsskattelov.
Side 6 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0007.png
rabatordningen. Skatterabatten bortfalder, når ejendommen sælges, medmindre ejendommen
sælges til ægtefælle.
Som konsekvensens af, at de almindelige 2022-vurderinger samt senere omvurderinger ikke
kunne blive udsendt tids nok til, at de kan nå at blive indarbejdet på forskudsopgørelsen for
2024 og 2025, blev der herudover indført foreløbige vurderinger som et midlertidigt beskat-
ningsgrundlag for opkrævning af ejendomsskatter. Når de almindelige 2022-vurderinger eller
senere omvurderinger foreligger, vil der herefter blive foretaget efterregulering af ejendoms-
skatter m.v., der er beregnet på baggrund af foreløbige vurderinger i henhold til de almindelige
2022-vurderinger.
Det følger derfor af ejendomsskattelovens § 82, at for ejendomme, der har været foreløbigt
vurderet efter ejendomsvurderingslovens § 89 b, foretages der efterregulering, når ejeren er ble-
vet meddelt den almindelige vurdering eller omvurdering, der skal indgå i beskatningsgrundla-
get for beløbene:
1)
2)
3)
4)
5)
Ejendomsværdiskat
Grundskyld
Dækningsafgift
Rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld
Stigningsbegrænsning for grundskyld
Ovenstående beløb vil skulle genberegnes og efterreguleres, når den almindelige vurdering fo-
religger.
Det følger af forarbejderne, at efterregulering af beregningen af rabat for ejendomsværdiskat
og grundskyld, jf. ejendomskattelovens kapitel 6, skal ses i sammenhæng med, at beregningen
af rabatten som udgangspunkt vil skulle tage udgangspunkt i 2022-vurderingen, da denne vur-
dering som udgangspunkt vil danne grundlag for beregning og beskatning af ejendomsværdi-
skat og grundskyld i 2024.
Eftersom de foreløbige 2022-vurderinger midlertidigt vil skulle træde i stedet for de alminde-
lige 2022-vurderinger for ejerboliger, vil de foreløbige 2022-vurderinger indgå i beskatnings-
grundlaget for ejendomsværdiskat og grundskyld i forbindelse med beregningen af rabatbelø-
bet. Når den almindelige 2022-vurdering er meddelt ejeren, vil rabatbeløbet derfor skulle efter-
reguleres, hvis ikke der er sket en omvurdering pr. 1. januar 2023 eller pr. 1. januar 2024. Dette
vil ske ved, at beregningen af forskelsbeløbet for både ejendomsværdiskat og grundskyld efter-
reguleres med udgangspunkt i den almindelige 2022-vurdering.
Det følger desuden af forarbejderne, at det er en forudsætning for at blive omfattet af rabat-
ordningen, at boligejeren er en fysisk person samt, at boligejeren ejer ejendommen ved over-
gangen fra de gældende beskatningsregler til de nye indførte regler.
Det betyder, at ejendomsskatterne, der indledningsvist vil blive beregnet på baggrund af de fo-
reløbige vurderinger, vil blive efterreguleret, når de almindelige vurderinger eller omvurderin-
ger, der skal udgøre det endelige beskatningsgrundlag i stedet for de foreløbige vurderinger, fo-
religger.
En vigtig årsag til, at der lovgivningsmæssigt blev givet mulighed for udarbejdelse af foreløbige
vurderinger, hvor en andel ville kunne være baseret på delvist ukorrekte eller fejlbehæftede
data, har været, at boligejerne ikke blev mødt af umiddelbare økonomiske konsekvenser på
baggrund af en skæv foreløbig vurdering. De boligejere som umiddelbart risikerede at opleve
Side 7 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0008.png
økonomiske konsekvenser ved en skæv vurdering, havde og har fortsat mulighed for at bede
om at få ændret vurderingen efter særordningen, jf. afsnit 1.6.
Øvrige boligejere vil, som følge af skatterabatten og sænkede satser for ejendomsværdiskat og
grundskyld, ikke opleve at stige i skat i forhold til de tidligere regler og reguleres i overensstem-
melse med den almindelige vurdering, når denne udsendes.
Supplerende spørgsmål fra Folketingets Ombudsmand
Ad 2.2.1 De anvendte modelberegninger mv.
2.2.1.1. Det fremgår af Vurderingsstyrelsens udtalelse af 13. oktober 2023, at vurderingsmodellen i forbindelse
med udarbejdelsen af de foreløbige vurderinger løbende er tilpasset udvalgte steder for at forbedre de foreløbige
vurderingers træfsikkerhed og kompensere for den manglende manuelle sagsbehandling.
Folketingets Ombudsmand beder på den baggrund Vurderingsstyrelsen om at oplyse, om det ved offentliggørel-
sen af de foreløbige 2022-vurderinger var Vurderingsstyrelsens opfattelse, at de anvendte modelberegninger på
alle relevante punkter var tilstrækkeligt udviklede til at kunne danne grundlag for de foreløbige vurderinger ud
fra de forudsætninger herom, som følger af ejendomsvurderingsloven.
Det er Vurderingsstyrelsens opfattelse, at de anvendte modelberegninger er udarbejdet i over-
ensstemmelse med forudsætningerne i loven, og at datagrundlaget for de foreløbige vurderin-
ger havde en kvalitet der var anvendelig i forhold til at kunne danne grundlag for foreløbig be-
skatning, indtil de almindelige vurderinger forelå.
Det er dog efter offentliggørelsen konstateret, at de foreløbige vurderinger, ligesom de almin-
delige vurderinger, er udfordret i forhold til f.eks. korrekt registrering af bl.a. plangrundlag.
Det er Vurderingsstyrelsen opfattelse, at der med afsæt i den nuværende viden om forløbet
kunne have været gjort mere for at afhjælpe disse problemer forud for offentliggørelsen af de
foreløbige vurderinger.
Dette afspejles bl.a. også i, at Vurderingsstyrelsens erfaringer i forhold til offentliggørelse af de
foreløbige vurderinger fra ejerboliger efterfølgende har medført, at der er foretaget en væsent-
lig kvalitetssikring af de foreløbige ejendomsvurderinger for erhvervsejendomme forud for of-
fentliggørelse af disse i december 2023.
Dette ændrer imidlertid ikke på, at det er forudsat i lovens bemærkninger, at autoritative kilde-
data til brug for udarbejdelsen af de foreløbige vurderinger ville kunne være urigtige og allige-
vel ville kunne anvendes til udarbejdelsen af de foreløbige vurderinger. Her kunne Vurderings-
styrelsen imidlertid godt have overvejet, i hvilket omfang det kunne give mening at lave en
yderligere og helt overordnet kvalitetssikring af visse vurderinger, herunder ejendomsvurderin-
ger, hvor grundværdien var højere end ejendomsværdien.
Det kunne derudover have været kommunikeret tydeligere, at der efter offentliggørelsen kunne
vise sig at være nogle foreløbige vurderinger, som ville være skæve. Herunder tydeligt have væ-
ret oplyst, at dette dog typisk ikke vil have skattemæssig betydning.
2.2.1.2. Det fremgår af Vurderingsstyrelsens udtalelse af 13. oktober 2023, at der er foretaget en analyse af
100 ejerboliger, hvor grundværdien markant oversteg ejendomsværdien, herunder at der i “de fleste sager er tale
om, at datagrundlaget for modelberegningerne ikke korrekt afspejler det underliggende plangrundlag, eller at der
foreligger datafejl”.
Side 8 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0009.png
Folketingets Ombudsmand beder på den baggrund om en nærmere redegørelse for forberedelserne vedrørende ud-
vikling og test af it-løsningen med henblik på at undgå eller minimere tilfælde af meget skæve foreløbige vurde-
ringer.
Som det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 89 b, stk. 1, samt forarbejderne hertil, foreta-
ges de foreløbige vurderinger som en modelberegning på baggrund af tilgængelige data om
ejendommene. Modelberegningen og vurderingsgrundlaget (dvs. data) svarer som udgangs-
punkt til den metode, som også anvendes i E&G til brug for udarbejdelsen af de almindelige
vurderinger.
Modelberegningen til de foreløbige vurderinger trækker data fra en lang række systemer, sam-
menstiller og beriger disse data for at kunne danne de foreløbige vurderinger.
Datasættet i modelberegningen består af 109 datafelter pr. vurderingsejendom, som dannes på
baggrund af autoritative kildedata i det danske systemlandskab, herunder BBR-data, geodata,
plandata mv. Datasættet indeholder de data, der gør det muligt at beregne ejendomsværdier,
grundværdier og berige vurderingsejendommene med de fornødne datapunkter, så en foreløbig
vurdering kan dannes i tilstrækkelig kvalitet og så tæt på en almindelig vurdering som muligt.
Det endelige datasæt for de foreløbige vurderinger blev dannet den 31. maj 2023, og er blevet
kvalitetsforbedret forud for udstilling den 12. september 2023.
Kvalitetssikringskonceptet er bl.a. udviklet på baggrund af og trækker på erfaringer fra tidligere
testdataforløb gennemført i forbindelse med udviklingen af beskatningssystemerne samt udvik-
lingen af foreløbige beregningsgrundlag, der er opstået som følge af udskydelsen af de nye
ejendomsskatteregler fra 2021 til 2024. Konceptet sikrede validering af data og værdier i de fo-
reløbige vurderinger, herunder datamodel, grundværdier, ejendomsværdier mm. Tilsammen
sikredes, at de data, som de foreløbige vurderinger dannedes ud fra, havde så høj kvalitet som
muligt inden for de tilgængelige tidsrammer.
Kvalitetssikringen blev etableret med syv kvalitetssikringsaktiviteter, som tilsammen afdækkede
kvaliteten og mitigerede risikoen forbundet med at beskatte på baggrund af de foreløbige vur-
deringer. Kvalitetssikringsaktiviteternes formål var dels at danne et validt billede af datas kvali-
tet samt via forskellige evalueringsmetoder at sikre, at data var af en kvalitet, der understøttede
dannelsen af retvisende foreløbige vurderinger og dermed beskatning.
Tabel 1. Kvalitetssikringsaktiviteter
Nr.
1
Kvalitetssikringsakti-
vitet
Kvalitetssikring af da-
tagrundlaget/input-
data for modelbereg-
ningen
Kvalitetssikring af mo-
deloutput
Validering af at kilde-
data er konsistente i
dataflowet
Indhold i aktiviteten
Der udarbejdedes en varedeklaration, hvor det blev beskrevet hvilke datakilder
og dataversioner, som blev brugt. Udover varedeklarationen blev der foretaget
stikprøver for at sikre, at data var korrekt indlæst.
Der blev gennemført statistiske tests af modeloutput og foretaget manuel kvali-
tetskontrol af niveauer samt stikprøvekontrol på udvalgte ejendomskategorier.
Der blev foretaget test af, om kildedata var i overensstemmelse med registrering i
kildesystemerne. Det blev gjort ved, at ejendomme blev slået op i f.eks. BBR.
Stikprøvekontrollen blev udført på et begrænset antal ejendomme. Det var en
simpel test, som svarede til den test, der blev udført af datakilder i forbindelse
med de almindelige vurderinger.
2
3
Side 9 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0010.png
4
Tests af output fra
transformeren (funkti-
onalitet der beriger
vurderingerne med da-
tapunkter)
Validering af datasam-
menhæng på tværs og
dataintegritet
Modtagekontrol af de
foreløbige vurderin-
ger
Vurderings- og beskat-
ningsfaglig validering
af endeligt output
5
6
7
Der blev foretaget agile tests af acceptkriterierne, som var beskrevet i features.
Testene validerede, hvorvidt funktionaliteten var udviklet korrekt, og om trans-
formeringen af data var korrekt. De agile test var primært opsat som automatiske
tests med fokus på korrekthed af datatransformeringen og kvantitet. Udover au-
tomatiske tests, udarbejdedes også manuelle agile test, som testede specialscena-
rier. De automatiske tests blev eksekveret på den samlede ejendomspopulation.
Der blev foretaget tjek af, at felterne var udfyldt korrekt for de forskellige juridi-
ske kategorier, og at data lå indenfor de tilladte værdier. Dette skete både ud fra
testcases og som eksplorative tests.
Der gennemførtes en modtagekontrol, som bestod af en række scenarier, hvor
specialister gennemgik det modtagne data ift. kendte dataudfordringer og erfaring
med problemområder. Der blev fortaget en stikprøvekontrol på samme måde,
som det sker ift. de endelige vurderinger.
Der gennemførtes tests på output ud fra testcases samt eksplorative tests. Te-
stene validerede, hvorvidt den nye funktionalitet der var udviklet, var udviklet
korrekt, og om output-data var korrekt.
De syv kvalitetssikringsaktiviteter var valgt ud fra en kritikalitetsvurdering med henblik på at
opnå bedst mulig testdækning under de givne forudsætninger. Fokus var på at sikre, at der blev
testet i alle de led, hvor data enten blev overleveret mellem de forskellige aktører (dvs. input-
og output kontrol), eller hvor data blev beriget.
Forud for gennemførslen af hver enkelt kvalitetssikringsaktivitet var
der foretaget en “kørsel”.
Kørslen udgjorde et datasæt, hvor modelforslag i flere led blev beriget med yderligere data.
Disse kørsler havde til formål dels at optimere processen, dels at afsøge mulige problemområ-
der og blev gennemført med følgende indhold, som var underlagt kvalitetssikringskonceptet:
Kørsel på testkommuner:
Kørslen omfattede data fra seks testkommuner. Kørslerne blev
anvendt til at teste repræsentative ejendomme, herunder datasammensætning, data-
flow, beskatning mv.
Kørsel på fuld population:
Kørslen omfattede data fra alle kommuner (fuld population) og
blev anvendt til statistiske test af ejendoms-/grundværdier. Samtidig testedes kapacite-
ten til at håndtere datamængden i hele kæden.
Deltakørsel:
Kørslen blev anvendt som risikobegrænsende kvalitetsforbedrende tiltag,
som sikrede, at kvaliteten af de foreløbige vurderinger blev forbedret for specifikke
delmængder af den samlede ejendomspopulation, herunder, at de beskatningsmæssige
konsekvenser af de foreløbige vurderinger kunne beregnes korrekt i beskatningssyste-
merne
Den samlede kvalitetssikring blev gennemført i to overordnede forløb, hhv. testdata og pro-
duktionsdata. Ved testdata forstås test af det data, der danner grundlag for en kørsel af produk-
tionsdata i forbindelse med modelberegningen, mens produktionsdata relaterer sig til det data,
som er resultatet af modelberegningen og dermed det foreløbige beskatningsgrundlag.
Kvalitetssikringen af testdata forløb som planlagt. Der blev registreret ca. 180 observationer
totalt for testdata. Alle registrerede observationer, som blev identificeret frem til den 15. maj
2023, var blevet håndteret. Det var Vurderingsstyrelsens samlede vurdering, at de fejl, der var
identificeret for testdata, var behandlet og deklareret korrekt. For testdata var den samlede
konklusion, at de foreløbige vurderinger var i tilstrækkelig kvalitet til at kunne danne grundlag
Side 10 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0011.png
for en kørsel af produktionsdata til brug for foreløbig beskatning, indtil de almindelige vurde-
ringer blev udsendt.
Kvalitetssikringen af produktionsdata forløb også som planlagt. Der blev registreret ca. 9 ob-
servationer for produktionsdata. Det var Vurderingsstyrelsen samlede vurdering, at de fejl, der
blev identificeret for produktionsdata, blev behandlet og deklareret korrekt, og at kvaliteten af
datagrundlaget for de foreløbige vurderinger absolut var anvendeligt. For produktionsdata var
den samlede konklusion, at de foreløbige vurderinger var af tilstrækkelig kvalitet til at kunne
danne grundlag for foreløbig beskatning, indtil den almindelige vurdering blev udsendt.
Det er hermed vurderingen, at data er overført korrekt fra det danske systemlandskab til data-
sættene i forbindelse med udarbejdelsen af de foreløbige vurderinger, ligesom den generelle
kvalitet i forhold til udarbejdelsen af de foreløbige vurderinger er sikret via kvalitetssikrings-
konceptet under hensyntagen til at begrænse de administrative omkostninger, og for ikke at
forsinke udsendelse af de almindelige vurderinger.
2.2.1.3. Folketingets Ombudsmand beder Vurderingsstyrelsen om at forklare baggrunden for, at forhold, der
kunne føre til eventuelle skæve foreløbige vurderinger (fx tilfælde hvor grundværdien markant oversteg ejendoms-
værdien) ikke blev afdækket i forbindelse med udviklingen og tests af it-løsningen, men først på baggrund af de
mange klager og medieomtaler efter offentliggørelsen af de foreløbige udmeldinger.
Det var forventningen på tidspunktet for offentliggørelsen, at hovedparten af de foreløbige
vurderinger ikke ville afvige væsentligt fra de almindelige vurderinger og overordnet set ville
ramme vurderingsnormen.
Der blev efter udstillingen den 12. september 2023 udarbejdet en sammenligning mellem de
foreløbige 2022-ejendomsværdier pr. kvadratmeterpris og Finans Danmarks (FIDA) boligmar-
kedsstatistik for gennemsnitlige salgspriser pr. kvadratmeter for parcel- og rækkehuse for 1.
kvartal 2022. Det overordnede billede af analysen er, at de gennemsnitlige kvadratmeterpriser
på kommunalt niveau for vurderingerne omtrent stemmer overens med de tilsvarende niveauer
fra FIDAs salgsstatistik. På landsplan er den gennemsnitlige foreløbige 2022-ejendomsværdi
for parcel- og rækkehuse ca. 1 pct. højere end den gennemsnitlige handelspris opgjort på bag-
grund af FIDAs salgsstatistik. Der var således ikke indikationer af, at vurderingerne systematisk
skulle være for høje eller for lave.
Det er, som nævnt ovenfor i afsnit 2.2.1.1., Vurderingsstyrelsens opfattelse, at der med afsæt i
den nuværende viden om forløbet kunne have været gjort mere for at afdække fejlene i de fore-
løbige vurderinger forud for offentliggørelsen.
2.2.1.4. Folketingets Ombudsmand beder Vurderingsstyrelsen om at oplyse, hvilke overvejelser styrelsen har
haft i relation til at designe it-løsningen,
således at den “flager” særlige tilfældegrupper ud –
eksempelvis tilfælde
hvor grundværdien var højere end ejendomsværdien - så der allerede inden offentliggørelsen var taget hånd om
disse tilfælde.
Der henvises indledningsvis til afsnit 1.5, hvor det er beskrevet, at de foreløbige vurderinger
ikke behandles i E&G, men udelukkende foretages ved hjælp af modelberegninger. Funktiona-
liteten, der markerer evt. afvigende vurderingsforslag til manual kontrol, findes kun i E&G, og
er dermed ikke en del af processen i forhold til de foreløbige vurderinger.
De opsatte kriterier til udtag af særlige tilfældegrupper i E&G har derfor ikke været i anven-
delse i forbindelse med udsendelse af foreløbige vurderinger.
I forbindelse med den senere udarbejdelse af de almindelige vurderinger er der dermed opsat
en omfattende “flagning” af ejendomme,
som bør underkastes manuel sagsbehandling, og
Side 11 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0012.png
dermed korrigeres der også for de mangler, der måtte være i grundlaget for de foreløbige ejen-
domsvurderinger. Formålet med de foreløbige vurderinger er som nævnt, at de skulle kunne
udarbejdes med begrænsede administrative omkostninger og et begrænset ressourcetræk. Dette
formål ville ikke kunne tilgodeses, hvis der på samme vis generelt skulle foretages flagning og
manuel sagsbehandling for så vidt angår de foreløbige vurderinger.
2.2.1.5. Folketingets Ombudsmand forstår ud fra omtale i medierne, at Tilsynet med told- og skatteforvaltnin-
gens it-område (it-tilsynet) i forbindelse med deres tilsyn med området har afgivet en række anbefalinger vedrø-
rende it-systemet for ejendomsvurderinger. Folketingets Ombudsmand beder Vurderingsstyrelsen om at redegøre
for karakteren af disse anbefalinger, og hvordan styrelsen har fulgt op på anbefalingerne.
Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område har fokus på udviklingen af it-systemet
E&G, som bruges ved udarbejdelse af de almindelige vurderinger. Tilsynet har ikke afgivet an-
befalinger i relation til de foreløbige vurderinger, der som nævnt er udarbejdet uden for E&G.
2.2.1.6. Folketingets Ombudsmand henviser i tilknytning til de anvendte modelberegninger til, at Vurderings-
styrelsen under omtalen af kvaliteten af data om ejerboliger (redegørelsens pkt. 2.1) har anført, at man for de
ejendomssegmenter, hvor vurderingsmodellen er færdigudviklet og taget i brug, anvender den samme model som til
de almindelige vurderinger. Folketingets Ombudsmand beder Vurderingsstyrelsen om at oplyse, om der er ejen-
domssegmenter, for hvilke vurderingsmodellen ikke blev anset for tilstrækkeligt færdigudviklet, og hvilken me-
tode der i givet fald blev anvendt for disse segmenter.
Som anført i udtalelsen af 13. oktober 2023 til Folketingets Ombudsmand, var det vurderin-
gen, at det samlede produktionsdatasæt havde tilstrækkelig kvalitet til, at der kunne udarbejdes
foreløbige vurderinger på alle hovedsegmenter (parcel/rækkehuse, etageejerlejligheder, fritids-
boliger og modelunderstøttede vurderinger af øvrige ejendomme, herunder erhvervsejen-
domme), som overordnet ramte vurderingsnormen.
Det har dog også været en grundlæggende forudsætning i forbindelse med udarbejdelsen og
anvendelsen af de foreløbige vurderinger, at der er tale om foreløbige vurderinger, som i nogle
tilfælde vil afvige fra de almindelige vurderinger, herunder f.eks. som følge af:
At vurderingsmodellerne ikke fuldt ud er testet og godkendt efter samme proces som
de almindelige vurderinger. For de ejendomssegmenter, hvor vurderingsmodellen er
færdigudviklet og taget i brug, anvender man således den samme model, som til de al-
mindelige vurderinger.
At autoritative kildedata i det danske systemlandskab kan være fejlbehæftet.
At der ved udarbejdelsen af de foreløbige vurderinger ikke skal tages højde for en
række faktiske forhold, da de forudsætter manuel håndtering, f.eks. fejl i BBR-data,
manglende eller urigtige plandata mv.
2.2.1.7. Folketingets Ombudsmand beder Vurderingsstyrelsen om at oplyse, hvilke eventuelle korrektioner der
er foretaget i den bagvedliggende it-løsning (herunder modelberegning mv.) siden offentliggørelsen af de foreløbige
2022-vurderinger den 12. september 2023, samt i givet fald baggrunden for, at dette først er sket efter udsendel-
sen af de foreløbige vurderinger.
Efter udstilling af foreløbige vurderinger den 12. september 2023 og baseret på de erfaringer,
som reaktionerne på de foreløbige vurderinger afstedkom, har Vurderingsstyrelsen foretaget to
deltakørsler (benævnt 4a, 4b), som medførte en række maskinelle kvalitetsforbedringer af de
foreløbige vurderinger. Efter offentliggørelsen af forskudsopgørelserne for 2024 den 14. no-
vember 2023 er der foretaget en deltakørsel (benævnt 5).
Side 12 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0013.png
De maskinelle modeljusteringer (deltakørsler) omfattede især følgende:
Bedre kobling mellem bygningsanvendelse i henhold til BBR-data og beregningsmodel
for værdiansættelse af grunde i landzone mv.
Præcisering af værdiansættelsen efter planlagt anvendelse og udnyttelse i relation til
plandatakoder for ejendomme i landzone.
Præcisering af håndteringen af særligt høje og særligt lave ejendoms- og grundvær-
dier.
Sikring af, at grundværdien fastsættes til 0 kr., hvis grundens areal fraregnet vej er 0
kvm.
Indarbejdelse af afgørelser om ejendommenes juridiske kategori.
Som hovedregel videreførelse af tildelte tillæg og nedslag i forbindelse med udarbejdel-
sen af almindelige 2020-vurderinger.
Det ville have været hensigtsmæssigt at gennemføre disse modeljusteringer (deltakørsler) forud
for udstilling af de foreløbige ejendomsvurderinger. Som anført i afsnit 2.2.1.1 henholder Vur-
deringsstyrelsen sig til, at det er forudsat i lovens bemærkninger, at autoritative kilde-data til
brug for udarbejdelsen af de foreløbige vurderinger ville kunne være urigtige og alligevel ville
kunne anvendes til udarbejdelsen af de foreløbige vurderinger.
Ad 2.2.2 Ændring af foreløbige 2022-vurderinger, revision mv.
2.2.2.1 Folketingets Ombudsmand henviser i sit brev til, at Vurderingsstyrelsen og skatteministeren efterføl-
gende har betegnet nogle af de foreløbige 2022-vurderinger
som “meget skæve” eller “helt på månen”, og til, at
der er igangsat initiativer i form af bl.a. analysearbejde til fastlæggelse af kriterier for revision af de meget skæve
vurderinger. Folketingets Ombudsmand henviser også til, at det fremgår af Vurderingsstyrelsens nyhed af 13.
november 2023, at der er gennemført en kvalitetssikring, som har medført, at styrelsen har ændret ca. knap
100.000 af de foreløbige vurderinger.
Folketingets Ombudsmand beder på den baggrund Vurderingsstyrelsen om at oplyse, om det er korrekt forstået,
at der herved er tale om ændringer efter bestemmelsen i ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4, herunder sær-
ligt efter bestemmelsen i nr. 1 om revision og efter bestemmelsen i nr. 2 om køb og salg.
Vurderingsstyrelsen kan hertil bemærke, at der i forbindelse med den efterfølgende kvalitetssik-
ring er sket ændring af knap 100.000 (ca. 95.600) foreløbige vurderinger. Ændringerne i forbin-
delse med kvalitetssikringen er alene foretaget med hjemmel i ejendomsvurderingslovens § 89
d, stk. 4, nr. 1 (revision), jf. tabel 6 i afsnit 2.2.2.6.
De ændringer af foreløbige vurderinger, der er foretaget med hjemmel i ejendomsvurderingslo-
vens § 89 d, stk. 4, nr. 2-6 (særordningen), er håndteret særskilt, og er således ikke en del af den
omtalte kvalitetssikring. Disse ændringer vil, modsat revision i alle tilfælde, være initieret af
ejendomsejer.
Nedenstående tabel illustrerer antal behandlede anmodninger, herunder ændring af de forelø-
bige vurderinger pba. særordningen.
Tabel 2. Kategori
Køb/salg (ejerbolig)
Omvurdering (ejerbolig)
Antal anmodninger sags-
behandlet
3.777
529
Heraf ændrede
foreløbige vurderinger
1.619
464
Side 13 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0014.png
Fritagelse fra beskatning eller undtagelse fra
vurdering (ejerbolig/erhverv)
Videreførelse af afgørelse fra højere instans
(ejerbolig/erhverv)
297
123
23
8
2.2.2.2 Folketingets Ombudsmand beder endvidere Vurderingsstyrelsen om at oplyse det samlede antal forelø-
bige 2022-vurderinger af henholdsvis ejendomsværdi og grundværdi, der blev offentliggjort den 12. september
2023.
Der blev samlet udstillet 1.801.000 foreløbige vurderinger for ejerboliger på Vurderingsporta-
len den 12. september 2023. Hertil blev 78.000 blandede ejendomme (ejerbolig og erhverv) ud-
stillet på samme tidspunkt.
2.2.2.3 I tilknytning til de ovennævnte samlede antal foreløbige 2022-vurderinger, der blev offentliggjort den 12.
september 2023, beder Folketingets Ombudsmand Vurderingsstyrelsen oplyse, hvor mange af disse vurderinger,
som styrelsen efterfølgende har gennemgået med henblik på at vurdere, om der skulle foretages ændringer, samt
hvordan styrelsen har fundet frem til de vurderinger, som styrelsen ville gennemgå.
Folketingets Ombudsmand beder desuden Vurderingsstyrelsen om at redegøre nærmere for styrelsens overvejelser
om revision af meget skæve foreløbige vurderinger, jf. ejendomsvurderingslovens § 89, d, stk. 4, nr. 1, herunder
redegøre for sine overvejelser om fastlæggelsen af kriterier for revision af meget skæve foreløbige vurderinger og de
hensyn, der ligger bag.
I forbindelse med, at de foreløbige vurderinger blev offentliggjort den 12. september 2023,
blev det tydeligt, at en række ejendomsvurderinger var meget skæve.
Årsagerne til de konstaterede skæve foreløbige vurderinger
For de meget skæve vurderinger var der primært tale om, at grundværdien var for høj på grund
af en overvurdering af den mulige anvendelse eller udnyttelse af grunden. I andre tilfælde var
der tale om markant for mange forudsatte udstykningsmuligheder, markant for høj forudsat
udnyttelsesgrad eller markant forkerte forudsatte anvendelsesmuligheder. Det ville i alle tilfælde
kunne medføre markant for høje grundværdier.
Fastsættelse af kriterierne for, hvornår en meget skæv foreløbige vurdering evt. skulle revideres
På baggrund af disse konstateringer, igangsatte Vurderingsstyrelsen arbejdet med at fastsætte
kriterier for, hvilke ejendomme der på baggrund af meget skæve vurdering burde revideres.
I forbindelse med fastlæggelsen af kriterierne lagde Vurderingsstyrelsen vægt på væsentlighe-
den af den meget skæve foreløbige vurdering og den potentielle økonomiske betydning for eje-
ren, også selvom den foreløbige vurdering ikke umiddelbart ville få en økonomisk konsekvens
for boligejeren pga. skatterabatten mv. over for hensynet de administrative ressourcer forbun-
det med revision. Vurderingsstyrelsen lagde i forhold til ressourcetrækket vægt på, at formålet
med de foreløbige vurderinger er, at ressourcerne i stedet ville kunne bruges på at sikre, at den
resterende del af de almindelige 2020-vurderinger samt 2021-, 2022- og 2023-vurderingerne
udsendes efter de udmeldte tidsplaner, og at kvalitetssikringen ikke måtte ske på bekostning
heraf.
Side 14 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0015.png
Med henblik på at kunne udsøge de boligejere, der ville have den største potentielle økonomi-
ske betydning, blev der fastlagt en proces for kvalitetssikring/screening af ejerboliger med hen-
blik på at vurdere, at der skulle foretages revision, jf. ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4,
nr. 1.
Processen for kvalitetssikring/screening af ejerboliger med henblik på evt. revision.
Der blev foretaget en screening af samtlige foreløbige vurderinger med henblik på at frasortere
ejendomme, hvor grundværdien ikke så ud til at være markant forkert.
Dette skete i to skridt.
1. Først blev der foretaget en automatisk udsøgning sorteret på værdi, således at alle ejen-
domme, hvor grundværdien var 1) under 0,5 mio. kroner eller 2) afveg med mindre
end 3 mio. kroner fra ejendomsværdien, blev frasorteret. Denne del skete via automa-
tisk udsøgning.
2. På de resterende ejendomme (de ejendomme, som ikke blev frasorteret via den auto-
matiske udsøgning) blev der foretaget en manuel screening, jf. nedenfor.
Fokus blev således på baggrund af den indledende screening rettet mod ejendomme, hvor den
foreløbige grundværdi var markant højere end den foreløbige ejendomsværdi. Det skal ses i ly-
set af, at der ikke umiddelbart blev identificeret meget skæve vurderinger uden for denne
gruppe af ejendomme. Det skal dog understreges, at der også kan være fejl i de foreløbige vur-
deringer for ejendomme uden for denne gruppe, men disse vil ikke blive vurderet som meget
skæve i denne sammenhæng.
Ejendomme, der ikke blev frasorteret i forbindelse med den indledende screening ovenfor,
blev håndteret manuelt.
Den manuelle screeningsproces
Den manuelle screening startede med de største afvigelser (grundværdi større end ejendoms-
værdi) og/eller største grundværdi. Herefter arbejdedes nedad. Dermed blev det sikret, at de
mest markante afvigelser blev håndteret først, da tiden til at indlæse korrigerede foreløbige vur-
deringer i beskatningssystemerne var begrænset, da arbejdet skulle være afsluttet forud for ind-
læsningen på forskudsopgørelsen den 13. november 2023. Her kortlagde en sagsbehandler,
hvorvidt der var fejl i grundlaget for vurderingen, herunder om der var fejl i modelberegnin-
gen.
Sagsbehandleren har bl.a. set på, om plandata var indberettet korrekt i forhold til gældende
plangrundlag, og hvorvidt plandata var indlæst korrekt i vurderingsmodellen. Endvidere har
sagsbehandleren set på, om BBR-oplysninger stod korrekt i systemet, herunder om BBR-oplys-
ninger eller plandata var åbenbart forkert. Herudover har sagsbehandleren f.eks. forholdt sig
til, om der var taget korrekt højde for store arealer, antallet af udstykninger, eller hvor plandata
var anvendt skævt. Der var her særligt fokus på kendte problemstillinger, herunder udstyk-
ningsmuligheder, naturbeskyttelseslinjer og andre begrænsninger i anvendelse.
Modeljusteringer (deltakørsler)
Side 15 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0016.png
Der blev desuden gennemført en række modeljusteringer mellem udstillingen på Vurderings-
portalen den 12. september 2023 og den opdaterede udstilling den 13. november 2023, hvor
sidstnævnte anvendes til indarbejdelse på forskudsopgørelsen for 2024. Disse modeljusteringer
har ligeledes bidraget til, at antallet af foreløbige vurderinger, hvor grundværdien overstiger
ejendomsværdien, er blevet nedbragt.
Modeljusteringerne skal ses i sammenhæng med den manuelle screeningsproces, hvor en række
konkrete årsager til skæve vurderinger blev identificeret. På denne baggrund er det analyseret,
hvorvidt vurderingsmodellen kunne justeres med henblik på mere præcist at ramme vurde-
ringsnormen. I de tilfælde, hvor der er identificeret løsninger, er disse implementeret for de re-
levante ejendomme.
Modeljusteringerne korrigerede dermed nogle af de ejendomme, der var udtaget til manuel
gennemgang. Det betød at de ejendomme, hvor der var identificeret mulige maskinelle løsnin-
ger/modeljusteringer, blev tilbageholdt fra den manuelle gennemgang indtil de maskinelle ju-
steringer var implementeret. Modeljusteringerne havde den umiddelbare fordel at kunne imple-
menteres ensartet for alle berørte ejendomme og altså ikke kun dem der opfyldte definitionen
af meget skæv.
Det betød at alle ejendomme med samme egenskaber blev behandlet ens.
Antal reviderede foreløbige vurderinger
Samlet set har ovenstående kvalitetssikring resulteret i, at Vurderingsstyrelsen har ændret de fo-
reløbige vurderinger for 95.600 ejerboliger og blandede ejendomme. For ejerboligsegmentet
svarer det til 5,3 pct. af den samlede ejendomspopulation.
Ud af de ejendomme, der har fået ændret den foreløbige vurdering siden udstillingen på Vur-
deringsportalen den 12. september 2023, er der for 5.000 ejendomme foretaget manuel kvali-
tetssikring, som har resulteret i en ændret foreløbig vurdering. Derudover er der foretaget
55.600 (maskinelle) ændringer er resultatet af modeljusteringer (deltakørsler).
De resterende 35.000 ejendomme er ændret på baggrund af videreførte tillæg og nedslag fra
udsendte almindelige 2020-vurderinger og har ikke som sådan været en del af processen for
kvalitetssikring, men er et initiativ, som er igangsat sideløbende, og som fortsat er i gang. Disse
ændringer har ligeledes hjemmel i revisionsbestemmelsen.
Ca. 57.800 egentlige ejerboliger og ca. 27.600 blandede ejendomme har fået ændret den forelø-
bige grundværdi. Tilsvarende har ca. 13.400 ejerboliger fået ændret den foreløbige ejendoms-
værdi, mens 13 blandede ejendomme har fået ændret den foreløbige ejendomsværdi.
Den igangsatte kvalitetskontrol/screening blev afsluttet, og efterfølgende er samtlige foreløbige
vurderinger indlæst i beskatningssystemerne.
Efterfølgende revision baseret på den almindelige 2020-vurdering
Imidlertid er det besluttet at videreføre tillæg/nedslag og skønsmæssige vurderinger for ejen-
domme, hvor der foreligger en almindelig 2020-vurdering ved udarbejdelsen af den foreløbige
2022-vurderingen. Det kan dreje sig om tillæg/nedslag i ejendomsværdien og/eller i
Side 16 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0017.png
grundværdien. Boligejere, som er omfattet heraf, vil løbende få en ny forskudsopgørelse for
2024 i takt med udsendelse af almindelige 2020-vurderinger, undtagen hvis det vurderes, at det
gør den foreløbige 2022-vurdering mindre retvisende. Da grundlaget for ejendomsbeskatnin-
gen på forskudsopgørelsen for 2025 består af en indekseret foreløbig 2022- eller 2023-vurde-
ring, vil der også blive taget højde for disse ændringer, når datagrundlaget for forskudsopgørel-
sen for 2025 indlæses.
2.2.2.4 Folketingets Ombudsmand beder Vurderingsstyrelsen oplyse antallet af vurderinger af henholdsvis ejen-
domsværdi og grundværdi, der er blevet ændret ved denne ovennævnte gennemgang.
I den manuelle gennemgang af meget skæve vurderinger er der alene set på ejendomme, hvor
grundværdien har været væsentligt højere end ejendomsværdien, hvorfor der i nedenstående
svar alene angives tal for ejendomme, hvor grundværdien er ændret frem mod udstilling den
13. november 2023.
Efter udstilling på Vurderingsportalen den 12. september 2023 blev der i screeningsgennem-
gangen fundet ca. 68.100 egentlige ejerboliger, der havde en grundværdi, som var højere end
ejendomsværdien. Og tilsvarende var der ca. 18.000 blandede ejendomme mv., hvor det
samme var tilfældet.
For kun en lille andel af ejerboligerne er grundværdien højere end ejendomsværdien. Det gjaldt
således for knap 4 pct. i forbindelse med udstillingen i september. For blandede ejendomme
kan det sagtens være tilfældet, at grundværdien korrekt overstiger ejendomsværdien, da ejen-
domsværdien kun skal afspejle ejerboligdelen. Ifm. udstillingen i september gjaldt det for ca. 24
pct. af de blandede ejendomme mv., at grundværdien overstiger ejendomsværdien.
Ud af de ca. 68.100 ejerboliger er den foreløbige vurdering for ca. 8.200 ejerboliger ændret så
meget, at grundværdien ikke længere overstiger ejendomsværdien. Opgørelsen omfatter både
manuelle og maskinelle ændringer. Den manuelle kontrol af ejendomme, hvor grundværdien er
mere end 3 mio. kr. højere end ejendomsværdien, har ført til, at ca. 3.400 grundværdier er ju-
steret. Heraf har 96 pct. af ændringerne medført, at grundværdien nu er mindre end 3 mio. kr.
højere end ejendomsværdien.
Der er ca. 8.500 blandede ejendomme, der er ændret så meget, at grundværdien ikke længere
overstiger ejendomsværdien. Dette skyldes alene maskinelle korrektioner.
Tabel 3. Antal ejerboliger og blandede ejendomme, hvor grundværdien er højere end ejendomsværdien.
Sammenligning af udstilling på Vurderingsportalen den 12. september med udstilling den 13. november
2023
Ejerboliger
Blandende ejen-
domme
12. sep.
13. nov.
12. sep.
13. nov.
Ejendomme i alt
1.801.000
1.801.000
78.000
78.000
Ejendomme med GV
6
større end EV
7
68.100
59.900
18.000
9.500
heraf GV 0-3 mio. kr. større end EV
62.900
58.800
15.700
8.200
heraf GV 3-5 mio. større end EV
3.100
700
900
500
heraf GV mere end 5 mio. større end EV
2.200
500
1.400
800
6
7
Grundværdi.
Ejendomsværdi.
Side 17 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0018.png
Anm.: Foreløbige vurderinger. Det skal bemærkes, at udgangspunktet for opgørelsen er de foreløbige vurderinger udstillet
på Vurderingsportalen den 12. september hhv. udstillet den 13. november 2023.
Kilde: Vurderingsstyrelsen
Inden udsendelse af de almindelige vurderinger vil alle ejerboliger, hvor grundværdien oversti-
ger ejendomsværdien, blive kontrolleret manuelt.
2.2.2.5 For så vidt angår de foretagne ændringer beder Folketingets Ombudsmand Vurderingsstyrelsen om at
oplyse, hvor store korrektioner, der er tale om i procent set i forhold til den oprindelige foreløbige 2022-vurde-
ring. Det kan f.eks. være, hvor mange ændringer på a) mellem 20-50 pct., b) 50-75 pct., c) 75-100 pct og d)
over 100 pct., der er foretaget.
Der er foretaget ændringer i den foreløbige ejendomsværdi og/eller grundværdi for ca. 95.600
unikke ejendomme. Da ca. 85.400 ejendomme har fået ændret den foreløbige grundværdi, og
ca. 13.400 ejendomme har fået ændret den foreløbige ejendomsværdi, er der således nogle ejen-
domme, hvor der kun er ændret ejendomsværdi eller grundværdi.
Tabel 4. Størrelsen på de procentvise korrektioner af grundværdier set i forhold til den oprindelige fo-
reløbige 2022-vurdering
0 %
20 %
34.787
Kilde: Vurderingsstyrelsen
20 %
50 %
30.378
50 %
75 %
15.505
75 %
100 %
4.628
100 %
121
Tabel 5. Størrelsen på de procentvise korrektioner af ejendomsværdier set i forhold til den oprindelige
foreløbige 2022-vurdering
0 %
20 %
11.598
Kilde: Vurderingsstyrelsen
20 %
50 %
1.378
50 %
75 %
237
75 %
100 %
89
100 %
87
2.2.2.6. I tilknytning til den efterspurgte procentvise opgørelse over størrelsen af korrektionerne, beder Folketin-
gets Ombudsmand Vurderingsstyrelsen om overordnet at redegøre for, hvilke typer af sager, der er tale om, her-
under hvor mange sager, der har drejet sig om tilfælde, hvor grundværdien var højere end ejendomsværdien, eller
sager om nye huse i dyre boligområder.
I alt har ca. 95.600 ejendomme fået justeret ejendoms- og/eller grundværdien siden udstillingen
på Vurderingsportalen den 12. september, jf. nedenstående tabel. Beskrivelsen af hvad de ma-
skinelle modeljusteringer (deltakørsler) primært omfatter fremgår af afsnit 2.2.1.7.
Stigninger i ejendoms- eller grundværdien er en konsekvens af videreførte tillæg/nedslag eller
ændret juridisk kategorisering.
Vurderingsstyrelsen har været opmærksom på, at nye huse i dyre boligområder risikerer relativt
høje modelberegnede ejendomsværdier. I forbindelse med udarbejdelsen af de almindelige vur-
deringer adresseres problemstillingen af den manuelle vurderingsfaglige kvalitetskontrol, hvor
der bl.a. ses på ejendomme, hvor korrektionerne i modellen, f.eks. for boligens alder, bliver for
store
hvis opgjort i kroner.
Side 18 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0019.png
2.2.2.7 Folketingets Ombudsmand beder i lyset af de ovennævnte svar Vurderingsstyrelsen om at oplyse mere
generelt, om de foreløbige 2022-vurderinger
herunder særligt karakteren eller omfanget af meget skæve vurde-
ringer
afviger fra det, som styrelsen forudsatte inden offentliggørelsen af de foreløbige vurderinger og i givet fald
på hvilke måde.
Som det fremgår ovenfor af afsnit 2.2.1.3 var det forventningen på tidspunktet for offentliggø-
relsen, at hovedparten af de foreløbige vurderinger ikke ville afvige væsentligt fra de alminde-
lige vurderinger og overordnet set ville ramme vurderingsnormen. Med afsæt i den nuværende
viden om forløbet, kunne styrelsen have gjort yderligere for at afdække fejlene i de foreløbige
vurderinger forud for offentliggørelsen, uagtet det lovgivningsmæssigt var forudsat, at fejlbe-
hæftede data kunne lægges til grund.
2.2.2.8. Endelig anmoder Folketingets Ombudsmand om at modtage eventuelle dokumenter (interne notater
mv.), der afspejler styrelsens overvejelser om ændring af meget skæve vurderinger samt om en kopi af de endeligt
vedtagne kriterier for revision.
Vurderingsstyrelsen vedlægger følgende dokumenter:
Bilag A: Kvalitetssikring af de foreløbige vurderinger for ejerboliger i 2023
Bilag 1: Kvalitetssikring af foreløbige 2022- og 2023-ejendoms- og grundvær-
dier (statistisk kvalitetssikringskoncept) (J. nr. 22-0348840)
Bilag 2: Kvalitetssikring af de foreløbige 2022- og 2023-vurderinger
Gennem-
førsel af kvalitetssikring og resultater. Afrapportering den 19. juni 2023 (J. nr. 23-
1020831)
Bilag 3: Test og kvalitetssikring af deltakørsel 1(J.nr. 23-1250818)
Bilag 4: Test og kvalitetssikring af deltakørsel 2 (J. nr. 23-1323326)
Bilag 5: Test og kvalitetssikring af deltakørsel 3a (J. nr. 23-1323326)
Bilag 6: Test og kvalitetssikring af deltakørsel 3b (J. nr. 23-1323326)
Bilag 7: Faktaark om resultatet af kvalitetssikring af foreløbige vurderinger for
ejerboliger og blandede ejendomme (J.nr. 23-1593901)
Bilag 8:
Lovforslag nr. L 114, Folketinget 2022-23 (2. samling), Forslag til Lov
om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurde-
ringsloven og forskellige andre love (Opkrævning og inddrivelse af grundskyld og
dækningsafgift m.v., statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommu-
nerne, foreløbige vurderinger som midlertidigt beskatningsgrundlag i 2024 og
2025, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025, udvidelse af antallet
af dommere i Landsskatteretten m.v.)
Bilag 9: Kommissorium for Taskforce vedr. foreløbige vurderinger (J.nr. 23-
0012805)
Bilag 10: Opdateret plan for forretningsmæssig test for beskatning version 2
(J.nr. 23-0094051)
Bilag 11: Kvalitetssikring af deltakørsler (J.nr. 24-0028578)
Bilag 12: Feedback loops ift. test og kvalitetssikring af foreløbige vurderinger
(J.nr. 23-0165815)
Bilag 13: Foreløbige 2022-vurderinger af parcel- og rækkehuse sammenlignet
med Finans Danmarks prisstatistik (J.nr. Sagsnr. 23-1327951)
Bilag B: SAU alm. Del
svar på spm. 373
Bilag C: Svarbidrag til SAU-spørgsmål 386
Bilag D: Notat: Gennemgang af borgerhenvendelser vedr. de foreløbige 2022-
vurderinger.
Side 19 / 20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821854_0020.png
Bilag E: Notat: Håndtering af ejendomme, hvor grundværdien er markant hø-
jere end ejendomsværdien i den foreløbige vurdering.
Bilag F: Proces for manuel håndtering af de ejendomme, hvor grundværdien er
markant højere end ejendomsværdien
Ad 3. Sagsbehandlingstid
3.1. Folketingets Ombudsmand henviser til, at det fremgår af Vurderingsstyrelsens redegørelse og i pkt. 2.1 i
materialet fra forligskredsmødet den 26. september 2023, at det i forhold til henvendelser i sager om køb og
salg, jf. ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4, nr. 2, var Vurderingsstyrelsens mål at kunne holde en sagsbe-
handlingstid på 14 dage.
Folketingets Ombudsmand beder Vurderingsstyrelsen oplyse, om styrelsen har kunnet og fortsat kan holde mål-
sætningen om en på sagsbehandlingstid på 14 dage.
Når en ejer har henvendt sig og angivet, at ejers ejendom er til salg, har Vurderingsstyrelsen
kunnet overholde en sagsbehandlingstid på 14 dage. Fristoverholdelsen gælder alle sager med
undtagelse af 137 sager, som er behandlet i perioden 12. september til 9. oktober 2023. Der er i
alt behandlet ca. 2.800 henvendelser i Særordningen under salgssituationer. Vurderingsstyrelsen
har siden 9. oktober overholdt målsætningen om 14 dages sagsbehandlingstid på denne type
sager.
3.2. Folketingets Ombudsmand beder endvidere Vurderingsstyrelsen om at oplyse eventuelle mål for sagsbe-
handlingstiden i andre typer sager, hvor en ejendomsejer har henvendt sig til styrelsen vedrørende ændring af fore-
løbige 2022-vurdering, herunder med henblik på revision efter ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4, nr. 1,
og om overholdelse af sådanne målsætninger.
Vurderingsstyrelsen har et mål for sagsbehandlingstiden på 14 dage for henvendelser vedrø-
rende køb/salg af ejendomme. Videre er ambitionen, at alle øvrige henvendelser relateret til
særordningen i forbindelse med de foreløbige vurderinger behandles hurtigst muligt. Siden ul-
timo november har det således været muligt at behandle alle anmodninger under særordningen
inden for maksimalt 3 uger.
Ad 4. Eventuelle interne evalueringer
4.1. Afslutningsvis beder Folketingets Ombudsmand om at modtage eventuelle interne evalue-
ringer af offentliggørelsen af de foreløbige vurderinger
Vurderingsstyrelsen har ikke foretaget interne evalueringer af offentliggørelsen.
Venlig hilsen
Charlotte Lauritsen
Underdirektør
Side 20 / 20