Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2821853_0001.png
Returadresse: Skatteforvaltningen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing
Jura
Ny Østergade 11
4000 Roskilde
Telefon 72 22 16 16
Skat.dk
Jeres sagsnr.
Vores sagsnr. 23-1425653
13. oktober 2023
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
Danmark 1457 København K
Udtalelse til Folketingets Ombudsmand om de forelø-
bige ejendomsvurderinger – jeres dok.nr. 23/04884-
10/SH
Folketingets Ombudsmanden har ved brev af 22. september 2023 bedt Vurderings-
styrelsen om en udtalelse om de foreløbige ejendomsvurderinger for 2022. Folketin-
gets Ombudsmand henviser til medieomtale af vurderingernes kvalitet, Skattemini-
steriets pressemeddelelse af 19. september 2023 om initiativer, som Vurderingssty-
relsen vil tage for at forbedre vurderingerne, samt til, at ombudsmanden har modta-
get en række klager fra borgere over de foreløbige vurderinger.
I brevet oplyser Folketingets Ombudsmand, at han forstår, at vurderingsmetoden for
de foreløbige vurderinger som udgangspunkt er den samme som for almindelige
ejendomsvurderinger, men at de foreløbige vurderinger dog adskiller sig fra de al-
mindelige vurderinger ved alene at blive foretaget på baggrund af en modelbereg-
ning af ejendomsværdien og grundværdien, der er baseret på registrerede data og
foretages udelukkende via automatiske processer uden efterfølgende manuel be-
handling. Folketingets Ombudsmand henviser endvidere til, at han er bekendt med,
at de almindelige regler om partshøring, begrundelse og klageadgang er fraveget, jf.
ejendomsvurderingslovens §§ 89 b-d.
Nedenstående udtalelse er udarbejdet med udgangspunkt i de foreløbige ejendoms-
vurderinger, der har vurderingstermin pr. 1. januar 2022 (herefter foreløbige 2022-
vurderinger), jf. Folketingets Ombudsmands høringsbrev.
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 1 / 12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0002.png
Det bemærkes, at blandt de foreløbige vurderinger udstillet på vurderingsportalen
den 12. september 2023 er der udover ejerboliger med vurderingstermin 1. januar
2022 også såkaldte blandede boliger, dvs. boliger, der indeholder både en ejerbolig-
del og en erhvervsdel, og som har vurderingstermin den 1. januar 2023. Vurderings-
styrelsen har forstået ombudsmandens henvendelse således, at den omhandler de fo-
reløbige 2022-vurderinger. De foreløbige 2023-vurderinger indgår derfor alene i ne-
denstående redegørelse, idet omfang der er tale om blandede boliger.
Vurderingsstyrelsen kan indledningsvis oplyse, at styrelsen pr. 12. oktober 2023 har
modtaget 10.315 skriftlige henvendelser fra borgere via styrelsens sædvanlige kon-
taktkanaler (fx borgerens skattemappe eller den digitale hovedpostkasse) på bag-
grund af de offentliggjorte foreløbige 2022-vurderinger, og at der er besvaret ca.
15.721 telefoniske henvendelser.
1. Processer og overvejelser forud for anvendelsen af modelberegning som
grundlag for de foreløbige ejendomsvurderinger
Folketingets Ombudsmand anmoder på den ovennævnte baggrund Vurderingssty-
relsen om at redegøre for de processer og overvejelser, der i styrelsen er gået forud
for anvendelsen af den nævnte modelberegning som grundlag for de foreløbige
ejendomsvurderinger.
Vurderingsstyrelsen kan oplyse, at i forlængelse af forliget
Et nyt ejendomsvurde-
ringssystem
fra 2016 indgik den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre i 2017 forliget
Tryghed om boligbeskatningen
om et nyt boligbeskatnings-
system fra 2021. Som følge af den daværende regerings eftersyn af skattevæsenets
it-problemer i efteråret 2019 blev boligskatteomlægningen udskudt fra 2021 til
2024. I 2020 indgik forligspartierne bag boligskatteforliget aftalen
Kompensation til
boligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen.
Den nye ejendomsskattelov og følgeloven hertil, jf. lov nr. 678 af 3. juni 2023 (L
113) og lov nr. 679 af 3. juni 2023 (L 114), implementerer de sidste dele af de poli-
tiske forlig og aftaler, der siden 2016 er indgået på ejendomsskatteområdet, og med-
fører samlet set, at omlægningen af boligskattesystemet kan ske – som aftalt – fra 1.
januar 2024.
Udsendelse af de første nye ejendomsvurderinger til ejerboliger (2020-vurderinger)
begyndte i efteråret 2021 og udsendes i årene 2021-2024. Udsendelsen af de første
nye ejendomsvurderinger til andre ejendomme (2021-vurderinger) forventes at ske i
2025. Det er endvidere forventningen, at udsendelsen af de almindelige 2022-vurde-
ringer (ejerboliger) kan påbegyndes i 1. halvår 2025 og er færdigudsendt i løbet af
2025, og at udsendelsen af 2023-vurderingerne (andre ejendomme) påbegyndes ef-
ter udsendelsen af 2021-vurderingen.
Udsendelse af 2020-vurderingen er afgørende i forhold til tilbagebetalingen af 13,5
mia. kr. Når en boligejer modtager sin 2020-vurdering, modtager boligejeren – i til-
fælde af, at vedkommende har betalt skat af en for høj vurdering i årene 2011-
2020– også et tilbud om kompensation efter tilbagebetalingsordningen.
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 2 / 12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0003.png
I indkomståret 2024 udgøres beregningsgrundlaget for ejendomsskatterne som ud-
gangspunkt for ejerboliger af en 2022-vurdering og for andre ejendomme af en
2023-vurdering. Det er således forudsat i forbindelse med de politiske aftaler om de
nye ejendomsskatter mv., at 2022- og 2023-vurderingerne skal lægges til grund for
ejendomsskatterne i omlægningsåret (2024), herunder fx for beregning af skattera-
bat, moderniseret stigningsbegrænsning, indefrysningsordning mv. Det har af denne
grund været afgørende, at alle ejerboliger senest i efteråret 2023 skulle have en
2022-vurdering, som kunne indgå i forskudsopgørelsen for 2024 og lægges til grund
for boligskatteomlægningen den 1. januar 2024. Det har dog med ovennævnte ud-
sendelsesplan stået klart, at udsendelsen af de almindelige 2022-vurderinger ikke
ville ske tids nok til at opfylde dette formål.
I indkomstårene 2021-2023 udgøres beregningsgrundlaget for ejendomsskatterne
som udgangspunkt for ejerboliger af en 2020-vurdering og for andre ejendomme af
en 2021-vurdering. For langt de flestes vedkommende opkræves der dog – som
følge af, at udsendelsen af 2020-vurderinger først er afsluttet i 2024 – foreløbige
skatter med udgangspunkt i bl.a. de historiske 2011-vurderinger. Ejendomsvær-
diskattestoppet, stigningsbegrænsningen for grundskyld og den midlertidige inde-
frysningsordning for grundskyld har samlet set begrænset størrelsen af de eventuelle
restskatter, der opstår, når 2020-/2021-vurderinger er udsendt, og ejendomsskatten
efterreguleres.
Med boligskatteomlægningen i 2024 bliver disse ordninger ophævet. I stedet indfø-
res bl.a. nye, lavere skattesatser, som er tilpasset de nye, højere vurderinger. Hvis
alle ejerboliger ikke i 2023 har en vurdering, der afspejler prisniveauet i henholds-
vis 2022, og som kan danne grundlag for omlægningen i 2024, ville langt de fleste
ejendomme fra 1. januar 2024 foreløbigt skulle opkræves ejendomsskat på bag-
grund af en historisk – typisk langt lavere – vurdering. Dette ville indebære stor ri-
siko for, at ejerne vil kunne opleve store restskatter, når de almindelige 2022-vurde-
ringer udsendes.
Med de foreløbige 2022-vurderinger sikres således et foreløbigt beregningsgrund-
lag, der ligger så tæt på det endelige beskatningsgrundlag som muligt, så forskellen
mellem den foreløbige og den endelige skat reduceres mest muligt.
De foreløbige 2022-vurderinger udgør således et midlertidigt beregningsgrundlag
for ejendomsskatter af ejerboliger, indtil de almindelige 2022-vurderinger forelig-
ger. I den sammenhæng skal det pointeres, at de eksisterende boligskatter er blevet
opkrævet på baggrund af videreførte vurderinger fra 2012/2013, og hvor klagead-
gangen for ejerboliger har været udskudt indtil udsendelsen af 2020-vurderingen.
Vurderingsmetoden for de foreløbige vurderinger er som udgangspunkt den samme
som for almindelige vurderinger. Det betyder bl.a., at de foreløbige vurderinger er
udarbejdet via de samme modeller til beregning af ejendomsværdi og grundværdi
som de almindelige ejendomsvurderinger. De foreløbige vurderinger adskiller sig
dog bl.a. fra de almindelige vurderinger, ved at de alene er foretaget på baggrund af
den indledende modelberegning af ejendomsværdien og grundværdien, der af hen-
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 3 / 12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0004.png
syn til automatiseringen alene baseres på registrerede oplysninger, mens der ikke er
foretaget de efterfølgende manuelle kontroller eller andet manuelt arbejde, som gen-
nemføres ved almindelige vurderinger. Processen for de foreløbige vurderinger er
altså ikke så omfattende som for de almindelige vurderinger.
Det var således en forudsætning ved indførelsen af de foreløbige vurderinger, at
nogle ejere ville opleve, at den foreløbige vurdering ikke ville svare til den alminde-
lige vurdering. Det var forventningen, at den foreløbige vurdering for hovedparten
af ejendommene ville svare omtrent til den almindelige vurdering, og at eventuelle
afvigelser for hovedparten ville ligge inden for den almindelige skønsusikkerhed på
+/- 20 pct.
De foreløbige erfaringer ud fra et mindre antal ejendomme viste således, at der for
ca. 25-30 pct. af de almindelige 2020-vurderinger sker ændringer i forhold til mo-
delberegningen som følge af manuel sagsbehandling, hvoraf ca. 3-5 pct. ændres i
opadgående retning på enten ejendomsværdi eller grundværdi eller begge dele. En
stor del af ændringerne var begrænsede, men det kunne samtidig konstateres, at der
ville være ejendomsejere, der vil opleve større ændringer fra deres foreløbige vurde-
ring til deres almindelige vurdering, når den manuelle sagsbehandling er gennem-
ført. Antallet af manuelle opgaver til de almindelige 2022-vurderinger forventedes
dengang – og forventes fortsat - at være lavere, da mange opgaver kun skal laves en
gang og således allerede er foretaget i forbindelse med de almindelige 2020-vurde-
ringer.
De foreløbige vurderinger adskiller sig derudover fra de almindelige vurderinger,
ved at de foreløbige vurderinger er foretaget uden partshøring – og dermed også
uden brug af den særlige deklarationsprocedure – og ikke kan påklages. I stedet vil
der ske partsinddragelse og være klageadgang i forbindelse med de almindelige
2022-vurderinger. Endvidere er de foreløbige vurderinger ikke meddelt ejerne indi-
viduelt og direkte. Resultatet af de foreløbige vurderinger er i stedet offentliggjort
den 12. september 2023 på Vurderingsportalen uden at være ledsaget af en begrun-
delse. Ejerne har dog forud for offentliggørelsen modtaget en meddelelse via Digital
Post om, at offentliggørelsen ville ske, herunder en generel vejledning samt en hen-
visning til Vurderingsportalen. Derudover vil ejerne blive meddelt beskatnings-
grundlaget på baggrund af den foreløbige vurdering på henholdsvis forskudsopgø-
relsen og på skattekontoen.
Samlet set har de foreløbige vurderinger kunnet laves med begrænsede administra-
tive omkostninger og et begrænset ressourcetræk i Vurderingsstyrelsen. Ressour-
cerne er i stedet brugt på at understøtte, at den resterende del af 2020-vurderingerne
kan udsendes, samt at de endelige 2021-, 2022- og 2023-vurderinger fortsat kan ud-
sendes efter de udmeldte tidsplaner.
2. Datakvalitet og kvalitetssikring af modellen
Ombudsmanden beder også Vurderingsstyrelsen om at komme ind på sin vurdering
af kvaliteten af registreret data, der anvendes i modelberegningen, samt på styrel-
sens kvalitetssikring af modellen som grundlag for de foreløbige vurderinger.
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 4 / 12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0005.png
2.1. Kvaliteten af data om ejerboliger
De foreløbige vurderinger er som udgangspunkt udarbejdet på baggrund af de
samme datakilder som de almindelige vurderinger, herunder BBR-data, salgsdata,
plandata, geografiske data (fx afstand til veje eller vand) samt øvrige data om ejen-
dommens faktiske forhold ved vurderingsterminen.
Der er dog en række faktiske forhold, som man i udarbejdelsen af de foreløbige vur-
deringer er fritaget for at tage højde for, da de forudsætter manuel håndtering, fx fejl
i BBR-data, plangrundlaget, tinglyste servitutter mv.
I processen med at danne beskatningsgrundlaget er de modelberegnede grund- og
ejendomsværdier suppleret maskinelt, hvor det er muligt, med data fra tidligere vur-
deringer eller supplerende data. Det vedrører fx information om, hvorvidt en ejen-
dom er helt eller delvist fritaget for grundskyld eller helt eller delvist undtaget for
vurdering. Dette gøres for at sikre at beregningen af beskatningen på baggrund af de
foreløbige vurderinger sker så korrekt som muligt.
Før udarbejdelsen af de foreløbige vurderinger er der gennemført en analyse af kva-
liteten af de data, der ligger til grund for de maskinelt udarbejdede vurderinger. Det
er vurderet, at data (herunder BBR-data, salgsdata og plandata) har en tilstrækkelig
kvalitet til, at der kan udarbejdes vurderinger på alle hovedsegmenter (parcel/ræk-
kehuse, etageejerlejligheder, fritidsboliger og modelunderstøttede vurderinger af
øvrige ejendomme). Analyser på baggrund af tilgængelige markedsdata viser herud-
over, at de maskinelt udarbejdede vurderinger på aggregeret niveau udviser det for-
ventede niveau. Det indikerer, at der ikke er systematiske problemer med datakvali-
teten, og at vurderingerne overordnet rammer vurderingsnormen.
Datagrundlaget for de foreløbige 2022-vurderinger er baseret på data pr. vurde-
ringsterminen (dvs. 1. januar 2022), jf. dog de særlige regler for nyopståede ejen-
domme pr. 1. januar 2023 i ejendomsvurderingsloven § 89 b.
Vurderingsmodellerne benyttet til de foreløbige vurderinger bygger på vurderings-
modeller til de almindelige vurderinger, jf. afsnit 1. For de ejendomssegmenter,
hvor vurderingsmodellen er færdigudviklet og taget i brug, anvender man således
den samme model som til de almindelige vurderinger.
2.2. Kvalitetssikring af modellen
For at sikre kvaliteten af de foreløbige vurderinger er der udført en række tests og
kvalitetsforbedrende tiltag. De foreløbige vurderinger er udarbejdet i en iterativ pro-
ces i løbet af 2022 og 2023, hvor kvaliteten løbende er forbedret på baggrund af
bl.a. nedenstående kvalitetssikringsaktiviteter. Aktiviteterne bygger på erfaringer fra
kvalitetssikring ved udarbejdelse af de almindelige vurderinger og omfatter:
Kontrol af inputdata:
I forbindelse med de fortløbende iterationer af model-
kørsler er der udarbejdet maskinel kontrol af inputdata for at sikre kvaliteten
af datapunkter, som er nødvendige for korrekt modelkørsel. Fokus har sær-
ligt været på mulige datamangler, der tidligere har resulteret i modelstop og
misvisende vurderinger.
Side 5 / 12
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0006.png
Tilpasning af modelkørslen:
Vurderingsmodellen er ifm. med udarbejdelsen
af de foreløbige vurderinger løbende tilpasset udvalgte steder for at forbedre
de foreløbige vurderingers træfsikkerhed og kompensere for den manglende
manuelle sagsbehandling. I tillæg hertil er de foreløbige vurderinger korrige-
ret med evt. tillæg eller nedslag fra de almindelige 2020-vurderinger. Det
følger af ejendomsvurderingsloven, at tillæg og nedslag, som i en endelig
2020-vurdering var givet den 2. januar 2022, dvs. på det tidspunkt, hvor data
til de foreløbige 2022-vurderinger er trukket, skal medtages i den foreløbige
vurdering. Derudover har Vurderingsstyrelsen kunnet videreføre tillæg og
nedslag, der er givet i en endelig 2020-vurdering efter denne dato og frem til
maj 2023. I det tidsrum blev der udsendt vurderingsmeddelelser for ca.
100.000 ejendomme, og i den forbindelse blev der videreført ca. 36.600 til-
læg og nedslag til de foreløbige 2022-vurderinger.
Manuelle kvalitetskontroller:
Der er foretaget manuel kvalitetskontrol for
overordnede ejendomspuljer og på udvalgte stikprøver med erfaringsmæs-
sigt særligt problematiske ejendomstyper og outliers (vurderinger, der fx af-
viger væsentligt fra normalen).
Statistisk korrektion af modeloutput:
Der er løbende udført identifikation og
korrektion af outliers baseret på en række prædefinerede statistiske metoder
og kontroltyper, herunder ejendomsværdi/m
2
, grundværdi/m
2
, modeljuste-
ringer samt kombinationer af disse.
Herudover er der gennemført en testrække, der sikrer dataintegriteten gennem sy-
stemkæden fra den maskinelt udarbejdede vurdering og frem til beskatningssyste-
merne. Testrækken sikrer, at de mange datapunkter tilknyttet en vurdering er sam-
menhængende for alle ejendomme, så der kan udarbejdes korrekte skatteberegnin-
ger i både de gamle beskatningssystemer samt de nye beskatningssystemer udviklet
ifm. implementeringen af boligskatteforliget af 2017.
2.3. Særlig udfordring
Det bemærkes, at ejerne af ca. 50.000 ejendomme ikke aktuelt uden yderligere akti-
viteter kan modtage en korrekt beregnet ejendomsværdiskat på baggrund af den fo-
reløbige vurdering. Problemet er isoleret set ikke knyttet til den foreløbige vurde-
ring, men samspillet i Skatteforvaltningens it-systemer mellem nye og gamle vurde-
ringer, samt nye og gamle beskatningsregler. Der pågår aktuelt et omfattende ar-
bejde med at sikre, at problemstillingen er håndteret forud for offentliggørelsen af
forskudsopgørelsen. Der er indlånt et større antal medarbejdere fra Skattestyrelsen
til sikring af, at dette arbejde udføres rettidigt, og det dermed sikres, at ejendomse-
jere opkræves retvisende ejendomsskatter fra begyndelsen af skatteåret 2024.
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 6 / 12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0007.png
3. Ændring af foreløbige ejendomsvurderinger
Folketingets Ombudsmand oplyser endvidere, at han forstår, at der har været forud-
sat at være tilfælde, hvor ejeren af en ejendom skal kunne kontakte myndighederne
og få rettet den foreløbige ejendomsvurdering.
Folketingets Ombudsmand beder i den forbindelse Vurderingsstyrelsen om at rede-
gøre for, i hvilke tilfælde myndighederne har forudsat, at der vil kunne være et be-
hov for, at en ejer kan henvende sig og få ændret en foreløbig vurdering.
Som nævnt i afsnit 1 er det ved indførelsen af de foreløbige vurderinger forventnin-
gen, at de kun i mindre omfang vil adskille sig fra de almindelige 2022-vurderinger.
Herudover er der med den nye ejendomsskattelov indført en skatterabat for ejen-
domsværdiskat og grundskyld og en moderniseret stigningsbegrænsningsregel for
grundskyld. I praksis betyder det, at boligejere, der har overtaget deres ejendom den
31. december 2023, vil opleve at de maksimalt skal betale det samme i skat i 2024
efter den nye ejendomsskattelov, som de ville have betalt efter de tidligere ejen-
domsbeskatningsregler. For andre ejere end ejere af ejerboliger vil en moderniseret
stigningsbegrænsning betyde, at eventuelle skattestigninger indfases gradvist.
Denne sikkerhed gælder, uanset at det er de foreløbige 2022-vurderinger, der mid-
lertidigt udgør beregningsgrundlaget for ejendomsskatterne.
3.1. Særordningen
Det var dog i forbindelse med indførelsen af de foreløbige vurderinger anerkendt, at
der på trods af ovenstående kunne være tilfælde, hvor en foreløbig vurdering, der
afviger væsentligt fra den (forventede) almindelige 2022-vurdering, ville kunne
have økonomisk betydning for ejendomsejeren.
Der blev derfor indført særlige regler herfor:
For så vidt angår tilfælde, hvor en ejer ønsker at sælge en ejendom, vil en for høj fo-
reløbig 2022-vurdering af ejendommen midlertidigt indebære for høje ejendoms-
skatter for køberen, hvilket muligvis vil kunne besværliggøre salg af ejendommen. I
sådanne tilfælde fremgår det af loven, at ejeren kan kontakte Vurderingsstyrelsen og
få rettet den foreløbige vurdering, så det i stedet er den forventede overdragelses-
sum (tilbageregnet til 2022-niveau) som vurderet af pågældende ejendomsmægler,
der anvendes som foreløbigt beskatningsgrundlag. Vurderingsstyrelsen har pr. 12.
oktober 2023 modtaget 1.192 anmodninger om genoptagelse af en foreløbig vurde-
ring på baggrund af salg. Heraf er 1.007 sager om salg håndteret pr. 12. oktober
2023.
Hvis den endelige salgspris efterfølgende måtte afvige fra ejendomsmæglerens vur-
dering, kan køberen tilsvarende kontakte Vurderingsstyrelsen og få rettet den fore-
løbige vurdering til at være salgsprisen (tilbageregnet til 2022-niveau). Vurderings-
styrelsen har pr. 12. oktober 2023 modtaget 301 anmodninger om genoptagelse af
en foreløbig vurdering på baggrund af køb.
Både ved køb og salg kan den foreløbige vurdering ændres, hvis den forventede el-
ler aftalte overdragelsessum efter tilbageregning afviger med mere end 20 pct. fra
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 7 / 12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0008.png
den foreløbige vurdering. Dette gælder dog kun ejendomsværdi, da det er den, der
afspejles i vurderings-/salgsprisen. Vurderingsstyrelsen foretager dog skønsmæssigt
en tilsvarende ændring af den ansatte grundværdi i den foreløbige vurdering, så
denne ændres tilsvarende. I de tilfælde, hvor ejendomsværdien er retvisende, men
grundværdien er forkert, har Vurderingsstyrelsen mulighed for særskilt at ændre
grundværdien, jf. nedenfor om revision.
For så vidt angår tilfælde, hvor en ejendom har ændret sig i en sådan grad, at den
opfylder betingelserne for omvurdering pr. 1. januar 2024 eller 1. januar 2025, kan
de foreløbige 2022-vurderinger ikke tage højde for ændringerne. Ligeledes kan de
foreløbige vurderinger for ejerboliger ikke tage højde for sådanne ændringer, der er
indtrådt i perioden fra og med den 2. januar 2022 til og med den 1. januar 2023, og
som gør, at ejendommen burde være omvurderet pr. 1. januar 2023. Derfor kan fysi-
ske personer, der ejer visse ejerboliger mv., i disse tilfælde kontakte Vurderingssty-
relsen og frit få ændret det foreløbige beskatningsgrundlag. Det vil således stå ejen-
domsejeren frit for at ændre den foreløbige 2022-vurdering og dermed det forelø-
bige beskatningsgrundlag. Vurderingsstyrelsen har pr. 12. oktober 2023 modtaget
198 anmodninger om genoptagelse af en foreløbig vurdering på baggrund af omvur-
dering.
For så vidt angår ejendomme, der er helt eller delvis undtaget fra vurdering efter
ejendomsvurderingslovens § 9 eller forbigået ved den seneste gældende vurdering
(fx visse bygninger på fremmed grund), kan ejeren kontakte Vurderingsstyrelsen og
frit få ændret den foreløbige vurdering, hvis undtagelsen ikke er afspejlet korrekt i
den foreløbige 2022-vurdering. For så vidt angår ejendomme, der er helt eller delvis
fritaget for grundskyld efter §§ 5 eller 7 i den nye ejendomsskattelov (fx fredede
ejendomme), kan ejeren ligeledes kontakte Vurderingsstyrelsen og frit få ændret det
foreløbige beskatningsgrundlag. Vurderingsstyrelsen har pr. 12. oktober 2023 mod-
taget 22 anmodninger om genoptagelse af en foreløbig vurdering på baggrund af fri-
tagelse for vurdering og 103 anmodninger på baggrund af fritagelse for grundskyld.
I de tilfælde, hvor et vurderingsankenævn, skatteankeforvaltningen, Landsskatteret-
ten eller en domstol har ændret grundværdiansættelsen for ejendommen, så grund-
værdien i en vurdering pr. 1. januar 2022 eller pr. 1. januar 2023 skal fastsættes ef-
ter ejendomsvurderingslovens § 21 a, kan ejeren anmode Vurderingsstyrelsen om,
at en foreløbig vurdering ændres, så grundværdien fastsættes efter § 21 a. Vurde-
ringsstyrelsen har pr. 12. oktober 2023 modtaget 50 anmodninger om genoptagelse
af en foreløbig vurdering på baggrund af en afgørelse fra en højere instans.
Hertil kommer 8.301 opnoterede sager i telefonvejledningen, hvor borgeren ikke
umiddelbart opfylder kriterierne i særordningen, men hvor borgeren mener, at vur-
deringen afviger markant. Disse sager vil blive gennemgået hurtigst muligt.
3.2. Revision af egen drift
Vurderingsstyrelsen har derudover en hjemmel til af egen drift at foretage revision
af foreløbige vurderinger. Den reviderede vurdering vil fortsat være en foreløbig
vurdering, da der bl.a. ikke vil blive udsendt deklarationsmeddelelse mv. i forbin-
delse med den reviderede vurdering.
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 8 / 12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0009.png
Adgangen til revision omfatter ifølge bemærkningerne til bestemmelsen bl.a. til-
fælde, hvor en større mængde vurderinger viser sig at være fejlbehæftede (fx på
grund af datafejl eller fejl i særlige grupper af ejendomme), og tilfælde, hvor en-
kelte ejendomme har fejl i beregningen (fx ved fejl eller problemer med data i for-
hold til den enkelte ejendom). Der vil alene i forbindelse med revisionen blive kor-
rigeret i modelberegningen, og der vil således ikke blive foretaget fx en manuel vur-
dering svarende til processen for de almindelige vurderinger.
3.3.Vurderingsstyrelsens behandling af sager om revision af egen drift
Vurderingsstyrelsen er ved at fastlægge kriterierne for, hvornår Vurderingsstyrelsen
af egen drift retter meget skæve foreløbige vurderinger. Når kriterierne er endeligt
fastlagt, vil Vurderingsstyrelsen anvende disse kriterier på alle foreløbige 2022-vur-
deringer.
Som led i fastlæggelsen af kriterierne er Vurderingsstyrelsen i gang med at analy-
sere de ca. 87.000 offentliggjorte foreløbige vurderinger (både egentlige ejerboliger
samt blandede ejendomme med ejerbolig og erhvervsformål), hvor grundværdien er
højere end ejendomsværdien. Det er Vurderingsstyrelsens umiddelbare vurdering, at
størstedelen af de meget skæve vurderinger vil tilhøre denne gruppe af ejendomme.
Det skal dog bemærkes, at det ikke nødvendigvis er en fejl, at grundværdien over-
stiger ejendomsværdien, men for egentlige ejerboliger vil det dog være det klare ud-
gangspunkt.
Den analyse, som Vurderingsstyrelsen har igangsat, skal dog også afdække, om der
er andre typer af meget skæve vurderinger end dem, hvor grundværdien er markant
højere end ejendomsværdien.
I og med at analysearbejdet stadig er i en indledende fase, er det ikke muligt at give
et nærmere svar på, hvornår der vil være tale om en meget skæv vurdering, men der
vil hovedsageligt blive skelet til værdien i kroner og øre.
Det kan dog bemærkes, at analysen blev påbegyndt for 100 af de ejerboliger, hvor
grundværdien markant overstiger ejendomsværdien, og hvor forskellen er i den hø-
jeste ende. I de fleste sager er der tale om, at datagrundlaget for modelberegnin-
gerne ikke korrekt afspejler det underliggende plangrundlag, eller at der foreligger
datafejl. Det må dog formodes, at færre vil blive ændret af egen drift, efterhånden
som værdierne bliver lavere.
Det skal understreges, at selv hvis boligejeren ikke får ændret sin foreløbige vurde-
ring, og den efterfølgende måtte vise sig at være for høj, vil boligejeren være be-
skyttet af skatterabatten.
4. Vejledning af ejendomsejerne
Folketingets Ombudsmand anmoder endvidere Vurderingsstyrelsen om at redegøre
for sin vejledning og eventuelle andre tiltag, der i den forbindelse har været iværk-
sat over for ejendomsejerne.
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 9 / 12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0010.png
V
urderingsstyrelsen har primært vejledt boligejerne på vurderingsportalen.dk i di-
rekte tilknytning til visningen af de foreløbige 2022-vurderinger. Derudover har sty-
relsen været i dialog med centrale interessenter, som har videreformidlet informa-
tion om særordningerne. Vurderingsstyrelsen har desuden sikret, at der i telefonvej-
ledningen er givet samme information, som fremgår på Vurderingsportalen, herun-
der at der via forskellige speaks ved kø i telefonslusen er henvist til forskellige em-
ner på Vurderingsportalen. Endelig har Vurderingsstyrelsen oprettet en facebookka-
nal, hvor styrelsen har svaret på boligejernes spørgsmål og postet flere opslag om
ændringsmulighederne.
4.1 Vejledning på Vurderingsportalen
Vejledning om klage- og ændringsmuligheder er primært centreret omkring den
side, hvor boligejer kan finde sin foreløbige vurdering. På siden er det angivet, at
boligejerne, som anført ovenfor under afsnit 1 og 3 ikke kan klage over den forelø-
bige vurdering, men at de får mulighed for at gøre indsigelse og klage, når de mod-
tager den endelige 2022-vurdering. Der henvises endvidere særligt til, at der er mu-
lighed for at få ændret den foreløbige vurdering i særlige tilfælde:
”Din klagemulighed åbner først, når du får den endelige vurdering. Men der er en
særlig mulighed for at få ændret den foreløbige vurdering ved køb, salg, nybyg,
større ombygninger eller andre ændringer, der giver grundlag for en omvurdering.
Du kan også få ændret din foreløbige vurdering, hvis du kan dokumentere, at der er
en årsag til hel eller delvis fritagelse fra grundskyld eller undtagelse fra vurdering.
Eller hvis du kan dokumentere, at en højere instans – fx en domstol – har fastsat din
grundværdi til en bestemt størrelse.”
Herfra henvises til undersider, hvor klage- og ændringsmulighederne uddybes. I
selve søgeresultatet, hvor boligejer ser sin vurdering, henvises til en FAQ om fore-
løbige vurderinger, herunder klage- og ændringsmulighederne. Derudover oplyses
telefonnummeret til Vurderingsstyrelsens support. Øverst på Vurderingsportalens
kontaktside henvises også til FAQ’en om foreløbige vurderinger, ligesom der på
forsiden af Vurderingsportalen er lavet en særlig fremhævelse af ændringsmulighe-
derne i forbindelse med køb/salg.
Se nærmere i den samlede vejledningsindsats på Vurderingsportalen i bilag 1
”Den foreløbige vurdering - vejledning om klage- og ændringsmuligheder på vur-
deringsportalen.dk.”
5. Behandling af henvendelse fra ejendomsejere
Folketingets Ombudsmand beder desuden Vurderingsstyrelsen oplyse, hvilke for-
holdsregler myndighederne har taget for at kunne behandle henvendelser fra ejen-
domsejere om ændringer af den foreløbige vurdering, herunder den forventede sags-
behandlingstid for styrelsens besvarelse af sådanne henvendelser.
Vurderingsstyrelsen har forudsat, at de foreløbige 2022-vurderinger ville medføre,
at en række boligejere ville tage telefonisk og skriftligt kontakt til Vurderingsstyrel-
sen, og at denne kontakt efterfølgende ville indebære manuel sagsbehandling. På
den baggrund udarbejdede Vurderingsstyrelsen i februar 2023 et skøn over det for-
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 10 / 12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0011.png
ventede antal henvendelser samt estimerede gennemløbstiden i de situationer, hvor
en boligejer har mulighed for at få ændret en foreløbig 2022-vurdering. Hensigten
hermed var at kunne ressourceestimere og allokere årsværk til sagsbehandling og
opgaveløsning for perioden 2023-2025.
Ressourceforbruget og det forventede antal henvendelser, som løbende er blevet
genbesøgt, dækker navnlig over salgs- og købssituationer, som med en vis
usikkerhed blev vurderet til at udgøre mere end halvdelen af de forventede
henvendelser i perioden.
Udover ressourceallokering er der arbejdet med en række initiativer på tværs af
Vurderingsstyrelsen for at klargøre udstilling af de foreløbige 2022-vurderinger og
behandle henvendelser fra boligejerne:
For at procesoptimere sagsbehandlingen og lette borgerrejsen er der imple-
menteret en automatiseret webblanketløsning til anmodning om ændring af
den foreløbige 2022-vurdering på Vurderingsportalen, jf. særordningen.
Der er løbende arbejdet med udvikling og kvalitetssikring i form af udarbej-
delse af vejledninger, undervisning, kompetenceudvikling og opfølgning på
opgaveløsningen i driften i Vurderingsstyrelsen.
Målrettet kommunikation og vejledning til boligejerne, jf. afsnit 4.
6. De iværksatte initiativer
Endelig anmoder Folketingets ombudsmand om en redegørelse for de initiativer,
der nu vil blive iværksat på området, herunder den forventede sagsbehandlingstid
for styrelsens besvarelse af henvendelser fra ejendomsejere om foreløbige ejen-
domsvurderinger.
Vurderingsstyrelsen har igangsat en række tiltag for at hjælpe og informere bolige-
jerne:
I samarbejde med Skattestyrelsen er Vurderingsstyrelsens telefoniske vej-
ledning suppleret med medarbejdere udlånt af Skattestyrelsen. Alt afhængigt
af tidspunkt er 80-100 medarbejdere p.t. dedikeret til telefonisk vejledning.
Vurderingsstyrelsen har etableret en taskforce, der skal hjælpe de borgere,
der skal købe eller sælge en ejendom, og som derfor har brug for at få juste-
ret den foreløbige 2022-vurdering. Der er tale om en fokuseret indsats, som i
et fast track skal sikre hurtig sagsbehandling. Det er Vurderingsstyrelsens
målsætning at kunne holde en sagsbehandlingstid på 14 dage i salgssituatio-
ner.
Vurderingsstyrelsen har etableret en særlig enhed, der skal analysere de me-
get skæve vurderinger, der bl.a. har været omtalt i pressen, og hvor grund-
værdien er markant højere end ejendomsværdien, jf. afsnit 3.3. Pr. 12. okto-
ber 2023 har den særlige enhed gennemgået 4.415 sager med de mest skæve
vurderinger, hvor grundværdien er markant større end ejendomsværdien,
herunder om der foreligger åbenlyse fejl. I de fleste tilfælde er der tale om,
Side 11 / 12
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0012.png
at datagrundlaget for modelberegningerne ikke korrekt afspejler det under-
liggende plangrundlag, eller at der foreligger datafejl, jf. afsnit 3. Vurde-
ringsstyrelsen prioriterer det meget højt at få håndteret de konkrete sager,
herunder at kommunikere til den enkelte boligejer, hurtigst muligt.
Vurderingsstyrelsens analyseenhed har særligt fokus på at afdække eventu-
elle øvrige fejl, der kan give anledning til rettelser, herunder i forhold til
ejendomme, hvor der kan være datamæssige uhensigtsmæssigheder. Det un-
dersøges videre, hvilke muligheder der er for at udsøge og evt. ændre andre
foreløbige 2022-vurderinger, fx nye huse i dyre områder, der er vurderet for
højt, samt hvad de afledte administrative konsekvenser heraf vil være.
Venlig hilsen
Charlotte Lauritsen
Underdirektør
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 12 / 12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0013.png
Bilag: Den foreløbige vurdering – vejledning om klage- og
ændringsmuligheder på vurderingsportalen.dk
Forsiden
Henvisning til side om foreløbig vurdering med info om den særlige mulighed for at
få ændret den foreløbige vurdering (1)
Aktuelt-artikler, herunder artikel om mulighed for ændring ved køb/salg. Publiceret
16. sept. (2)
Henvisning til FAQ øverst på kontaktsiden (3)
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0014.png
Side om foreløbig vurdering med info om ændringsmuligheder
(1) linker til denne
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0015.png
Søgeresultat på foreløbig vurdering
På søgeresultatsiden:
a) Tydelig markering af telefonnummer
b) Link til underside med FAQ, hvoraf to spørgsmål/svar handler om muligheden for
ændring af den foreløbige vurdering. FAQ er trukket ind flere steder, herunder
øverst på kontaktsiden (se afsnit 3)
c) Spørgsmål/svar om klagemulighed
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0016.png
Vejledning om den særlige mulighed for at få ændret den foreløbige vurdering
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0017.png
Akkordeons foldet ud
5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0018.png
6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0019.png
7
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0020.png
Kontaktside med link til FAQ om foreløbige vurderinger
(3) linker hertil
8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0021.png
FAQ om foreløbige vurdering
3 handler om klage og muligheder for at ændre den foreløbige vurdering
9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0022.png
FAQ om mulighed for at ændre den foreløbige vurdering – foldet ud
(a)
(b)
(c)
10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende kopi af Vurderingsstyrelsens redegørelser til Folketingets Ombudsmand om foreløbige ejendomsvurderinger af henholdsvis 13. oktober 2023 og 17. januar 2024
2821853_0023.png
Artikel om klage over 2022-vurdering og mulighed for at ændre den foreløbige vurdering
11