Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2831395_0001.png
28. februar 2024
J.nr. 2024 - 1213
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 294 af 31. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Jeppe Bruus
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren er bekymret for, at BEFIT-direktivet skaber mulighed for skattespekulation i forbindelse med omfordelingsmekanismen
2831395_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren bekymret for, at BEFIT-direktivet skaber mulighed for skattespekulation i
forbindelse med omfordelingsmekanismen?
Svar
Ja, regeringen er bekymret for, at BEFIT-direktivet kan skabe mulighed for skattespekula-
tion i forbindelse med omfordelingsmekanismen.
Denne bekymring er også anført i grund- og nærhedsnotat af 17. januar 2024 om forslag
til Rådets direktiv om Erhverv i Europa: en ramme for indkomstbeskatning (BEFIT),
hvori det vurderes, at den midlertidige fordelingsnøgle kan være sårbar over for skatte-
planlægning, idet der ved omfordelingsmekanismen kan være spekulationsmuligheder
ved, at koncernen overfører koncernens mobile aktiviteter til EU-medlemslande med de
laveste selskabsskattesatser.
Fordelingsnøglen medfører nemlig, at beskatningsretten til koncernens samlede indkomst
fordeles på baggrund af det enkelte koncernselskabs andel af koncernens samlede skatte-
pligtige indkomst i de tre forudgående indkomstår. Der ses ikke at være noget reelt værn i
BEFIT-forslaget eller skatteundgåelsesdirektivet mod, at koncernen overfører koncernens
mobile aktivitet, inklusive formue og (mobile) aktiver, til EU-medlemslande med de lave-
ste selskabsskattesatser. Sådanne overførsler vil medføre, at den fremtidige fordeling til
disse lande bliver forøget, og at fordelingen til mellem- og højskattelande som Danmark
modsvarende bliver mindsket.
I det gældende regelsæt hindres sådan skatteplanlægning af de danske CFC-beskatnings-
regler, hvorefter moderselskabet i givet fald beskattes af de mobile indkomster i dattersel-
skaber, uanset hvor datterselskaberne er hjemmehørende.
Det vil i det videre arbejde skulle afklares, i hvilket omfang det vil være muligt at opret-
holde den eksisterende CFC-beskatningsregel via bestemmelsen om, at medlemslandene
ud fra skattepolitiske hensyn kan forhøje det tildelte beskatningsgrundlag, hvilket i givet
fald vil kunne hindre den omtalte skattespekulation.
Side 2 af 2