Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2831381_0001.png
28. februar 2024
J.nr. 2024 - 1221
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 286 af 31. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om at redegøre for provenuændringer i selskabsskattegrundlaget, hvis Danmark tiltræder et direktiv om fælles selskabsskatteramme i EU
2831381_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuændringer i selskabsskattegrundlaget, hvis Danmark
tiltræder et direktiv om fælles selskabsskatteramme i EU?
Svar
Forslaget om en fælles selskabsskatteramme i EU (BEFIT) vurderes at medvirke til ad-
skillige virkninger på det samlede selskabsskatteskattegrundlag, jf. grund- og nærhedsno-
tatet, der på det foreløbige grundlag samlet set skønnes at pege i retning af et lavere sel-
skabsskattegrundlag. Virkninger fra udgifter til etableringer, afskrivningsregler, begræns-
ning af underskud, underskudsudligning på tværs af lande og mindre restriktive værnsreg-
ler vurderes at trække i retning et lavere selskabskattegrundlag, mens beskatning af unote-
rede porteføljeaktier isoleret set bevirker et højere grundlag. Herudover kan omforde-
lingsmekanismen give anledning til spekulationsmuligheder ved, at koncerner overfører
mobile aktiviteter til EU-lande med de laveste selskabssatser, med tab af provenu til følge.
Ud over provenuvirkninger fra de obligatorisk omfattede koncerner, med omsætning
over tærsklen på 750 mio. EUR, vurderes valgmuligheden for selskaber under tærsklen
eller for enheder der ikke pt. er i selskabsform
ligeledes at kunne påvirke provenuvirk-
ningen. Det må antages, at det alene er selskaber, der opnår en økonomisk fordel ved BE-
FIT, der vil tilvælge BEFIT. Det vil isoleret set medføre et mindreprovenu.
Der forelægger på nuværende tidspunkt ikke skøn for de enkelte delelementer eller den
samlede virkning på skattegrundlaget.
Side 2 af 2