Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2831363_0001.png
28. februar 2024
J.nr. 2024 - 1248
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 284 af 31. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Kofoed (DF).
Jeppe Bruus
/ Didde Riggelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om at redegøre for projekterede administrationsudgifter til Skatteforvaltningen, hvis Danmark tiltræder et direktiv om fælles selskabsskatteramme i EU
2831363_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for projekterede administrationsudgifter til Skatteforvaltningen,
hvis Danmark tiltræder et direktiv om fælles selskabsskatteramme i EU?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Skatteforvaltningen:
”Skattestyrelsen
samt Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vurderer med betydelig usik-
kerhed, at implementeringen af direktivforslaget vil medføre væsentlige administrative
konsekvenser for Skatteforvaltningen, som dog ikke er kvantificeret tilstrækkeligt på nu-
værende tidspunkt. Omkostningerne vedrører primært kontrol og sagsbehandling i Skat-
testyrelsen. Direktivforslaget beskriver endvidere, at der skal ske udveksling af data. Det
fremgår dog ikke, hvordan udvekslingen skal ske. Skatteforvaltningen forudsætter, at data
vil skulle udveksles igennem en digital udvekslingsløsning, hvilket vil medføre væsentlige
omkostninger til systemudvikling i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.”
Som skatteminister er det vigtigt for mig, at administrative omkostninger for Skattefor-
valtningen ved ny lovgivning skal stå mål med positive konsekvenser for borgere, er-
hvervsliv mv. I tilfældet med BEFIT begrunder EU-Kommissionen bl.a. forslaget med, at
det skal resultere i administrative lettelser for erhvervslivet. De potentielle administrative
konsekvenser for erhvervslivet kan dog ikke kvantificeres på det foreliggende grundlag og
afventer derfor yderligere konsolidering.
Givet Skatteforvaltningens foreløbige vurdering af administrative konsekvenser er der ri-
siko for, at forslagets mulige positive virkning for erhvervslivet ikke vil stå mål med de
betydelige administrative konsekvenser for Skatteforvaltningen, som forslaget i sin nuvæ-
rende form forventes at medføre. I begge tilfælde afventer det dog endelig konsolidering.
Det bemærkes, at der er ikke taget stilling til finansiering af de administrative konsekven-
ser ved implementering af direktivforslaget.
Side 2 af 2