Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2802136_0001.png
19. december 2023
J.nr. 2023 - 7839
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 28 af 16. oktober 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 28: MFU spm. om, hvilken betydning det har for en grundværdi, at et hus på grunden er bevaringsværdigt
2802136_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilken betydning det har for en grundværdi, at et hus på
grunden er bevaringsværdigt? Vil ministeren derudover redegøre for, hvilken betydning
det nye vurderingssystem har for grundværdien, når et hus på grunden er bevaringsvær-
digt sammenlignet med perioden før det nye vurderingssystem og samtidig pege på, om
det forhold at et hus er bevaringsværdigt påvirker grundværdien i opad eller nedadgående
retning i det nye system? Endelig vil ministeren redegøre for, hvor stor effekten er af,
at et hus er bevaringsværdigt i det nye system?
Svar
Der er ikke i ejendomsvurderingsloven fastsat særlige regler for regulering af grundvær-
dien for ejendomme, der er bebygget med bevaringsværdige bygninger. I lighed med tidli-
gere skal grundværdien ansættes i ubebygget stand under forudsætning af, at grunden vil
blive anvendt og udnyttet bedst muligt i økonomisk henseende, jf. ejendomsvurderingslo-
vens § 17, stk. 1. Der er hermed ikke sket ændringer i henhold til tidligere lovgivning ved-
rørende dette.
Beliggenheden af en bevaringsværdig bygning på en grund vil som udgangspunkt ikke på-
virke grundværdien, idet bevaringsværdigheden alene påhviler bygningen. Ved fastsættelse
af grundværdien skal der dog tages hensyn til tinglyste offentligretlige servitutter, jf. § 17,
stk. 3.
Hvis der på ejendommen er offentligretlige servitutter, som regulerer bygningen, vil der i
samme omfang som øvrige offentligretlige servitutter skulle tages højde for disse. Servi-
tutter indgår dog som udgangspunkt alene i fastsættelsen af grundværdien, hvis ejendoms-
ejeren godtgør, at servitutten på ejendommen entydigt regulerer ejendommens anvendel-
ses- eller udnyttelsesmulighed.
I tilfælde, hvor det fx fremgår af plangrundlaget, at den bevaringsværdige bygning ikke må
rives ned, ombygges eller på anden måde ændres uden kommunalbestyrelsens tilladelse,
samt at den eksisterende bygning i tilfælde af fx brand skal genopføres, vil grundværdien i
planlagt anvendelse som udgangspunkt være identisk med værdien efter den faktiske an-
vendelse. Det skyldes, at plangrundlaget i det konkrete tilfælde kun giver mulighed for en
anvendelse og udnyttelse, der er identisk med den faktiske. Det samme kan efter en kon-
kret vurdering være tilfældet, hvis kommunen har givet afslag på en anmodning om tilla-
delse til nedrivning.
Det vil således være en konkret og individuel vurdering, om og i hvilket omfang en beva-
ringsværdig bygning kan have indflydelse på ansættelsen af grundværdien.
Side 2 af 2