Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2830518_0001.png
27. februar 2024
J.nr. 2024 - 1200
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 279 af 30. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Lars-Christian Brask (LA).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om at redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at indføre et nyt skattetrin for aktie- og kapitalindkomst, så de første hhv. 1.000, 2.000, 3.000, 4.000 eller 5.000 kr. årligt beskattes med hhv. 0, 5, 10 eller 17 procent
2830518_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser
(umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd)
af at indføre et nyt skattetrin for aktie- og kapitalindkomst, så de første hhv. 1.000, 2.000,
3.000, 4.000 eller 5.000 kr. årligt beskattes med hhv. 0, 5, 10 eller 17 procent samt hvor
mange danskere, der vil blive berørt af dette?
Svar
Det lægges til grund, at der spørges til en lavere beskatning af
positiv nettokapitalindkomst
samt aktieindkomst på 0, 5, 10 og 17 pct. for de første 1.000-5.000 kr.
Med gældende regler beskattes positiv nettokapitalindkomst med en gennemsnitlig skatte-
sats på godt 37 pct., idet det indgår i grundlaget for bundskatten (12,01 pct.) samt i den
skattepligtige indkomst, hvoraf der betales kommuneskat (25,1 pct. i gennemsnit).
Den del af den positive nettokapitalindkomst, der overstiger en beløbsgrænse på 50.500
kr. i 2024, beskattes dog med en højere sats på 42 pct. (skatteloftet for positiv nettokapi-
talindkomst), hvis summen af den positive nettokapitalindkomst og den personlige ind-
komst (dvs. lønindkomst, overskud af virksomhed, honorarer mv.) samtidig overstiger
topskattegrænsen.
Aktieindkomst beskattes med 27 pct. op til en progressionsgrænse på 61.000 kr. (i 2024-
niveau) og derefter med 42 pct. Progressionsgrænsen er det dobbelte for sambeskattede
personer under ét, dvs. 122.000 kr.
Indførelse af et nyt skattetrin på fx 5.000 kr., hvor positiv nettokapitalindkomst og aktie-
indkomst skattefritages (en skattesats på 0 pct.), mens de øvrige elementer i beskatningen
fastholdes uændret, skønnes at medføre en umiddelbar provenuvirkning på 2,2 mia. kr.
og en provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd på 1,6 mia. kr.,
jf. nederst i tabel 1.
Skattelempelsen vil medføre dels en
indkomsteffekt,
som isoleret set vil bidrage til en reduk-
tion i arbejdsudbuddet, dels en
substitutionseffekt,
idet det vil blive mere attraktivt at arbejde
som følge af, at værdien af opsparing efter skat øges. Der er beregningsteknisk forudsat
en selvfinansieringsgrad fra arbejdsudbuddet på 7 pct., dvs. at den positive substitutions-
effekt mere end opvejer den negative indkomsteffekt, og arbejdsudbuddet skønnes på
den baggrund øget svarende til ca. 450 fuldtidspersoner.
De afledte ændringer i arbejdsudbuddet skønnes isoleret set
og ligeledes med betydelig
usikkerhed
at indebære en forøgelse af den økonomiske velstand med ca. 0,2 mia. kr. kr.
målt ved den samfundsøkonomisk virkning samt en forøgelse af BNP med ca. 0,4 mia.
kr. Indkomstforskellene skønnes reduceret med 0,01 pct.-point målt ved Gini-koefficien-
ten.
De øvrige efterspurgte ændringer fremgår af
tabel 1.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om at redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at indføre et nyt skattetrin for aktie- og kapitalindkomst, så de første hhv. 1.000, 2.000, 3.000, 4.000 eller 5.000 kr. årligt beskattes med hhv. 0, 5, 10 eller 17 procent
2830518_0003.png
Tabel 1. Konsekvenser af at indføre et nyt skattetrin på 1.000-5.000 kr. for positiv nettokapitalind-
komst og aktieindkomst med en sats på hhv. 0, 5, 10 og 17 pct.
(2024-
niveau)
Umiddel-
bart pro-
venu
Provenu
efter tilba-
geløb
Mia. kr.
Nyt skattetrin 1.000 kr.
0 pct.
5 pct
10 pct
17 pct
-0,6
-0,5
-0,4
-0,3
-0,4
-0,4
-0,3
-0,2
-0,4
-0,3
-0,3
-0,2
100
100
50
50
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,00
0,00
0,00
0,00
Provenu
efter tilba-
geløb og
adfærd
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
Velstand
(samfunds-
økonomisk
virkning)
Mia. kr.
Gini-
koeffi-
cient
Pct.-
point
BNP
Nyt skattetrin 2.000 kr.
0 pct.
5 pct
10 pct
17 pct
-1,0
-0,9
-0,7
-0,5
-0,8
-0,7
-0,6
-0,4
-0,7
-0,6
-0,5
-0,4
200
150
150
100
0,2
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
-0,01
-0,01
0,00
0,00
Nyt skattetrin 3.000 kr.
0 pct.
5 pct
10 pct
17 pct
-1,5
-1,3
-1,0
-0,7
-1,1
-1,0
-0,8
-0,6
-1,1
-0,9
-0,7
-0,5
300
250
200
150
0,3
0,2
0,2
0,1
0,2
0,1
0,1
0,1
-0,01
-0,01
-0,01
0,00
Nyt skattetrin 4.000 kr.
0 pct.
5 pct
10 pct
17 pct
-1,9
-1,6
-1,3
-0,9
-1,4
-1,2
-1,0
-0,7
-1,3
-1,1
-0,9
-0,7
350
300
250
200
0,4
0,3
0,3
0,2
0,2
0,2
0,1
0,1
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
Nyt skattetrin 5.000 kr.
0 pct.
5 pct
10 pct
17 pct
-2,2
-1,9
-1,6
-1,1
-1,7
-1,5
-1,2
-0,8
-1,6
-1,4
-1,1
-0,8
450
350
300
200
0,4
0,4
0,3
0,2
0,2
0,2
0,2
0,1
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
Anm.: Provenuer er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr., og arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste 50 personer. Der
er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 7 pct., som kan henføres til arbejdsudbudsadfærd.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2025 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra maj 2023.
Beregningerne er generelt omfattet af betydelig usikkerhed
herunder også de skønnede
umiddelbare provenuvirkninger
da udviklingen i aktieindkomst og positiv nettekapital-
indkomst over tid varierer mere end fx udviklingen i lønninger.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om at redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at indføre et nyt skattetrin for aktie- og kapitalindkomst, så de første hhv. 1.000, 2.000, 3.000, 4.000 eller 5.000 kr. årligt beskattes med hhv. 0, 5, 10 eller 17 procent
2830518_0004.png
Antallet af berørte personer udgør ved alle de efterspurgte ændringer ca. 1,6 mio. perso-
ner.
Det bemærkes, at indførelse af et nyt skattetrin for positiv nettokapitalindkomst på 0, 5,
10 eller 17 pct. ville indebære, at positiv nettokapitalindkomst op til 5.000 beskattes med
en lavere skattesats end negativ nettokapitalindkomst (dvs. med en lavere sats end skatte-
værdien af rentefradraget, som udgør godt 33 pct. for negativ nettokapitalindkomst op til
-50.000 kr. og godt 25 pct. for negativ nettokapitalindkomst herover), hvilket ville skabe
en ny asymmetri i kapitalindkomstbeskatningen.
Side 4 af 4