Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2823486_0001.png
9. februar 2024
J.nr. 2024 - 1069
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 257 af 24. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Jeppe Bruus
/ Annemette Ottosen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om, hvilke kriterier Gældsstyrelsen anvender i vurdering af, om en borger hhv. med og uden forsørgerpligt kan afdrage hhv. 50 og 60 pct. af sin indkomst, hvor borgeren således kan ende med en trækprocent på op til 99 pct.
2823486_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke kriterier Gældsstyrelsen anvender i vurdering af, om
en borger hhv. med og uden forsørgerpligt kan afdrage hhv. 50 og 60 pct. af sin ind-
komst, hvor borgeren således kan ende med en trækprocent på op til 99 pct.? Og hvilke
muligheder har borgeren for at klage over lønindeholdelsesprocenten?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Gældsstyrelsen:
”Lønindeholdelsesprocenten fastsættes
på baggrund af borgerens betalingsevne. Beta-
lingsevnen beregnes som udgangspunkt ud fra borgerens nettoindkomst, en fastlagt af-
dragsprocent, der er afhængig af størrelsen af nettoindkomsten og evt. forsørgerpligt over
for børn (den såkaldte tabeltrækmetode). Afdragsprocenten er minimum 3 pct. for bor-
gere med forsørgerpligt over for børn og minimum 4 pct. for borgere uden forsørgerpligt
over for børn. Den maksimale afdragsprocent er 60 pct.
En borgers nettoindkomst skal således ligge i nedenstående nettoindkomstintervaller, for
at det resulterer i en afdragsprocent på hhv. 50 og 60 pct. for borgere hhv. med og uden
forsørgerpligt.
Tabel 1. Nettoindkomstintervaller, der resulterer i en afdragsprocent på hhv. 50 og 60 pct. for bor-
gere hhv. med og uden forsørgerpligt
Afdragsprocent
Forsørgerpligt over for børn
50
60
Ikke forsørgerpligt over for børn
50
60
Anm: Aktuelle satser gældende for 2024.
Nettoindkomstinterval pr. år (kr.)
416.460
463.600
374.030
421.180
421.179
Ingen øvre grænse
378.739
Ingen øvre grænse
Den beregnede procent, som Gældsstyrelsen må trække, lægges oven i trækprocenten for
forskudsskat, hvorfor der på borgerens skattekort kan fremgå en trækprocent på eksem-
pelvis 99 pct.
Når Gældsstyrelsen udsender varsel om lønindeholdelse, indgår der i brevet en beskri-
velse af muligheden for at komme med bemærkninger. Kommer borgeren med bemærk-
ninger inden for varselsperioden på 14 dage, igangsættes lønindeholdelsen ikke, før der er
taget stilling til borgerens bemærkninger, og der er truffet afgørelse. Borgeren har også
mulighed for at kontakte Gældsstyrelsen, efter afgørelsen er truffet. I disse tilfælde fort-
sætter lønindeholdelsen i henhold til afgørelsen, indtil Gældsstyrelsen har taget stilling til,
om bemærkningerne giver anledning til ændringer i afgørelsen. Hvis der er tale om en
borger med en nettoindkomst under den såkaldte lavindkomstgrænse (166.590 kr. for
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om, hvilke kriterier Gældsstyrelsen anvender i vurdering af, om en borger hhv. med og uden forsørgerpligt kan afdrage hhv. 50 og 60 pct. af sin indkomst, hvor borgeren således kan ende med en trækprocent på op til 99 pct.
2823486_0003.png
borgere med forsørgerpligt og 133.590 kr. for borgere uden forsørgerpligt), eller hvis bor-
geren alene modtager fx kontanthjælp eller SU, har borgeren mulighed for at fremsætte
bemærkninger, hvorefter Gældsstyrelsen skal vurdere, om borgeren med den varslede
lønindeholdelse vil kunne opretholde en beskeden levefod. Hvis der er tale om en borger
med en nettoindkomst på eller over lavindkomstgrænsen, vil borgeren kunne anmode om
en konkret betalingsevnevurdering, hvorefter Gældsstyrelsen tager stilling til borgerens
individuelle økonomiske forhold og fastsætter lønindeholdelsesprocenten ud fra disse for-
hold. Herudover kan en borger, hvis særlige omstændighederne taler derfor, få bevilget
henstand.
I afgørelsesbrevet om lønindeholdelse er der information om mulighederne for genbereg-
ning eller udskydelse af betalingen samt klagevejledning. En klage skal som hovedregel
være modtaget hos Gældsstyrelsen senest 3 måneder efter modtagelsen af afgørelsen om
lønindeholdelse.
Hvis Gældsstyrelsen fastholder afgørelsen, sender Gældsstyrelsen klagen videre til Skatte-
ankestyrelsen sammen med en udtalelse i sagen.
Hvis borgeren kan få medhold i klagen, genoptager Gældsstyrelsen afgørelsen inden for
en frist på 14 dage. Hvis borgeren alene får delvist medhold, sender Gældsstyrelsen sagen
videre til Skatteankestyrelsen sammen med en udtalelse i sagen, såfremt borgeren inden
for 1 måned fastholder sin klage.
Omfatter afgørelsen alene kontrolafgifter for overtrædelse af bl.a. færdselsloven, er klage-
fristen som hovedregel 4 uger. Klagen skal indsendes til Gældsstyrelsen, der sender kla-
gen videre til behandling i fogedretten.”
Side 3 af 3