Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2822974_0001.png
9. februar 2024
J.nr. 2024 - 1115
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes foreløbigt svar på spørgsmål nr. 255 af 24. januar 2024 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 255: MFU spm. om at redegøre for effekten på de offentlige finanser og arbejdsudbud af følgende reform af registreringsafgiften: Beløbsgrænsen for 150 pct. satsen hæves fra 218.100 kr. til 260.000 kr. samtidig med, at 85 pct.-satsen sænkes til hhv. 70, 60, 50, 40, 30 og 25 pct.
2822974_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for effekten på de offentlige finanser (umiddelbart, efter tilba-
geløb samt efter tilbageløb og adfærd) og arbejdsudbud af følgende reform af registre-
ringsafgiften: Beløbsgrænsen for 150 pct. satsen hæves fra 218.100 kr. til 260.000 kr.
samtidig med, at 85 pct.-satsen sænkes til hhv. 70, 60, 50, 40, 30 og 25 pct. Effekterne
bedes angivet i 2030, 2035 og 2040 samt varig virkning. Desuden bedes effekterne
angivet i både 2023-PL og 2024-PL.
Svar
Registreringsafgiften blev omlagt med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
mellem rege-
ringen (S), RV, SF og EL fra december 2020.
Omlægningen indebar bl.a. en ændring af registreringsafgiftens værdielement, så der i
2024 betales 25 pct. af den afgiftspligtige værdi op til 70.200 kr., 85 pct. af den afgiftsplig-
tige værdi mellem 70.200 og 218.100 kr. og 150 pct. af den afgiftspligtige værdi over
218.100 kr. Herudover betales der et CO
2
-tillæg, som også er progressivt indrettet, så de
mest CO
2
-udledende biler på marginalen betaler mest.
De provenumæssige konsekvenser af en nedsættelse i registreringsafgiften afhænger af,
hvilket år der regnes på, hvilket bl.a. skal ses i lyset af de løbende indfasningsregler for
nul- og lavemissionsbiler samt den forventede udvikling i bilsalget, herunder sammensæt-
ningen af salget. I provenuberegningerne nedenfor tages der udgangspunkt i gældende
2024-regler og en fremskrivning af det faktiske 2022-salg til 2030 og 2035. Registrerings-
afgiften er nedsat efter følgende procedure:
- Beløbsgrænsen for den høje sats forhøjes fra 218.000 kr. til 260.000 kr. (2024-niveau).
- Samtidigt nedsættes den mellemste sats først med 15 pct.-point fra 85 pct. til 70 pct.,
hvorefter den nedsættes pr. 10 pct.-point fra 70 pct. ned til 30 pct. og herefter ned-
sættes med 5 pct.-point fra 30 pct. til 25 pct.
Effekterne for ovenstående procedure er angivet i 2030, 2035 samt den varige virkning,
jf.
tabel 1.
Idet Skatteministeriet ikke har en model for effekterne i 2040, indgår dette år ikke i
besvarelsen.
En forhøjelse af beløbsgrænsen for 150 pct.-satsen fra 218.000 kr. til 260.000 kr. (2024-
niveau) samt en nedsættelse af den mellemste sats fra 85 pct. til 25 pct. skønnes med usik-
kerhed at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 12,4 mia. kr. i 2030 og et min-
dreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 7,9 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Den varige virkning
skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 10,0 mia. kr. samt et mindre-
provenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 6,5 mia. kr. Provenuer i 2023-niveau vil være en
mindre nedskalering af provenuer i 2024-niveau, svarende til ændringen i BNP i årets pri-
ser fra 2023 til 2024.
Arbejdsudbuddet ved ovenstående tiltag skønnes øget med ca. 5.100 personer i 2030 og
4.100 personer varigt. Arbejdsudbuddet antages at reagere på den samlede ændring i
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 255: MFU spm. om at redegøre for effekten på de offentlige finanser og arbejdsudbud af følgende reform af registreringsafgiften: Beløbsgrænsen for 150 pct. satsen hæves fra 218.100 kr. til 260.000 kr. samtidig med, at 85 pct.-satsen sænkes til hhv. 70, 60, 50, 40, 30 og 25 pct.
2822974_0003.png
købekraften for hele den disponible indkomst, hvor der korrigeres for forskelle i opspa-
ring. For en uddybning henvises til kapitel 4 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
Det bemærkes, at en reduktion i registreringsafgiften antages at øge antallet af nyregistre-
rede biler, hvilket vil medføre en forøgelse af den samlede bilbestand. Grundet de nuvæ-
rende lempelser, særligt for elbiler, forventes det, at betydelige reduktioner i registrerings-
afgiften vil resultere i markante prisfald for konventionelle biler sammenlignet med elbi-
ler. Dette må forventes at resultere i en stigning af konventionelle bilers markedsandel,
mens andelen af elbiler må forventes at falde. Dette vil alt andet lige sænke omstillingen
mod en grøn bilpark samt medføre en øget CO
2
-udledning.
Tabel 1. Provenumæssige virkninger samt effekten på arbejdsudbud ved en reduktion af registre-
ringsafgiften i hhv. 2030, 2035 og varig virkning
Mellem sats
Pct.
Umiddelbart
provenu
Provenu efter
tilbageløb
Provenu efter
tilbageløb
og adfærd
Arbejdsudbud
Fuldtidspersoner
Mia. kr. (2024-niveau)
2030
70
60
50
40
30
25
-4,8
-6,6
-8,3
-10,0
-11,6
-12,4
2035
-3,8
-5,2
-6,6
-7,9
-9,2
-9,8
-2,9
-4,0
-5,1
-6,3
-7,4
-7,9
1.900
2.700
3.400
4.100
4.700
5.100
70
60
50
40
30
25
-5,0
-6,6
-7,9
-9,0
-9,7
-10,0
-4,0
-5,2
-6,3
-7,1
-7,7
-7,9
Varig virkning
-3,0
-4,1
-5,2
-6,0
-6,7
-6,9
2.000
2.700
3.200
3.600
4.000
4.100
70
60
50
40
30
25
-5,0
-6,6
-7,9
-9,0
-9,7
-10,0
-4,0
-5,2
-6,3
-7,1
-7,7
-7,9
-2,9
-3,9
-4,9
-5,7
-6,3
-6,5
2.000
2.700
3.200
3.600
4.000
4.100
Amn.: Beregningerne baserer sig på en nedsættelse af registreringsafgiften for personbiler og tager udgangspunkt i gæl-
dende 2024-regler og en fremskrivning af det faktiske 2022-salg til 2030, 2035 samt varig virkning. Den varige virkning er
baseret på, at der for årene efter 2035 beregningsteknisk er fastholdt samme udgangspunkt som i 2035 svarende til kon-
stant umiddelbart provenu fra og med 2035 og frem. Opgørelsen af arbejdsudbudsvirkningen tager udgangspunkt i den
metode, der er dokumenteret i Skatteøkonomisk redegørelse 2021, og efterfølgende skaleret med BNP-væksten til 2024.
Der er i opgørelsen afrundet til nærmeste 100 fuldtidspersoner.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 3 af 3