Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2823401_0001.png
9. februar 2024
J.nr. 2024 - 877
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 244 af 19. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra
Helena Artmann Andresen
(LA).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: MFU spm. om, hvilke offentlige udgifter, der er forbundet med at indføre et skattefradrag på 130.000 kr. om året til familier, der ønsker at hjemmepasse deres børn
2823401_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse hvilke offentlige udgifter, der er forbundet med at indføre et skatte-
fradrag på 130.000 kr. om året til familier, der ønsker at hjemmepasse deres børn?
Svar
Indførelsen af et ligningsmæssigt hjemmepasningsfradrag på 130.000 kr. om året vil have
en skatteværdi på ca. 33.400 kr. (for en kommune med gennemsnitlig kommuneskattesats
og inkl. kirkeskat). Det er i det følgende lagt til grund, at fradraget alene gives til forældre
med børn i vuggestuealderen, at de lever op til kravene i dagtilbudslovens § 87
1
, og at nu-
værende kommunale tilskudsordninger ikke er påvirket af det foreslåede hjemmepas-
ningsfradrag, så en hjemmepassende familie både kan modtage tilskud fra kommunen og
hjemmepasningsfradraget
2
.
Det foreslåede børnepasningsfradrag skønnes under de nævnte forudsætninger at med-
føre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 70 mio. kr. årligt og et mindreprovenu efter til-
bageløb på ca. 55 mio. kr. årligt
3
. Skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed, bl.a. som
følge af, at antallet, som hjemmepasser i dag og vil være berettiget til et børnepasningsfra-
drag, men som ikke er berettigede til tilskud under den eksisterende ordning, er ukendt.
Adfærdsvirkningerne ved indførelsen af et hjemmepasningsfradrag er forbundet med væ-
sentlig usikkerhed, og der er ikke konkrete holdepunkter for at skønne over disse. Hvis
det rent beregningsteknisk lægges til grund, at yderligere 0,5 pct. af alle forældrepar med
børn i alderen 1-3 år, vil have en hjemmegående part, skønnes fradraget at medføre et
fald i arbejdsudbuddet på ca. 870 fuldtidspersoner svarende til 0,5 pct. af de ca. 175.000
par, hvor den ene part vælger hjemmepasning og frasiger sig arbejdsindtægt. Kommu-
nerne vil, for de familier der overgår til hjemmepasning efter indførelsen af fradraget,
opnå en besparelse svarende til det tilskud, kommunen overførte til dagtilbud, inden bar-
net blev hjemmepasset. Ændringen medfører dog også, at statens indtægter reduceres
med skatteværdien af hjemmepasningsfradraget, for de familier der overgår til hjemme-
pasning.
Det samlede mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd skønnes på den baggrund at ud-
gøre ca. 200 mio. kr., forudsat at yderligere 0,5 pct. af de berettigede familier vælger at
hjemmepasse et barn og gøre brug af fradraget.
Af svaret på SAU alm. del
spm. 60 af 29. oktober 2020 fremgår i øvrigt beregninger af
virkningerne af at indføre et børnepasningsfradrag med en
skatteværdi
på op til 130.000
kr., og hvor fradraget erstatter den nuværende kommunale tilskudsordning.
Ifølge dagtilbudslovens § 87 er det en betingelse for at få tilskud til hjemmepasning, at ansøgere ikke samtidig modtager
offentlig overførelsesindkomst eller har en arbejdsindtægt, har tilstrækkelige danskkundskaber til at kunne udvikle barnets
dansksproglige kompetencer, og har opholdt sig her i riget i 7 ud af de seneste 8 år.
2
Efter gældende regler kan den enkelte kommune beslutte at give forældre med børn i alderen 24 uger og indtil barnets
skolestart et økonomisk tilskud til pasning af egne børn i stedet for en plads i et dagtilbud efter dagtilbudslovens § 86.
3
Da fradraget gives til den forælder, som ikke passer barnet, forudsættes det, at kun samlevende forældre vil have gavn af
ordningen, og at alle personer, som benytter fradraget, har tilstrækkelig lønindkomst til at udnytte fradraget fuldt ud.
1
Side 2 af 2