Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2823225_0001.png
9. februar 2024
J.nr. 2024 - 825
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 237 af 18. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 237: MFU spm. om redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at indføre et nyt skattetrin for kapitalindkomst, så de første henholdsvis 5.000 eller 10.000 kr. årligt kun beskattes med 17 pct.
2823225_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser
(umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd)
af at indføre et nyt skattetrin for kapitalindkomst, så de første henholdsvis 5.000 eller
10.000 kr. årligt kun beskattes med 17 pct.?
Svar
Det lægges til grund, at der spørges til en lavere beskatning af
positiv nettokapitalindkomst
17 pct. for de første hhv. 5.000 kr. og 10.000 kr.
Med gældende regler beskattes positiv nettokapitalindkomst med en gennemsnitlig skatte-
sats på godt 37 pct., idet det indgår i grundlaget for bundskatten (12,01 pct.) samt i den
skattepligtige indkomst, hvoraf der betales kommuneskat (25,1 pct. i gennemsnit).
Den del af den positive nettokapitalindkomst, der overstiger en beløbsgrænse på 50.500
kr. i 2024, beskattes dog med en højere sats på 42 pct. (skatteloftet for positiv nettokapi-
talindkomst), hvis summen af den positive nettokapitalindkomst og den personlige ind-
komst (dvs. lønindkomst, overskud af virksomhed, honorarer mv.) samtidig overstiger
topskattegrænsen.
En nedsættelse af skattesatsen til 17 pct. for de første 5.000 kr. skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på 0,8 mia. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og ad-
færd på 0,6 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Den skønnede afledte adfærdsvirkning og dermed størrel-
sen af provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd er dog forbundet med betydelig usik-
kerhed.
Tabel 1. Konsekvenser af at indføre et nyt skattetrin med en skattesats på 17 pct. for positiv netto-
kapitalindkomst på op til 5.000 kr. hhv. 10.000 kr.
(2024-ni-
veau)
Umiddel-
bart pro-
venu
Provenu
efter tilba-
geløb
Mia. kr.
Nyt skattetrin
5.000 kr.
Nyt skattetrin
10.000 kr.
-0,8
-1,4
-0,6
-1,1
-0,6
-1,0
Provenu
efter tilba-
geløb og
adfærd
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
150
250
0,2
0,3
Velstand
(samfunds-
økonomisk
virkning)
Mia. kr.
0,1
0,1
Gini-
koeffi-
cient
Pct.-
point
-0,01
-0,01
BNP
Anm.: Provenuer er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr., og arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste 50 personer. Der
er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 7 pct., som kan henføres til arbejdsudbudsadfærd.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2025 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra maj 2023.
En nedsættelse af skattesatsen til 17 pct. for positiv nettokapitalindkomst på op til 5.000
kr. vil medføre en skattelempelse på op til ca. 1.000 kr. Skattelempelsen vil medføre dels
en
indkomsteffekt,
som isoleret set vil bidrage til en reduktion i arbejdsudbuddet, dels en
substitutionseffekt,
idet det vil blive mere attraktivt at arbejde som følge af, at værdien af op-
sparing efter skat øges. Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad fra
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 237: MFU spm. om redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at indføre et nyt skattetrin for kapitalindkomst, så de første henholdsvis 5.000 eller 10.000 kr. årligt kun beskattes med 17 pct.
2823225_0003.png
arbejdsudbuddet på 7 pct., dvs. at den positive substitutionseffekt mere end opvejer den
negative indkomsteffekt, og arbejdsudbuddet skønnes på den baggrund øget svarende til
ca. 150 fuldtidspersoner. Virkningen på BNP (som følge af stigningen i arbejdsudbuddet)
skønnes at udgøre en stigning på 0,2 mia. kr., mens velstanden som følge af stigningen i
arbejdsudbuddet målt ved den samfundsøkonomiske virkning skønnes øget med 0,1 mia.
kr. Indkomstforskellene skønnes reduceret med 0,01 pct.-point opgjort ved Gini-koeffici-
enten.
Indføres et skattetrin på 10.000 kr., skønnes mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd
at udgøre 1,0 mia. kr., arbejdsudbuddet skønnet øget svarende til 250 fuldtidspersoner,
mens indkomstforskellene skønnes reduceret med 0,01 pct.-point opgjort ved Gini-koef-
ficienten. BNP skønnes øget med 0,3 mia. kr., og velstanden skønnes øget med 0,1 mia.
kr. som følge af den forudsatte stigning i arbejdsudbuddet.
Det bemærkes, at indførelse af et nyt skattetrin for positiv nettokapitalindkomst på 17
pct. ville indebære, at positiv nettokapitalindkomst op til 5.000 eller 10.000 kr. beskattes
med en lavere skattesats end negativ nettokapitalindkomst (dvs. med en lavere sats end
skatteværdien af rentefradraget, som udgør godt 33 pct. for negativ nettokapitalindkomst
op til -50.000 kr. og godt 25 pct. for negativ nettokapitalindkomst herover), hvilket ville
skabe en ny asymmetri i kapitalindkomstbeskatningen.
Side 3 af 3