Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2823223_0001.png
9. februar 2024
J.nr. 2024 - 825
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 236 af 18. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 236: MFU spm. om at redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at reducere den høje sats på kapitalindkomst fra det nuværende niveau på 42 pct. per procentpoint til 27 pct.
2823223_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser
(umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd)
af at reducere den høje sats på kapitalindkomst fra det nuværende niveau på 42 pct. per
procentpoint til 27 pct.?
Svar
Med gældende regler beskattes positiv nettokapitalindkomst med en gennemsnitlig skatte-
procent på godt 37 pct., idet den indgår i grundlaget for bundskatten (12,01 pct.) samt i
den skattepligtige indkomst, hvoraf der betales kommuneskat (25,1 pct. i gennemsnit).
Den del af den positive nettokapitalindkomst, der overstiger en beløbsgrænse på 50.500
kr. i 2024, beskattes derudover med en højere sats på i alt 42 pct. (skatteloftet for positiv
nettokapitalindkomst), hvis summen af den positive nettokapitalindkomst og den person-
lige indkomst (dvs. lønindkomst, overskud af virksomhed, honorarer mv.) samtidig over-
stiger topskattegrænsen.
Det er i svaret forudsat, at der først sker en gradvis nedsættelse af skatteloftet for positiv
nettokapitalindkomst fra 42 til 38 pct., og at positiv nettokapitalindkomst derefter fjernes
fra grundlaget for topskatten således, at den højeste beskatning af positiv nettokapitalind-
komst reduceres til gennemsnitligt godt 37 pct. for alle. Herefter nedsættes den gennem-
snitlige skat på godt 37 pct. gradvist til (gennemsnitligt) 27 pct., hvilket beregningsteknisk
er sket ved gradvist at reducere den andel af den positive nettokapitalindkomst, som ind-
går i bundskattegrundlaget.
En nedsættelse af skatten på positiv nettokapitalindkomst til ca. 27 pct. skønnes at med-
føre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 5,2 mia. kr. samt et mindreprovenu efter tilba-
geløb og adfærd på ca. 3,3 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Nedsættelsen vurderes
med betydelig usik-
kerhed
at øge arbejdsudbuddet med 1.150 fuldtidspersoner. De afledte ændringer i ar-
bejdsudbuddet skønnes isoleret set at indebære en forøgelse af den økonomiske velstand
med ca. 0,7 mia. kr. målt ved den samfundsøkonomiske virkning samt en forøgelse af
BNP med ca. 1,5 mia. kr. En ensartet sats på 27 pct. skønnes desuden at indebære en for-
øgelse af indkomstforskellene med 0,14 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Der er beregningsteknisk antaget en selvfinansieringsgrad på 25 pct. (hvoraf 15 pct. kom-
mer fra ændret arbejdsudbud) ved nedsættelser af topskat-beskatningen af positiv netto-
kapitalindkomst samt en selvfinansieringsgrad på 7 pct. ved ændringer af bundskatten af
positiv nettokapitalindkomst. Det bemærkes derudover, at fremskrivningen af kapitalind-
komst fra dataåret til beregningsåret er behæftet med betydelig usikkerhed, hvilket blandt
andet skal ses i lyset af usikkerhed om udviklingen i renteniveauet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 236: MFU spm. om at redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at reducere den høje sats på kapitalindkomst fra det nuværende niveau på 42 pct. per procentpoint til 27 pct.
2823223_0003.png
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved ændringer beskatningen af positiv nettokapitalindkomst
Umid-
delbart
provenu
Provenu
efter til-
bageløb
Provenu
efter tilba-
geløb og
adfærd
Velstand Ændring i
(samfunds- Gini-koef-
økonomi)
2)
ficient
Pct.-
point
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,2
0,2
0,3
0,3
0,4
0,4
0,5
0,5
0,6
0,7
0,01
0,02
0,03
0,03
0,04
0,05
0,06
0,07
0,08
0,09
0,10
0,11
0,12
0,13
0,14
Sats
Pct.
41
40
39
38
37
3)
36
35
34
33
32
31
30
29
28
27
BNP-
virkning
1)
Mia. kr. (2024-niveau)
-0,2
-0,4
-0,5
-0,7
-0,9
-1,3
-1,7
-2,2
-2,6
-3,0
-3,5
-3,9
-4,3
-4,8
-5,2
-0,1
-0,3
-0,4
-0,6
-0,7
-1,0
-1,3
-1,7
-2,0
-2,3
-2,7
-3,0
-3,3
-3,7
-4,0
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
-0,8
-1,1
-1,4
-1,6
-1,9
-2,2
-2,5
-2,8
-3,1
-3,3
0,1
0,1
0,2
0,3
0,3
0,5
0,6
0,7
0,8
0,9
1,1
1,2
1,3
1,4
1,5
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
50
100
150
200
250
350
450
550
600
700
800
900
1.000
1.050
1.150
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 7 pct. for ændringer i den lave sats for positiv nettoka-
pitalindkomst (som vedrører arbejdsudbuddet) og 25 pct. for ændringer i den høje sats (hvor 15 pct.-point vedrører arbejds-
udbuddet). Provenu og BNP er afrundet til nærmeste 100 mio. kr., og virkning på arbejdsudbud er afrundet til nærmeste 50
fuldtidspersoner.
1) De opgjorte virkninger på BNP afspejler den isolerede BNP-virkning af de skønnede ændringer i arbejdsudbuddet.
2) Den opgjorte samfundsøkonomiske virkning afspejler alene ændringen i arbejdsudbuddet.
3) Afspejler virkningen af, at positiv nettokapitalindkomst ikke længere indgår i grundlaget for topskatten, hvilket reducerer
den højeste beskatning af positiv nettokapitalindkomst til gennemsnitligt godt 37 pct.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2025 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra maj 2023.
Side 3 af 3