Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2823201_0001.png
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 128
Offentligt
19. december 2023
J.nr. 2023 - 8858
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 128 af 23. november 2023 alm. del. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Alex Vanoplslagh (LA).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 235: MFU spm. om redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at reducere de lave satser for henholdsvis aktieindkomstskatten og kapitalindkomstskatten på 27 pct. per procentpoint fra det nuværende niveau ned til 10 pct.
2823201_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser
(umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd)
af at reducere den lave sats for aktieindkomstskatten på 27 pct. per procentpoint fra det
nuværende niveau ned til 10 pct.?
Svar
Med gældende regler beskattes aktieindkomst med 27 pct. op til en progressionsgrænse på
61.000 kr. (i 2024-niveau) og derefter med 42 pct. Progressionsgrænsen er det dobbelte
for sambeskattede personer under ét, dvs. 122.000 kr.
En nedsættelse af den lave sats for aktieindkomstskatten til 10 pct. skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på godt 2,8 mia. kr. samt et mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd på godt 2 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Nedsættelsen af den lave sats til 10 pct. vurderes
med meget betydelig usikkerhed
at
øge arbejdsudbuddet med omkring 550 fuldtidspersoner. De afledte ændringer i arbejds-
udbuddet skønnes isoleret set
og ligeledes med betydelig usikkerhed
at indebære en
forøgelse af den økonomiske velstand med ca. 300 mio. kr. målt ved den samfundsøko-
nomisk virkning samt en forøgelse af BNP med ca. 550 mio. kr. Forslaget skønnes endvi-
dere at øge indkomstforskellene med 0,06 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Beregningerne er generelt omfattet af betydelig usikkerhed
herunder også de skønnede
umiddelbare provenuvirkninger
da udviklingen i aktieindkomst over tid varierer mere
end fx udviklingen i lønninger.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 235: MFU spm. om redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at reducere de lave satser for henholdsvis aktieindkomstskatten og kapitalindkomstskatten på 27 pct. per procentpoint fra det nuværende niveau ned til 10 pct.
2823201_0003.png
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved at nedsætte den lave sats for aktieindkomstskatten i 2025
Lav
sats
Pct.
26
25
24
23
22
21
20
19
18
17
16
15
14
13
12
11
10
150
350
500
650
850
1.000
1.150
1.350
1.500
1.650
1.850
2.000
2.150
2.350
2.500
2.700
2.850
Umid-
delbart
mindre-
provenu
Mindre-
provenu
efter tilba-
geløb
Mindreprovenu
efter tilbageløb
og adfærd
BNP-
virk-
ning
1)
Velstand
(samfunds-
økonomi)
2)
Ændring i
Gini-koeffi-
cient
Pct.-point
50
50
100
150
150
200
250
250
300
300
350
400
400
450
500
500
550
0
50
50
50
100
100
100
150
150
200
200
200
250
250
250
300
300
0,00
0,01
0,01
0,01
0,02
0,02
0,03
0,03
0,03
0,04
0,04
0,05
0,05
0,05
0,06
0,06
0,06
Arbejdsud-
budsvirk-
ning
Fuldtids-
personer
50
50
100
150
150
200
200
250
300
300
350
400
400
450
500
500
550
Mio. kr. (2024-niveau)
150
250
400
500
650
750
900
1.050
1.150
1.300
1.400
1.550
1.650
1.800
1.950
2.050
2.200
100
250
350
500
600
700
850
950
1.100
1.200
1.300
1.450
1.550
1.700
1.800
1.900
2.050
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 7 pct. for ændringer i den lave sats for aktieindkomst-
skatten, som tilskrives ændringer i arbejdsudbuddet. Provenu, samfundsøkonomi og BNP er afrundet til nærmeste 50 mio.
kr., og virkningen på arbejdsudbud er afrundet til nærmeste 50 fuldtidspersoner.
1) De opgjorte virkninger på BNP afspejler den isolerede BNP-virkning af de skønnede ændringer i arbejdsudbuddet.
2) Den opgjorte samfundsøkonomiske virkning afspejler alene ændringen i arbejdsudbuddet.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2025 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra maj 2023.
Side 3 af 3