Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2888975_0001.png
Folketinget
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
28. juni 2024
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Lukas Alexander Schom-
acker
Sagsnr.: 2024-00594
Dok.:
3121777
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 217 (Alm. del) fra Folketingets
Skatteudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 217 (Alm. del), som Fol-
ketingets Skatteudvalg har stillet til justitsministeren den 11. januar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om atredegøre for indsatserne imod den illegale handel med tobaks- og nikotinprodukter
Spørgsmål nr. 217 (Alm. del) fra Folketingets Skatteudvalg:
”Vil
ministeren som opfølgning på besvarelsen af SAU alm. del
- spørgsmål nr. 355 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) rede-
gøre for indsatserne imod den illegale handel med tobaks- og
nikotinprodukter med følgende:
Antal registreringer af sager
vedrørende illegal handel med tobaks- og nikotinprodukter i po-
litiets sagsstyringssystem, POLSAS, i årrækken 2018-2022 (og
gerne til med 2023 om muligt), samt hvor mange af disse sager,
der har resulteret i domsfældelse.
Antal sager vedrørende ille-
gal handel med tobaks- og nikotinprodukter, som den omtalte
task force i regi af Rigspolitiet og Toldstyrelsen har arbejdet
med siden dens oprettelse, samt hvor mange af disse sager, der
har resulteret i domsfældelse.
Antal sager vedrørende illegal
handel med tobaks- og nikotinprodukter, som National enhed
for Særlig Kriminalitet (NSK) har behandlet siden 1. januar
2022, samt hvor mange af disse sager, der har resulteret i doms-
fældelse.
En oversigt over det samlede antal af kontroller og
aktioner, som Sikkerhedsstyrelsen, Toldstyrelsen, Skattestyrel-
sen og Rigspolitiet har foretaget imod den illegale handel med
tobaks- og nikotinprodukter siden 2018, samt hvor mange af
disse kontroller og aktioner, der har resulteret i domsfældelse,
beslaglæggelser og/ straksbøder?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
1.
Rigspolitiet kan oplyse, at der i politiets sagsstyringssystem
(POLSAS) den 21. december 2018 blev oprettet en søgenøgle
vedrørende ”Tobakssmugling” med mulighed for yderligere at
differentiere på søgenøglerne: ”Cigaretter”, ”Råtobak”, ”Vand-
pipetobak” og ”Andet”.
Rigspolitiet har foretaget et datatræk i POLSAS ved en søgning
på søgenøglen ”Tobakssmugling” med differentiering på de fire
ovenstående søgenøgler. Det kan på den baggrund oplyses, at
der fra den 1. januar 2018 til den 15. januar 2024 er registreret i
alt 479 anmeldelser samt 425 sigtelser. Det bemærkes, at antal-
let af anmeldelser omfatter sager vedrørende både straffeloven
og særlove samt undersøgelsessager.
Opgørelsen er behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er
et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt
statistiksystem, og idet der ikke er et systemteknisk krav til an-
vendelsen af søgenøgler. Det skal i den forbindelse navnlig be-
mærkes, at søgenøgler ikke er obligatoriske at anvende for poli-
tiet, og at anvendelsesgraden dermed afhænger af den enkelte
Side 2/10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om atredegøre for indsatserne imod den illegale handel med tobaks- og nikotinprodukter
sagsbehandler/politikreds. Det skal samtidig bemærkes, at op-
gørelsen er baseret på dynamiske data, som kan ændre sig efter
tidspunktet for opgørelsen som følge af opdateringer og efterre-
gistreringer mv.
2.
Rigspolitiet kan oplyse, at den task force, der henvises til i
spørgsmålet, i dag fungerer som en ad hoc task force med rele-
vante myndighedskompetencer i konkrete sager, hvor myndig-
hederne samarbejder og bistår hinanden med specialviden på det
pågældende kriminalitetsområde.
Det er ikke muligt ved et elektronisk udtræk i politiets systemer
at opgøre antallet af sager med relation til illegal handel med
tobaks- og nikotinprodukter, som task forcen har været involve-
ret i, idet søgning i POLSAS ikke kan afgrænses på denne måde.
Besvarelsen af spørgsmålet vil derfor kræve en manuel gennem-
gang af et større antal sager fremfundet ved søgenøglen ”To-
bakssmugling”.
3.
Rigspolitiet kan oplyse, at det ikke er muligt ved et elektro-
nisk udtræk i politiets systemer at opgøre antallet af aktioner
med relation til illegal handel med tobaks- og nikotinprodukter,
idet søgning i POLSAS ikke kan afgrænses på denne måde. Be-
svarelsen af spørgsmålet vil derfor kræve en manuel gennem-
gang af et større antal sager fremfundet ved søgenøglen ”To-
bakssmugling”.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Ved
datatræk på
søgenøglen ”Tobakssmugling” med differen-
tiering på søgenøglerne ”Cigaretter”, ”Råtobak”, ”Vandpibeto-
bak” og ”Andet”, der er indsat i tabellen nedenfor, ses der i 2023
i alt 84
fældende afgørelser med søgenøglen ”Tobakssmugling”.
Af disse 84 afgørelser var 6 afgørelser omfattet af gerningsko-
den ”Groft smugleri”, 73 var omfattet af gerningskoden ”Told-
loven” og 5 afgørelser var omfattet af ”Toldloven –
skærpende
omstændigheder”.
Samtlige af de registrerede afgørelser er således omfattet af ger-
ningskoder, der beskriver smugling og overtrædelse af toldlo-
ven.
Tobaks- og nikotinprodukter, der indføres i Danmark, er omfat-
tet af toldloven, mens tobaks- og nikotinprodukter, der befinder
sig i Danmark, er omfattet af tobaksafgiftsloven.
Side 3/10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om atredegøre for indsatserne imod den illegale handel med tobaks- og nikotinprodukter
2888975_0004.png
Tabel 1. Antal sigtelser, tiltaler og fældende afgørelser markeret med søgenøgle
'tobakssmugling', fordelt på år og type (niveau B)
Sagstrin
Sigtelser
Sigtelser
Sigtelser
Sigtelser
Sigtelser
Tiltaler
Tiltaler
Tiltaler
Tiltaler
Tiltaler
Afgørelser
Afgørelser
Afgørelser
Afgørelser
Niveau A
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Tobakssmugling
Niveau B
Andet
Cigaretter
Råtobak
Vandpibetobak
Total
Andet
Cigaretter
Råtobak
Vandpibetobak
Total
Andet
Cigaretter
Råtobak
Vandpibetobak
Total
2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
-
4
-
-
4
-
1
-
-
1
-
-
-
-
-
-
8
1
10
16
-
-
-
3
3
-
1
-
3
4
2
101
2
85
144
-
10
-
7
14
-
10
1
8
15
4
7
-
5
15
2
62
1
65
95
-
30
-
22
40
2
118
5
118
180
3
10
1
1
13
2
63
3
64
96
1
25
-
28
46
1
88
3
102
145
1
56
-
45
84
-
29
-
21
40
-
8
-
16
19
-
38
--
44
58
Afgørelser Tobakssmugling
Tabel 2. Fældende afgørelser markeret med søgenøgle 'tobakssmugling' fordelt
på gerningskode
Sagstrin
Gerningskode
2018 2019 2020 2021 2022 2023
Afgørelser 76501 Groft smugleri
-
-
-
-
1
6
Afgørelser 85250 Toldloven
-
4
15
39
92
73
85251 Toldloven - skær-
Afgørelser
-
-
-
1
3
5
pende omstændigheder
Total
-
4
15
40
96
84
Bemærkninger:
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POL-
SAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et jour-
naliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal be-
mærkes, at opgørelserne er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørel-
serne ikke er endelige. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet
for udtrækket af oplysningerne i opgørelserne, idet der f.eks. kan forekomme efterre-
gistreringer.
Data er opdateret den 22. juni 2024.
Afgørelser er opgjort efter seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være anket i mel-
lemtiden. Derfor er afgørelserne ikke nødvendigvis endelige.
Anmeldelser, henlæggelser, sigtelser, tiltaler og afgørelser er periodiseret efter, hvor-
når der i pågældende sag er foretaget anmeldelse, sagen er henlagt, der er rejst sig-
telse, der er rejst tiltale, eller hvornår sagen er afgjort. Der vil være en periodevis
forskydning af data, da f.eks. antallet af afgørelser i 2021 kan vedrøre tiltaler rejst i
2020.
Sigtelser, tiltaler og afgørelser er opgjort efter antal særskilte lovovertrædelser, hvor-
til der er knyttet én gerningsperson. Det betyder, at en lovovertrædelse med flere ger-
ningspersoner tælles som to eller flere forhold.
Søgenøgler er foruddefinerede begreber, der anvendes af politiet til at berige straffe-
sager i POLSAS med yderligere data i forbindelse med efterforskningen af sagen, og
som løbende vurderes at kunne give en analysemæssig værdi afhængig af den enkelte
2024
-
48
10
58
Side 4/10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om atredegøre for indsatserne imod den illegale handel med tobaks- og nikotinprodukter
kriminalitetsform. Der er ikke systemtekniske krav om anvendelsen af søgenøgler, og
der sker løbende en revision af søgenøglerne baseret på udviklingen i kriminaliteten.
Søgenøgler kan anvendes på tværs af forskellige kriminalitetsformer og dermed for-
skellige gerningskoder. Hvis en sag ændrer karakter som et resultat af efterforsknin-
gen, vil dette også få betydning for de anvendte søgenøgler, der i større eller mindre
grad skal ændres i takt hermed. Søgenøgler er således velegnede i analysemæssig
kontekst, men er ikke oprettet med henblik på statistisk brug.
Det skal i den forbindelse særligt bemærkes, at da der er tale om en søgenøgle, som
ikke er obligatorisk at anvende for politiet, afhænger anvendelsesgraden af den en-
kelte sagsbehandler og politikreds. Opgørelse på baggrund af søgenøgler er derfor
ikke en konsistent metode til statistisk at opgøre det reelle omfang af afgørelser, da
en sådan opgørelse vil være behæftet med stor usikkerhed.
I tabellen er søgenøglen 'Tobakssmugling' (Niveau A) anvendt. Hvis denne søgenøgle
ikke er anvendt, så fremgår disse ikke af modellen. Dette øger usikkerheden for mo-
dellen.
Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække oplys-
ninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om antallet af
registrerede sager vedrørende illegal handel med tobaks- og ni-
kotinprodukter i politiets sagsstyringssystem, POLSAS, i årræk-
ken 2018-2023, samt hvor mange af disse, der har resulteret i
domfældelse.
Det bemærkes, at Rigsadvokaten er af den opfattelse, at søgen-
øglen ”Tobakssmugling” ikke er dækkende for den type krimi-
nalitet, der ønskes belyst i spørgsmålet, idet der spørges til
ille-
gal handel
med tobaks- og nikotinprodukter, hvorimod søgen-
øglen omhandler
smugling
af tobak.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i POLSAS ikke findes
selvstændige gerningskoder vedrørende illegal handel med to-
baks- og nikotinprodukter. Der findes heller ikke søgenøgler,
der kan identificere de ønskede sager. Det er derfor ikke muligt
ved elektronisk udtræk fra POLSAS at tilvejebringe de ønskede
oplysninger. Det vil således forudsætte en omfattende manuel
gennemgang af mange sager, hvis de ønskede oplysninger skal
tilvejebringes.
Rigsadvokaten har indhentet en udtalelse fra Statsadvokaten for
Særlig Kriminalitet (SSK), der på baggrund af en udtalelse fra
National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) har oplyst føl-
gende:
”National
enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) har op-
lyst, at NSK behandler de mest komplekse sager om
organiseret og økonomisk kriminalitet i Danmark.
NSK har behandlet fire sager vedrørende illegal han-
del med tobaks- og nikotinprodukter siden den 1. ja-
nuar 2022.
Side 5/10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om atredegøre for indsatserne imod den illegale handel med tobaks- og nikotinprodukter
2888975_0006.png
To sager om grov afgiftsunddragelse efter straffelo-
vens § 289 har ført til domfældelse.
Retten i Kolding afsagde dom i den ene af de to af-
gjorte sager den 12. oktober 2022. Sagen vedrørte en
ulovlig cigaretfabrik, og 11 tiltalte blev idømt ubetin-
get fængselsstraf, bøde samt udvisning af Danmark for
bestandigt. Dommen blev indledningsvis anket af flere
af de dømte, men anken blev efterfølgende frafaldet.
Retten i Aarhus afsagde dom i den anden af de to af-
gjorte sager den 1. marts 2023. Sagen vedrørte en
ulovlig cigaretfabrik, hvor fire tiltalte blev idømt ube-
tinget fængselsstraf og bøde, og en af de tiltalte blev
frifundet. Tre af de tiltalte ankede efterfølgende til Ve-
stre Landsret, hvor byrettens dom blev stadfæstet med
strafnedsættelse, idet fængselsstraffen for en af de til-
talte blev nedsat og bøden blev nedsat for alle de til-
talte.
NSK har oplyst, at der er rejst tiltale i en tredje sag om
afgiftsunddragelse efter tobaksafgiftslovens § 25, stk.
3, jf. stk. 1, nr. 4. Sagen er berammet til den 14. august
2024.
NSK har vedrørende den fjerde sag oplyst, at der er
rejst tiltale mod tre af sagens seks personer for grov
afgiftsunddragelse efter straffelovens § 289. Sagens
tre øvrige personer er sigtet for grov afgiftsunddra-
gelse efter straffelovens § 289. Alle sagens personer er
varetægtsfængslet. NSK forventer sagen afgjort i løbet
af efteråret 2024.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Erhvervsministeriet, der har oplyst følgende:
”Oversigten
nedenfor angiver antallet af kontroller og tilsyn ud-
ført af Sikkerhedsstyrelsen målrettet henholdsvis e-cigaretter,
tobaksvarer og alderskontrol siden 2018.
År
E-cigaretter
Alderskontrol
Tobak
Politianmeldelser
855
2018
895
-
2019
2451
98
1336
2020
584
1.195
1.685
2021
502
1.095
2.069
2022
1.567
884
1.025
2023
1.526
1.210
1.298
Antal kontrol og tilsyn
Side 6/10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om atredegøre for indsatserne imod den illegale handel med tobaks- og nikotinprodukter
2888975_0007.png
Antal
politianmeldelser
40
35
91
85
402
357
Anm: Sikkerhedsstyrelsen førte alderskontrol fra 2019, hvorfor der ikke er sager i 2018.
Antallet af kontrol og tilsyn fra 2018-2019 kan ikke sammenlig-
nes med tallene fra 2020-2023. Det skyldes, at hvert ulovligt
produkt blev registreret som separate sager fra 2018-2019, hvor-
imod sagerne fra 2020-2023 er registreret efter CVR-nummer
og således kan indeholde flere ulovlige produkter.
Sikkerhedsstyrelsen oplevede ekstraordinært mange anmeldel-
ser vedrørende e-cigaretter i 2019, hvorfor antallet af kontrol og
tilsyn på området er væsentligt højere sammenlignet med de øv-
rige år.
I medfør af lov om ændring af lov om elektroniske cigaretter
m.v. og lov om tobaksvarer m.v. fandt nye regler for e-cigaretter
anvendelse fra 2022. Lovændringen kan aflæses i stigningen af
kontroller og politianmeldelser for e-cigaretter i 2022-2023.
Det høje antal kontroller på tobaksområdet i 2021 skyldes, at
nye regler fandt anvendelse for tobaksvarer, herunder krav til
standardiseret indpakning.
Sikkerhedsstyrelsen kan ikke selv give bøder, når de konstaterer
en overtrædelse. Der laves en bødeindstilling til politiet, som
behandler sagen og afgør om den skal for retten. Antallet af bø-
der og domme skal derfor opgøres af Rigspolitiet."
Justitsministeriet har herudover til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Skatteministeriet, der har oplyst følgende:
”Skatteministeriet
henholder sig til nedenstående bidrag, som
Skatteministeriet har modtaget fra Skattestyrelsen og Toldsty-
relsen:
”Antal
sager i regi af task force
Til besvarelse af spørgsmål vedrørende sager med illegal
handel med tobaks- og nikotinprodukter mellem Told-
styrelsen og Rigspolitiet kan det oplyses, at Toldstyrel-
sen arbejder ad hoc sammen med politiet i større sager
på tobaksområdet, men at der ikke foreligger en oversigt
over antallet af sager i regi af dette samarbejde.
Det bemærkes dog, at større sager automatisk overgår til
politiet til videre efterforskning samt domsfældelse, da
sagerne hører under straffelovgivningen.
Side 7/10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om atredegøre for indsatserne imod den illegale handel med tobaks- og nikotinprodukter
2888975_0008.png
Antal kontroller og aktion mod illegal handel med to-
baks- og nikotinprodukter siden 2018
Skattestyrelsen har de seneste år løbende styrket kontrol-
len af tobaks- og nikotinprodukter, hvilket bl.a. har re-
sulteret i et markant øget antal kontroller. Samtidig sam-
arbejder Skattestyrelsen med andre myndigheder, herun-
der Toldstyrelsen, for at stoppe den illegale indførsel og
handel med tobaks- og nikotinprodukter.
Toldstyrelsen har ligeledes de seneste år styrket kontrol-
len på tobaksområdet gennem forbedrede risikovurderin-
ger af varer i forhold til import af ulovlige tobaks- og ni-
kotinprodukter. Kontrollen er desuden styrket gennem
øget udveksling af viden og efterretninger med politi, in-
ternationale toldmyndigheder og Europol.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Skattestyrel-
sen foretaget en udsøgning af antallet af relevante afgifts-
kontroller udført under projektet
”Illegal import af
punktafgiftspligtige varer” i perioden
den 1. januar 2018
den 31. december 2023. Projektet har til formål at for-
hindre, at varer indføres illegalt og bringes til forbrug
uden betaling af punktafgifter.
Tabel 1 viser antallet af kontroller af tobaksafgift og/eller
afgift vedrørende nikotinprodukter
under projektet ”Ille-
gal import af punktafgiftspligtige
varer” foretaget i peri-
oden 2018-2023, herunder hvor mange af kontrollerne
som har medført en regulering af punktafgiften og den
samlede nettoregulering i det pågældende år. Den høje
træfprocent skyldes Skattestyrelsens risikobaserede kon-
trol på området, der betyder, at kontrollen målrettes, hvor
risikoen for fejl og snyd er størst.
Tabel 1.
Udvalgte kontroller i projekt ”Illegal import af punktafgiftspligtige varer”, 2018-
2023
2018
Antal kontroller
Antal kontroller med re-
gulering
2
Træfprocent (pct.)
Nettoregulering
(mio. kr.)
1
2019 2020
236
142
60,2
12
266
160
60,2
50,7
2021
337
260
77,2
534,2
3
2022
891
406
45,6
23,1
2023
1.495
889
59,5
263,1
4
Total
3.364
1.919
57
890,2
139
62
44,6
7,2
Anm.: Ovenstående tabel tager udgangspunkt i kontrolafslutningsåret. Der kan derfor være sager, hvor selve
kontrollen er foretaget i et foregående år, men ikke afsluttet inden for det samme år. Opgørelsen er afgrænset til
kontrollerne inden for pligtkoderne for tobaks-
og nikotinprodukter gennemført under projektet ”Illegal import
af punktafgiftspligtige varer”.
1) Skattestyrelsen opgør generelt kontroller som kontrol af én skatte- eller afgiftsart hos én fysisk person/juri-
disk person (cpr.nr/cvr-nr.) i ét kalenderår. Antallet af kontroller svarer dermed ikke direkte til antallet af kon-
trollerede virksomheder, da der kan være foretaget flere kontroller i samme virksomhed inden for perioden.
Samme virksomhed kan desuden være kontrolleret i mere end et år og vil dermed fremgå under flere år.
2) Antal reguleringer opgøres som antallet af kontroller, der har medført en beløbsmæssig forhøjelse eller ned-
sættelse af afgiften.
3) Den markante stigning i nettoreguleringen for 2021 skyldes en enkeltsag, hvori der for kontrolperioden marts
2021 er opkrævet godt 439 mio. kr. i tobaksafgift på pligtkode 70 (cigaretter). I samme sag er der også opkræ-
vet godt 14 mio. kr. i tobaksafgift på pligtkode 71 (røgtobak).
Side 8/10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om atredegøre for indsatserne imod den illegale handel med tobaks- og nikotinprodukter
2888975_0009.png
4) Den markante stigning i nettoreguleringen for 2023 skyldes en enkeltsag, hvori der for kontrolperioden april
2020 til februar 2022 er opkrævet godt 169 mio. kr. i tobaksafgift på pligtkode 70 (cigaretter). I samme sag er
der også opkrævet godt 28 mio. kr. i tobaksafgift på pligtkode 71 (røgtobak).
Tabel 2 viser antallet af sager, som Skattestyrelsens Cen-
ter for Straffesager har modtaget til vurdering for straf-
ansvar fra Toldstyrelsen og Skattestyrelsen i perioden
den 1. januar 2018
den 31. december 2023 under pro-
jektet ”Illegal import af punktafgiftspligtige varer”.
Ud-
søgningen er begrænset til sager inden for tobaksafgift
og/eller afgift vedrørende nikotinprodukter. Antallet af
sager svarer ikke nødvendigvis til antallet af kontroller
med træf som anført i tabel 1. Dette kan fx skyldes en
samling af flere kontroller i én straffesag i forbindelse
med oversendelse af sagen til ansvarsvurdering.
Tabel 2. Modtagne straffesager vedrørende tobaksafgift og afgift af niko-
tinprodukter, 2018-2023
2018
Antal
55
2019
126
2020
81
2021
153
2022
234
2023
122
I alt
771
Det bemærkes, at oplysninger om antallet af beslaglæg-
gelser ikke kan udsøges af Skattestyrelsens it-systemer,
men i stedet vil kræve en omfattende manuel gennem-
gang af alle sager med træf.
Tabel 3 viser antallet af afsluttede straffesager i perioden
den 1. januar 2018
den 31. december 2023 samt antallet
af bøder, bødedomme og frihedsstrafdomme. Sager, der
er modtaget i perioden, er ikke nødvendigvis afsluttet in-
den for perioden, og sager, der er afsluttet i perioden, kan
ligeledes være modtaget tidligere end 2018, hvorfor der
ikke nødvendigvis er sammenfald mellem de sager, der
er modtaget og afsluttet i den nævnte periode.
Tabel 3. Afsluttede straffesager vedrørende tobaksafgift og afgift af nikotinpro-
dukter, 2018-2023
2018
Bøde
1
Bøde-
dom
Friheds-
straf
Andet
Total
2
2019
2
1
-
30
33
2020
1
8
-
45
54
2021
64
2
-
59
125
2022
52
7
1
109
169
2023
156
8
2
249
415
I alt
278
27
3
499
807
3
1
-
7
11
Anm. De maskinelle udsøgninger baserer sig på data vedrørende sagens oprettelse samt efterfølgende manu-
elle indtastninger på sagen foretaget af den enkelte sagsbehandler. Der tages derfor forbehold for eventuelle
fejl og unøjagtigheder som følge heraf.
1) Afsluttet med bøde udstedt af Skattestyrelsens Center for Straffesager
Side 9/10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om atredegøre for indsatserne imod den illegale handel med tobaks- og nikotinprodukter
2888975_0010.png
2) Omfatter fx sager, der er afsluttet uden straf hos Skattestyrelsens Center for Straffesager, påtaleopgivet hos
anklagemyndigheden, kumuleret med andre sager mv.
Toldstyrelsen har ikke en opgørelse, der viser, hvor
mange tobaks- og nikotinprodukter der er stoppet og
kontrolleret. Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har
Toldstyrelsen foretaget en udsøgning af antallet af sager
på tobaks- og nikotinområdet
Tabel 4 viser antal sager på tobaksområdet i perioden
2019 - 2022. Det er endnu ikke muligt for Toldstyrelsen
at opgøre antallet af sager på tobaksområdet i 2023, hvil-
ket vil kræve en omfattende manuel gennemgang af alle
sager.
Tabel 4.
Antal sager på tobaksområdet, 2019-2022
År
2019
2020
2021
2022
Antal sager
1.116
698
724
1.143
Anm. Opgørelsesperioden 2019
2022 skyldes, at målepunkter for antal sager på tobaksområdet, jf. anbefalingerne i
rapporten fra Rigspolitiet om cigaretsmugling i Danmark, blev etableret i løbet af 2018. Toldstyrelsen har derfor ikke
en systematisk opsamling af tal for antal sager på tobaksområdet i 2018.
Kilde: Toldstyrelsen
Toldstyrelsen kan desuden oplyse, at Toldstyrelsen i pe-
rioden 2020
2023 har gennemført i alt 52 kontrolaktio-
ner med særskilt fokus på tobaksprodukter og målrettet
ulovlig indførsel af tobak. Kontrolaktionerne har været
fordelt således:
Tabel 5.
Antal kontrolaktioner målrettet ulovlig indførsel af tobak, 2020-2023
År
2020
2021
2022
2023
Kilde: Toldstyrelsen
Antal sager
12
23
7
10
De 51 aktioner var uden resultat. En kontrolaktion i 2023
omhandlede syv sager, der tilsammen udgjorde kr.
55.496 i told, afgifter og bøde.
Toldstyrelsen kan desuden oplyse, at der i 2023 er fundet
og tilbageholdt ca. 400.000 stk. engangscigaretter (puff-
bars).””
Side 10/10