Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2818835_0001.png
1. februar 2024
J.nr. 2024 - 743
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 215 af 9. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Morten Messerschmidt (DF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 215: MFU spm., om ministeren vil skønne over provenukonsekvenserne ved et ekstra personfradrag på 2.500 kr. pr. måned pr. barn til hver forælder i familier, hvor der fødes tre eller flere børn
2818835_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over provenukonsekvenserne ved et ekstra personfradrag på 2.500
kr. pr. måned pr. barn til hver forælder i familier, hvor der fødes tre eller flere børn? Fra-
draget skal kun omfatte personer med dansk indfødsret og kan kun benyttes ved arbejds-
indtægter. Herudover skal fradraget kun være gældende ved ikke-myndige, hjemmebo-
ende børn, således at fradraget mindskes med 2.500 kr. for hvert myndige/ikke-hjemme-
boende barn. En familie med to forældre og 4 ikke-myndige, hjemmeboende børn, vil så-
ledes kunne opnå i alt 20.000 kr. (10.000 kr. pr. forælder) i ekstra fradrag pr. måned. Ved
skilsmisse m.v. skal fradraget fortsat kunne tages af begge juridiske forældre. Svaret bedes
opgjort som tilbageløb og adfærd.
Svar
Det vurderes at være i strid med EU-retten at afgrænse det ekstra personfradrag til danske
statsborgere. Det vurderes umiddelbart muligt at afgrænse det ekstra personfradrag efter
borgernes skattepligt, således at det alene vil gælde for personer, der er fuldt skattepligtige
til Danmark, samt for personer der er omfattet af reglerne for grænsegængere, dvs. er be-
grænset skattepligtig og mindst 75 pct. af indkomsten beskattes i Danmark. Tilsvarende
afgrænsning er fx foretaget i pensionsbeskatningslovens § 49 om fradrag for a-kasse ind-
betalinger.
Et forhøjet personfradrag på 2.500 kr. pr. måned svarer til 30.000 kr. pr. år til hver foræl-
dre for hvert barn, der opfylder kriterierne. Det forhøjede personfradrag vil medføre en
reduktion af bundskatten, kommuneskatten og eventuelt kirkeskatten. Skatteværdien er
ca. 11.100 kr. ekskl. kirkeskat (kommune med en kommunal skattesats svarende til lands-
gennemsnittet).
Det skønnes, at ca. 800.000 personer har tre eller flere børn, hvoraf mindst ét af børnene
er hjemmeboende og under 18 år. I alt skønnes der at skulle gives fradrag for ca. 400.000
børn, svarende til en samlet forhøjelse af personfradraget på ca. 24 mia. kr. På den bag-
grund skønnes forslaget at medføre et mindreprovenu på ca. 7,6 mia. kr. i umiddelbar
virkning og ca. 6,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Der er rent beregningsteknisk alene
indregnet adfærd i form af en reduktion af arbejdsudbuddet svarende til virkningen af en
forhøjelse af personfradraget.
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at en person skal være forældre til mindst tre børn
for at få det forhøjede personfradrag; at der kun gives fradrag for det antal børn, der er
hjemmeboende og under 18 år; at begge forældre får fradraget, selv om barnet kun bor
hos den ene forældre; samt at fradraget for ikke-samlevende forældre gives, uanset om
forældrene på et tidligere tidspunkt har eller ikke har været gift eller ugift samlevende med
hinanden. Det er endvidere forudsat, at fradraget ikke kan overstige arbejdsindkomsten.
Side 2 af 2