Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2818818_0001.png
1. februar 2024
J.nr. 2024 - 457
Til Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 206 af 8. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 206: MFU spm., om ministeren kan bekræfte, at en dansk statsborger, der bor i udlandet og er skattepligtig der, skal betale skat i Danmark fra første dag, vedkommende besøger Danmark selv i arbejdsmæssig sammenhæng, hvis vedkommende arbejder for en dansk virksomhed modsat en udenlandsk virksomhed
2818818_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at en dansk statsborger, der bor i udlandet og er skattepligtig
der, skal betale skat i Danmark fra første dag, vedkommende besøger Danmark selv i ar-
bejdsmæssig sammenhæng, hvis vedkommende arbejder for en dansk virksomhed modsat
en udenlandsk virksomhed? I bekræftende fald mener ministeren så, at dette er hensigts-
mæssigt for den danske medarbejder og den danske virksomhed, når disse medarbejdere
undgår arbejdsrelaterede konferencer, møder mv. i Danmark eller sågar en forlænget
weekend, da det er for kompliceret at rapportere skat i to lande? Mener ministeren i be-
kræftende fald, at der bør være en minimumsgrænse på eksempelvis 30 eller 45 dage årligt
for det antal dage, man kan arbejde i Danmark for en dansk virksomhed uden at udløse
skattepligt, når man egentlig er fuld skattepligtig i udlandet og bor der?
Svar
En fysisk person, der er bosat i udlandet og ikke er fuldt skattepligtig i Danmark, kan
blive omfattet af reglerne om begrænset skattepligt. Det gælder blandt andet, hvis ved-
kommende modtager lønindkomst fra en dansk arbejdsgiver, når arbejdet er udført i
Danmark. Det kan derfor bekræftes, at løn for arbejde, arbejdsrelaterede møder og op-
hold i Danmark medfører skattepligt i Danmark.
Dette gælder i visse tilfælde også arbejde udført i Danmark for en udenlandsk virksomhed
med aktiviteter i Danmark. Det gælder fx, hvis personen arbejder for en udenlandsk ar-
bejdsgiver, der har et fast driftssted i Danmark.
Reglerne om begrænset skattepligt i kildeskattelovens § 2 følger principperne for forde-
ling af beskatningsretten til lønindkomst i de af Danmark indgåede dobbeltbeskatnings-
overenskomster, som bygger på OECD’s modeloverenskomst.
En ny regel, som vil gøre det muligt for en medarbejder i en dansk virksomhed, der er
bosat i udlandet, at arbejde i Danmark
uden at blive skattepligtig, vil således udgøre en
fravigelse af de principper, der også gælder internationalt.
En generel undtagelse til reglerne vil ligeledes betyde, at Danmark ensidigt i forhold til an-
dre lande, som Danmark har indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst med, opgiver be-
skatningsretten til indkomst erhvervet i Danmark. Afskærer Danmark sig fra at beskatte
arbejde udført i Danmark for en dansk virksomhed, er der en risiko for, at vederlaget til
medarbejderen hverken beskattes i Danmark eller i medarbejderens hjemland
såkaldt
dobbelt ikke-beskatning. Det har høj prioritet internationalt at undgå dobbelt ikke-beskat-
ning, som kan føre til skattetænkning og konkurrenceforvridning.
For en beskrivelse af den tilsvarende situation for danske virksomheder med filialer og
medarbejdere i udlandet kan jeg desuden henvise til mit svar på SAU alm. del
spm. 642,
643 og 644.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 206: MFU spm., om ministeren kan bekræfte, at en dansk statsborger, der bor i udlandet og er skattepligtig der, skal betale skat i Danmark fra første dag, vedkommende besøger Danmark selv i arbejdsmæssig sammenhæng, hvis vedkommende arbejder for en dansk virksomhed modsat en udenlandsk virksomhed
2818818_0003.png
Videre bemærkes, at hvis spørgers forslag om en bagatelgrænse forfølges, vil danske virk-
somheder kunne ansætte udenlandsk arbejdskraft til at udføre arbejde i Danmark i en ikke
ubetydelig periode, uden at indkomsten vil være skattepligtig i Danmark.
En sådan mulighed vil også kunne åbne for en øget risiko for social dumping.
Derfor påtænker jeg ikke at tage initiativ til en justering af de eksisterende nationale regler
på området eller at søge genforhandling af de eksisterende dobbeltbeskatningsoverens-
komster.
Side 3 af 3