Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2816645_0001.png
30. januar 2024
J.nr. 2024 - 149
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 201 af 4. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra ikke-medlem Preben Bank Henriksen (V).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/1-24 fra Jens-Chr. Schmidt om Vurderingsstyrelsen tolker loven korrekt i forbindelse med de nye grundvurderinger og korrespondance herom
2816645_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. januar 2024 fra Jens-Chr. Schmidt om
Vurderingsstyrelsen tolker loven korrekt i forbindelse med de nye grundvurderinger og
korrespondance herom, jf. SAU alm. del - bilag 96.
Svar
Jeg forstår på spørger, at der ønskes en afklaring af, hvorvidt Vurderingsstyrelsen med
hensyn til de nye grundvurderinger fortolker ejendomsvurderingsloven korrekt i forhold
til ansættelse af grundværdien på grundlag af forskrifter udstedt i medfør af planlovgiv-
ningen eller anden offentlig regulering herunder lokalplaner, kommuneplanrammer m.v.
samt bygningsreglementet.
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Vurderingsstyrelsen:
”Det
følger af ejendomsvurderingslovens § 18, stk. 1, at grundværdien ansættes på grund-
lag af den anvendelse og udnyttelse, der er mulig efter forskrifter udstedt i medfør af
planlovgivningen eller anden offentlig regulering.
Forskrifter udstedt i medfør af planlovgivningen eller anden offentlig regulering omfatter
lokalplaner, kommuneplanrammer, byplanvedtægter, landzonetilladelser, strandbeskyttel-
seslinjer efter naturbeskyttelsesloven og enhver anden form for offentlige forskrifter, som
regulerer, om en grundejer kan opføre byggeri på sin grund, og hvad der i givet fald kan
opføres. Til offentlig regulering hører også bygningsreglementet.
Bygningsreglementet indeholder nogle bestemmelser, der regulerer udnyttelsen for for-
skellige anvendelser. Det fremgår af bygningsreglementets § 170, stk. 2, at en kommune
ikke kan nægte at godkende en bygnings etageareal, når bebyggelsesprocenten ikke over-
stiger:
1) 60 pct. for etageboligbebyggelse i et område, der i kommuneplanen er udlagt hertil.
2) 40 pct. for helt eller delvist sammenbyggede enfamiliehuse, herunder dobbelthuse, ræk-
kehuse, kædehuse og lignende tæt/lav bebyggelse.
3) 30 pct for fritliggende enfamiliehuse og tofamiliehuse med vandret lejlighedsskel belig-
gende i et parcelhusområde.
4) 15 pct. for sommerhuse.
5) 45 pct. for anden bebyggelse.
Bestemmelserne i bygningsreglementet vedrørende bebyggelsesprocent gælder ikke, hvis
bebyggelsesprocenten er fastsat i en lokalplan, en byplanvedtægt eller en reguleringsplan.
Det bemærkes i øvrigt, at kommunen har pligt til at tilvejebringe en lokalplan, inden der
meddeles tilladelse til større bygge- og anlægsarbejder, det medfører væsentlige ændringer
i et bestående miljø.
I områder, hvor der ikke findes lokalplaner, vil ejendomsejeren således ved meddelelse
om byggetilladelser have krav på at kunne opføre byggeri inden for de rammer, der følger
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/1-24 fra Jens-Chr. Schmidt om Vurderingsstyrelsen tolker loven korrekt i forbindelse med de nye grundvurderinger og korrespondance herom
2816645_0003.png
af bygningsreglementet. Når en kommuneplanramme fastsætter en lavere bebyggelsespro-
cent end bygningsreglementets minimumsbestemmelser, vil bebyggelsesprocenten i hen-
hold til bygningsreglementet derfor blive lagt til grund for vurderingen. Dette er beskre-
vet i Folketingstidende 2016-17, A, L 211 som fremsat, s. 27, hvor der også er givet føl-
gende eksempler:
”Der kan rejses spørgsmål om forståelsen af reglerne i tilfælde,
hvor der i en eksisterende kommu-
neplanramme opereres med bebyggelsesprocenter, der afviger fra bygningsreglementet. Som ovenfor
nævnt kan kommunen efter bygningsreglementet ikke nægte at godkende en bygnings etageareal,
når bebyggelsesprocenten ikke overstiger de ovennævnte værdier.
Forestiller man sig som et eksempel, at en kommuneplanramme fastsætter en bebyggelsesprocent
på 50 for anden bebyggelse, vil en sådan højere bebyggelsesprocent kunne lægges til grund ved
grundværdiansættelsen. Dette skyldes, at grundejeren vil kunne forvente, at kommuneplanrammen
omsættes i konkrete lokalplaner med et indhold, der svarer til kommuneplanrammen.
Forestiller man sig i stedet, at kommuneplanrammen fastsætter en lavere bebyggelsesprocent end
bygningsreglementet, f.eks. 40 pct., vil bygningsreglementets bebyggelsesprocent på 45 blive lagt til
grund. Så længe der ikke findes en lokalplan, vil kommunen ikke kunne fastsætte en lavere be-
byggelsesprocent i en byggetilladelse end den, der fremgår af bygningsreglementet.”
Hvis en lokalplan indeholder bygningsregulerende bestemmelser, der afviger fra byg-
ningsreglementet, er det derimod lokalplanens bestemmelser, der lægges til grund for vur-
deringen. Ønsker en kommune at fastsætte en lavere bebyggelsesprocent end den, der er
fastsat i bygningsreglementet, må kommunen derfor udarbejde en lokalplan.”
Jeg kan for en nærmere gennemgang af ejendomsvurderingslovens § 18 henvise til mit
svar på SAU alm. del - spørgsmål 395 af 20. september 2023.
Side 3 af 3