Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2811560_0001.png
16. januar 2024
J.nr. 2023 - 9576
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 188 af 19. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm., om effekten af at hæve bo- og gaveafgiften med 1 pct. point hele vejen til 100 pct.
2811560_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse effekten af at hæve bo- og gaveafgiften med 1 pct. point hele vejen
til 100 pct.? Svaret bedes oplyse provenu før og efter tilbageløb og adfærd samt effekten
på BNP og GINI.
Svar
Boafgiften beregnes af de værdier, som afdøde efterlader sig. Satsen for boafgiften er 15
pct. Ved beregning af boafgift gives et bundfradrag i afgiftsgrundlaget på 333.100 kr.
(2024-niveau). Beløbsgrænsen reguleres årligt efter personskattelovens § 20. Som led i
Af-
tale om reform af personskat
forhøjes bundfradraget i 2026 og yderligere i 2029, hvorefter det
udgør 375.000 kr. (2023-niveau), svarende til 388.200 kr. (2024-nivau). Hvis arv udloddes
til arvinger uden for den nærmeste familie, betaler de desuden en tillægsboafgift på 25 pct.
af deres arveandel fratrukket deres andel af boafgiften.
Gaveafgift beregnes af gaver til den nærmeste familie, i det omfang værdien af årets gaver
til modtageren overstiger det afgiftsfri bundfradrag på 74.100 kr. (2024-niveau). For svi-
gerbørn er bundfradraget dog 25.900 kr. (2024-niveau). Beløbsgrænserne reguleres årligt
efter personskattelovens § 20. Satsen for gaveafgift er på 15 pct., bortset fra gaver til bed-
steforældre og stedforældre (som gavegiver ikke bor sammen med), hvor satsen er 36,25
pct.
En forøgelse af satsen på bo- og gaveafgiften fra 15 pct. til 16 pct. skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu på 0,3 mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på
0,3 mio. kr. i 2024,
jf. tabel 1.
Tilsvarende skønnes en fordobling af satsen fra 15 pct. til 30
pct. at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 4,9 mia. kr. og et merprovenu efter til-
bageløb og adfærd på 3,8 mia. kr. i 2024.
Det skønnes, at en forøgelse af satsen med 1 pct.-point vil reducere indkomstforskellene
målt ved Gini-koefficienten med 0,01 pct.-point, og at en forøgelse af satsen fra 15 pct. til
30 pct. vil reducere Gini-koefficienten med 0,15 pct.-point,
jf. tabel 1.
Ved begrænsede ændringer i satsen for bo-og gaveafgiften antages der ingen væsentlige
adfærdseffekter og dermed heller ikke virkning på BNP eller den økonomiske velstand
målt ved den samfundsøkonomiske virkning. Ved markante stramninger af bo- og gaveaf-
giften må der dog forventes at være væsentlige adfærdseffekter, som dog ikke umiddelbart
er kvantificerbare. Der er således ikke taget højde for disse i beregningerne, hvilket inde-
bærer, at skøn for de provenumæssige konsekvenser for større stramninger formentlig vil
afvige væsentligt fra de angivne skøn i tabel 1, hvis der tages højde for sådanne adfærds-
virkninger.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm., om effekten af at hæve bo- og gaveafgiften med 1 pct. point hele vejen til 100 pct.
2811560_0003.png
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved stramning af bo- og gaveafgiften
Mia. kr. i 2024-niveau
Forhøjelse fra 15 til 16 pct.
Forhøjelse fra 15 til 17 pct.
Forhøjelse fra 15 til 18 pct.
Forhøjelse fra 15 til 19 pct.
Forhøjelse fra 15 til 20 pct.
Forhøjelse fra 15 til 21 pct.
Forhøjelse fra 15 til 22 pct.
Forhøjelse fra 15 til 23 pct.
Forhøjelse fra 15 til 24 pct.
Forhøjelse fra 15 til 25 pct.
Forhøjelse fra 15 til 26 pct.
Forhøjelse fra 15 til 27 pct.
Forhøjelse fra 15 til 28 pct.
Forhøjelse fra 15 til 29 pct.
Forhøjelse fra 15 til 30 pct.
Forhøjelse fra 15 til 31 pct.
Forhøjelse fra 15 til 32 pct.
Forhøjelse fra 15 til 33 pct.
Forhøjelse fra 15 til 34 pct.
Forhøjelse fra 15 til 35 pct.
Forhøjelse fra 15 til 36 pct.
Forhøjelse fra 15 til 37 pct.
Forhøjelse fra 15 til 38 pct.
Forhøjelse fra 15 til 39 pct.
Forhøjelse fra 15 til 40 pct.
Forhøjelse fra 15 til 41 pct.
Forhøjelse fra 15 til 42 pct.
Forhøjelse fra 15 til 43 pct.
Forhøjelse fra 15 til 44 pct.
Forhøjelse fra 15 til 45 pct.
Forhøjelse fra 15 til 46 pct.
Forhøjelse fra 15 til 47 pct.
Forhøjelse fra 15 til 48 pct.
Forhøjelse fra 15 til 49 pct.
Forhøjelse fra 15 til 50 pct.
Umiddelbar virkning
0,3
0,7
1,0
1,3
1,6
2,0
2,3
2,6
3,0
3,3
3,6
3,9
4,3
4,6
4,9
5,3
5,6
5,9
6,2
6,6
6,9
7,2
7,6
7,9
8,2
8,6
8,9
9,2
9,5
9,9
10,2
10,5
10,9
11,2
11,5
Virkning efter
tilbageløb og adfærd
0,3
0,5
0,8
1,0
1,3
1,5
1,8
2,0
2,3
2,5
2,8
3,0
3,3
3,5
3,8
4,1
4,3
4,6
4,8
5,1
5,3
5,6
5,8
6,1
6,3
6,6
6,8
7,1
7,3
7,6
7,9
8,1
8,4
8,6
8,9
Ændring i
Gini-koefficient
-0,01
-0,02
-0,03
-0,04
-0,05
-0,06
-0,07
-0,08
-0,09
-0,10
-0,11
-0,12
-0,13
-0,14
-0,15
-0,16
-0,17
-0,18
-0,19
-0,20
-0,21
-0,22
-0,23
-0,24
-0,25
-0,25
-0,26
-0,27
-0,28
-0,29
-0,30
-0,31
-0,32
-0,33
-0,34
fortsættes
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm., om effekten af at hæve bo- og gaveafgiften med 1 pct. point hele vejen til 100 pct.
2811560_0004.png
Tabel 2. Økonomiske konsekvenser ved stramning af bo- og gaveafgiften
Mia. kr. i 2024-niveau
Forhøjelse fra 15 til 51 pct.
Forhøjelse fra 15 til 52 pct.
Forhøjelse fra 15 til 53 pct.
Forhøjelse fra 15 til 54 pct.
Forhøjelse fra 15 til 55 pct.
Forhøjelse fra 15 til 56 pct.
Forhøjelse fra 15 til 57 pct.
Forhøjelse fra 15 til 58 pct.
Forhøjelse fra 15 til 59 pct.
Forhøjelse fra 15 til 60 pct.
Forhøjelse fra 15 til 61 pct.
Forhøjelse fra 15 til 62 pct.
Forhøjelse fra 15 til 63 pct.
Forhøjelse fra 15 til 64 pct.
Forhøjelse fra 15 til 65 pct.
Forhøjelse fra 15 til 66 pct.
Forhøjelse fra 15 til 67 pct.
Forhøjelse fra 15 til 68 pct.
Forhøjelse fra 15 til 69 pct.
Forhøjelse fra 15 til 70 pct.
Forhøjelse fra 15 til 71 pct.
Forhøjelse fra 15 til 72 pct.
Forhøjelse fra 15 til 73 pct.
Forhøjelse fra 15 til 74 pct.
Forhøjelse fra 15 til 75 pct.
Forhøjelse fra 15 til 76 pct.
Forhøjelse fra 15 til 77 pct.
Forhøjelse fra 15 til 78 pct.
Forhøjelse fra 15 til 79 pct.
Forhøjelse fra 15 til 80 pct.
Forhøjelse fra 15 til 81 pct.
Forhøjelse fra 15 til 82 pct.
Forhøjelse fra 15 til 83 pct.
Forhøjelse fra 15 til 84 pct.
Forhøjelse fra 15 til 85 pct.
Umiddelbar virkning
11,8
12,2
12,5
12,8
13,2
13,5
13,8
14,1
14,5
14,8
15,1
15,5
15,8
16,1
16,4
16,8
17,1
17,4
17,8
18,1
18,4
18,7
19,1
19,4
19,7
20,1
20,4
20,7
21,0
21,4
21,7
22,0
22,4
22,7
23,0
Virkning efter
tilbageløb og adfærd
9,1
9,4
9,6
9,9
10,1
10,4
10,6
10,9
11,1
11,4
11,6
11,9
12,2
12,4
12,7
12,9
13,2
13,4
13,7
13,9
14,2
14,4
14,7
14,9
15,2
15,4
15,7
16,0
16,2
16,5
16,7
17,0
17,2
17,5
17,7
Ændring i
Gini-koefficient
-0,35
-0,36
-0,37
-0,38
-0,39
-0,40
-0,41
-0,42
-0,43
-0,44
-0,45
-0,46
-0,47
-0,48
-0,49
-0,50
-0,51
-0,52
-0,53
-0,54
-0,55
-0,56
-0,57
-0,58
-0,59
-0,59
-0,60
-0,61
-0,62
-0,63
-0,64
-0,65
-0,66
-0,67
-0,68
fortsættes
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm., om effekten af at hæve bo- og gaveafgiften med 1 pct. point hele vejen til 100 pct.
2811560_0005.png
Tabel 3. Økonomiske konsekvenser ved stramning af bo- og gaveafgiften
Mia. kr. i 2024-niveau
Forhøjelse fra 15 til 86 pct.
Forhøjelse fra 15 til 87 pct.
Forhøjelse fra 15 til 88 pct.
Forhøjelse fra 15 til 89 pct.
Forhøjelse fra 15 til 90 pct.
Forhøjelse fra 15 til 91 pct.
Forhøjelse fra 15 til 92 pct.
Forhøjelse fra 15 til 93 pct.
Forhøjelse fra 15 til 94 pct.
Forhøjelse fra 15 til 95 pct.
Forhøjelse fra 15 til 96 pct.
Forhøjelse fra 15 til 97 pct.
Forhøjelse fra 15 til 98 pct.
Forhøjelse fra 15 til 99 pct.
Forhøjelse fra 15 til 100 pct.
Umiddelbar virkning
23,4
23,7
24,0
24,3
24,7
25,0
25,3
25,7
26,0
26,3
26,6
27,0
27,3
27,6
28,0
Virkning efter
tilbageløb og adfærd
18,0
18,2
18,5
18,7
19,0
19,2
19,5
19,8
20,0
20,3
20,5
20,8
21,0
21,3
21,5
Ændring i
Gini-koefficient
-0,69
-0,70
-0,71
-0,72
-0,73
-0,74
-0,75
-0,75
-0,76
-0,77
-0,77
-0,78
-0,77
-0,77
-0,78
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af fuldtællinger i 2020 og 2021 fremskrevet til 2024-niveau.
Side 5 af 5