Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2823565_0001.png
9. februar 2024
J.nr. 2023 - 9487
Til Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 180 af 15. december 2023 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Niels Flemming
Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Didde Riggelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 180: MFU spm., om skatteforvaltningen har en vurdering eller formodning af omfanget af svindel ved import af brugte elbiler
2823565_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om skatteforvaltningen har en vurdering eller formodning af om-
fanget af svindel ved import af brugte elbiler? Ministeren bedes yderligere be- eller af-
kræfte, om det overhovedet er muligt, at der kan være svindlet for en milliard kroner med
registreringsafgift ved import af brugte elbiler til Danmark gennem de seneste tre år. Der
henvises til artiklen ”Frygt for massiv svindel
med tyske Teslaer
– nu reagerer ministeren”
bragt på tv2.dk den 29. november 2023.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Motorstyrelsen:
”Det
er Motorstyrelsens vurdering, at det ikke vil være muligt, at der er unddraget for
henved 1 mia. kr. ved import af brugte eldrevne køretøjer gennem en treårig periode.
Det skyldes bl.a., at der er importeret relativt få eldrevne køretøjer til Danmark siden
2021. En væsentlig del af de importerede eldrevne køretøjer har desuden været afgiftsfrie,
og de særlige regler for afgiftsberigtigelse af nul- og lavemissionskøretøjer har medført, at
en stor del af de resterende brugte eldrevne køretøjer har betalt en lav registreringsafgift.
Motorstyrelsen foretager løbende kontrol af de virksomheder, der selv kan angive regi-
streringsafgift for køretøjer, der importeres til Danmark. Da udsøgning, kontrol og sags-
behandling af en større grupper køretøjer er ressourcekrævende, bliver en række af Mo-
torstyrelsens kontroller af køretøjer i 2023 afsluttet endeligt i løbet af 1. kvartal 2024. De
endelige kontrolresultater for 2023 foreligger derfor ikke endnu.
De foreløbige kontrolresultater indikerer dog, at nogle virksomheder værdifastsætter de-
res køretøjer på baggrund af en uretmæssig nypris, når de importerer eldrevne køretøjer.
På baggrund af en udsøgning af ca. 2.000 køretøjer i perioden den 1. januar 2023 til den
31. maj 2023 er det således vurderingen, at der for ca. 1.000 af køretøjerne er benyttet en
retvisende nypris ud fra køretøjernes første registreringsdato. For de resterende ca. 1.000
køretøjer vurderes det med høj sandsynlighed, at der er anvendt en uretmæssig lav nypris
i forbindelse med afgiftsberigtigelsen af køretøjerne. På nuværende tidspunkt er det ikke
muligt at fastslå omfanget af afgiftsunddragelsen, men et foreløbigt estimat er et gennem-
snit på 10.000 kr. pr. køretøj, hvilket svarer til en samlet unddragelse på ca. 10 mio. kr.
Efter samme metode er der udsøgt ca. 4.000 eldrevne køretøjer i perioden fra den 1. juni
2023 til den 30. november 2023. Her vurderes det, at der med høj sandsynlighed er an-
vendt en uretmæssig lav nypris i forbindelse med afgiftsberigtigelsen for ca. 500 af køre-
tøjerne. Der foreligger ikke aktuelt tilstrækkelige kontrolresultater for denne periode til, at
Motorstyrelsen kan estimere omfanget af afgiftsunddragelsen for perioden.
Det bemærkes, at Motorstyrelsens kontrol på området er risikobaseret, hvilket betyder, at
kontrollen målrettes, hvor risikoen for fejl og snyd er størst. Kontrolresultaterne vurderes
derfor ikke at være repræsentative for regelefterlevelsen generelt på markedet for elbiler.”
Side 2 af 2