Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2808937_0001.png
10. januar 2024
J.nr. 2023 - 9411
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 177 af 14. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Carl Andersen (LA).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: MFU spm., om børneopsparinger
2808937_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse følgende om børneopsparinger:
1. hvor mange børneopsparinger der er oprettet.
2. hvor mange der udnytter den maksimale indskudsgrænse.
3. hvad provenueffekten er af at hæve den årlige indskudsgrænse fra de nuværende 6.000
kr. i intervaller af 1.000 kr. op til 12.000 kr. Ydermere hvis den årlige indskudsgrænse helt
ophæves.
Svar
Der kan for hvert barn oprettes én børneopsparingskonto, hvor der kan indskydes maksi-
malt 6.000 kr. årligt og i alt højst 72.000 kr. Heri indgår ikke tilskrevne renter m.v., der
ikke anses som indskud. Beløbsgrænserne på 6.000 kr. og 72.000 kr. reguleres ikke. Inde-
stående på en børneopsparingskonto kan tidligst hæves efter udløbet af en bindingsperi-
ode på 7 år, og tidligst når barnet fylder 14 år og senest det år, hvor barnet fylder 21 år.
Barnet kan efter bindingsperiodens udløb hæve opsparingen skattefrit. Renter m.v., der
løbende tilskrives børneopsparingen, medregnes ikke i den skattepligtige indkomst.
I 2022 var de samlede indskud på børneopsparingskonti i danske pengeinstitutter ca. 12,5
mia. kr.
1
Hertil kommer indskud på udenlandske pengeinstitutter, hvorved de samlede
indskud skønnes til i størrelsesordenen 15 mia. kr. i 2022. Der er ikke registerdata, der gør
det muligt at belyse antallet af børneopsparingskonti eller udnyttelsen heraf.
En forhøjelse af det maksimale årlige indskud fra 6.000 kr. til 12.000 kr., og en parallel
forhøjelse af det maksimale samlede indskud fra 72.000 kr. til 144.000 kr., skønnes at
medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 55 mio. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at den varige virkning ved en forhøjelse af de maksimale indskud er min-
dre end virkningen i fx 2030. Det skyldes, at beløbsgrænserne ikke reguleres, og dermed
er realt aftagende over tid. I en årrække efter forhøjelserne af beløbsgrænserne
og i takt
med at flere årgange får mulighed for at udnytte de lempede regler
vil der være gradvist
øgede mindreprovenuer. Derefter vil mindreprovenuerne grundet den manglende regule-
ring aftage og på sigt være helt marginal.
Det gælder dog ikke en afskaffelse af de maksimale indskud, hvor lempelsen ikke er realt
aftagende tid. Dermed vil de årlige mindreprovenuer øges i en årrække, hvorefter de lig-
ger på et stabilt højt niveau. På den baggrund skønnes en væsentligt større varig virkning
på i størrelsesordenen ¼ mia. kr. Der er stor usikkerhed på dette skøn, da der ikke er em-
pirisk belæg for at skønne over omfanget af børneopsparing i fravær af lofter for indskud.
Skønnet er derfor i høj grad følsomt over for de anvendte beregningsforudsætninger.
1
Kilde:
https://www.finanstilsynet.dk/Tal-og-Fakta/Statistik/Statistik-om-sektoren/2022/Pengeinstitutter-2022
tabel
2.17.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: MFU spm., om børneopsparinger
2808937_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en forhøjelse af de maksimale indskud på børneop-
sparingskonti (virkning efter tilbageløb og adfærd)
Maksimalt årligt/samlet indskud
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Varigt
Mio. kr. (2024-niveau)
7.000 kr./84.000 kr.
8.000 kr./96.000 kr.
9.000 kr./108.000 kr.
10.000 kr./120.000 kr.
11.000 kr./132.000 kr.
12.000 kr./144.000 kr.
Intet loft
1)
-5
-5
-5
-10
-10
-10
-15
-5
-10
-10
-15
-15
-20
-30
-5
-10
-15
-20
-25
-30
-40
-10
-15
-20
-25
-30
-35
-55
-10
-20
-25
-30
-35
-45
-70
-10
-20
-30
-35
-45
-50
-80
-10
-20
-30
-40
-50
-55
-90
-5
-10
-10
-15
-20
-25
-250
Anm.: Der er i princippet ingen umiddelbar virkning, da det efter gældende regler ikke er muligt at indskyde mere end
6.000 kr. årligt på en børneopsparingskonto. Hele provenuvirkningen kan derfor henføres til ændret portefølje-
sammensætning og beskatningen heraf. Der er i den forbindelse forudsat en gennemsnitlig udnyttelsesgrad på
30 pct. af den potentielle opsparing på børneopsparingskonti. Det er endvidere forudsat, at halvdelen af indskud
på børneopsparingskonti reducerer forældrenes frie opsparing, og den anden halvdel reducerer barnets frie op-
sparing. Der er stor usikkerhed på skønnene, bl.a. henført til, at der ikke findes registeroplysninger om indestå-
ende på og forrentning af børneopsparingskonti.
1)
Det er modelteknisk nødvendigt med forudsætninger om, hvad den enkelte familie i fravær af et loft maksimalt vil
indskyde på en børneopsparingskonto. Det er i den forbindelse beregningsteknisk forudsat, at der maksimalt ind-
skydes 15.000 kr. årligt (2024-niveau).
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
Side 3 af 3