Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2803150_0001.png
20. december 2023
J.nr. 2023 - 9422
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 176 af 14. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Carl Andersen (LA).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: MFU spm., om provenueffekten af at afskaffe aftrapningen af børne- og ungeydelsen
2803150_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenueffekten af at afskaffe aftrapningen af børne- og ungeydel-
sen? Svaret bedes opgjort umiddelbart, efter tilbageløb samt efter tilbageløb og ændret ad-
færd. Ydermere ønskes effekten på arbejdsudbud, BNP, GINI og marginalskatten for
den berørte gruppe oplyst.
Svar
Børne- og ungeydelsen er en skattefri ydelse, der udbetales til forældrene for børn under
18 år. Efter gældende regler er ydelsen differentieret efter alder og er for 0-2-årige 20.496
kr. pr. år, for 3-6-årige 16.224 kr. pr. år og for 7-17-årige 12.768 pr. år (2024-niveau).
Børne- og ungeydelsen er indkomstafhængig således, at den aftrappes med 2 pct. af den
del af indkomsten (topskattegrundlaget), der overstiger et grundbeløb på 882.700 kr.
(2024-niveau). Ydelsen bliver som udgangspunkt delt lige mellem barnets forældre, og
indkomstaftrapningen afhænger alene af modtagerens indkomst.
Afskaffelsen af indkomstaftrapning af børne- og ungeydelsen skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 355 mio. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 170 mio. kr. (2024-niveau),
jf. tabel 1.
Det skønnes, at afskaffelsen vil øge ar-
bejdsudbuddet med ca. 150 fuldtidspersoner og øge indkomstforskellene målt ved Gini-
koefficienten med 0,02 pct.-point. Endvidere skønnes, at afskaffelsen vil øge BNP med
ca. 0,3 mia. kr. og øge den økonomiske velstand målt ved den samfundsøkonomiske virk-
ning med ca. 0,1 mia. kr. (2024-niveau),
jf. tabel 1.
Afskaffelsen af indkomstaftrapning af børne- og ungeydelsen svarer til en nedsættelse af
marginalskatten på 1,84 pct. point for de berørte personer.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved afskaffelse af indkomstaftrapningen af børne- og ungeydel-
sen.
Virkning
Umiddel- Virkning
efter
Ændring i
Samfunds-
bar
efter tilbageløb Arbejds-
Gini- Virkning økonomisk
virkning tilbageløb og adfærd
udbud koefficient på BNP
1)
virkning
2)
Fuldtids-
Mio. kr.
Mio. kr.
Mio. kr. personer Pct.-point Mia. kr.
Mia. kr.
-355
-270
-170
150
0,02
0,3
0,1
2024-niveau
Ingen indkomstaf-
trapning af børne- og
ungeydelsen
1) BNP-virkningen afspejler den isolerede effekt af den skønnede, afledte ændring i lønsummen som følge af ændringen i
arbejdsudbuddet. Det vil sige ekskl. virkningen af automatisk tilbageløb via moms og afgifter.
2) Den samfundsøkonomiske virkning er her opgjort i faktorpriser.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2025 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse, august 2023
og
den mellemfristede fremskrivning fra maj 2023.
Side 2 af 2