Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2808941_0001.png
10. januar 2024
J.nr. 2023 - 9417
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 174 af 14. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Carl Andersen (LA).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 174: MFU spm., om provenueffekten af at stoppe den løbende regulering af satsen for beskatning af fri telefon mv.
2808941_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenueffekten af at stoppe den løbende regulering af satsen for
beskatning af fri telefon mv.? Svaret bedes opgjort før og efter tilbageløb og adfærd i
årene 2024 til 2030 samt varigt inkl. effekt på BNP og GINI.
Svar
Beskatning af fri telefon indebærer, at medarbejdere beskattes af telefon, internet og com-
puter, der stilles til rådighed af arbejdsgiveren for privat forbrug. Hvis arbejdsgiveren stil-
ler en computer til rådighed for medarbejdere til brug for arbejdet, skal privat forbrug
heraf ikke beskattes, og arbejdsgiverbetalt internetforbindelse beskattes ikke, hvis medar-
bejderen via forbindelse har adgang til arbejdsgiverens netværk. Det skattepligtige beløb
for fri telefon eller frit internet udgør 3.200 kr. om året i 2024. Har medarbejderen både
fri mobil og frit internet, beskattes medarbejderen stadig samlet set af 3.200 kr. om året i
2024. Beløbet reguleres efter personskattelovens § 20 ud fra et grundbeløb på 2.500 kr. i
2010-niveau. For samlevende ægtefæller reduceres det skattepligtige beløb med 25 pct. for
begge ægtefæller, hvis begge ægtefæller er skattepligtige af fri mobil eller frit internet hele
indkomståret og den samlede skattepligtige værdi udgør mindst 4.200 kr. i 2024.
Afskaffelsen af regulering af satsen for beskatning af fri telefon skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 140 mio. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 210 mio. kr. i 2030 (2024-niveau),
jf. tabel 1.
Det skønnes, at afskaffelsen af reguleringen vil medføre en beskeden forøgelse af ind-
komstforskellene, som dog svarer til en ændring af Gini-koefficienten på 0,00 pct.-point i
2030 (ved afrunding på 2. decimal). Desuden skønnes det, at afskaffelsen vil reducere
BNP med ca. 0,1 mia. kr. og reducere den økonomiske velstand målt ved den samfunds-
økonomiske virkning med ca. 0,1 mia. kr. i 2030 (2024-niveau).
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved at stoppe regulering af det skattepligtige beløb for fri tele-
fon, computer og internet.
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2024
-20
-20
-30
2025
-40
-30
-60
2026
-60
-50
-90
2027
-80
-60
-110
2028
-90
-70
-140
2029
-120
-100
-180
2030 Varigt
-140
-110
-210
-560
-430
-830
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til det pågældende år
opgjort i 2024-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse, august 2023
og
den mellemfristede fremskrivning
fra maj 2023.
Side 2 af 2