Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2807056_0001.png
5. januar 2024
J.nr. 2023 - 9273
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 169 af 8. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om at redegøre for de samlede konsekvenser opgjort i hhv. passagernedgang og provenutab ved indførslen af passagerafgiften samt den kommende EU-regulering fra Fit for 55 – EU’s plan for en grøn omstilling
2807056_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de samlede konsekvenser opgjort i hhv. passagernedgang og
provenutab ved indførslen af passagerafgiften samt den kommende EU-regulering fra Fit
for 55
– EU’s plan for en
grøn omstilling? Vil ministeren herudover redegøre for, hvor
meget billetpriserne forventes at stige i 2030, når man tager højde for den foreslåede pas-
sagerafgift og den kommende EU-regulering fra Fit for 55
– EU’s plan for en grøn om-
stilling?
Svar
Regeringen har indgået en aftale om
Grøn luftfart i Danmark
med SF og EL, der bl.a. inde-
holder en helt grøn indenrigsluftfart. Passagerafgiften vil bl.a. finansiere de grønne tiltag i
luftfartssektoren, herunder at understøtte omstillingen af danske lufthavne. Passagerafgif-
ten vil indfases, så den gennemsnitlige sats gradvist stiger fra 70 kr. i 2025 til 100 kr. i
2030 (årets priser). Provenuet fra passagerafgiften skønnes til ca. 1,2 mia. kr. i 2030 efter
tilbageløb og adfærd (2024-niveau). Passagerafgiften skønnes at have en positiv sam-
fundsøkonomisk virkning i størrelsesordenen 750 mio. kr. fra 2030.
Med Aftale om grøn skattereform for industri mv. af 24. juni 2022 omfattes indenrigs-
luftfarten af en CO
2
-afgift
fra 2025. Med revisionen af EU’s
kvotehandelssystem reduce-
res mængden af kvoterne med en højere procentsats og luftfartens gratiskvoter udfases
frem mod 2026. Med ReFuelEU Aviation indføres et fælleseuropæisk iblandingskrav i
luftfarten stigende fra 2 pct. i 2025 til 70 pct. i 2050. I 2030 er kravet på 6 pct. iblanding
af bæredygtige flybrændstoffer, herunder et underkrav på 2 pct. iblanding af syntetiske
flybrændstoffer. Der henvises til besvarelserne af
TRU alm. del
spm. 109-111.
Tabel 1. Skønnet prisstigning på rejser fra Danmark som følge af initiativer i luftfartsektoren
Kr. pr. passager, årets priser
Indenrigs
- h
eraf passagerafgift
- h
eraf øvrige omkostninger
Samlet prisstigning for en returbillet i 2030
200
100
100
180
50
130
500
310
190
710
410
300
Europa
- h
eraf passagerafgift
- h
eraf øvrige omkostninger
Mellemlange interkontinentale rejser
- h
eraf passagerafgift
- h
eraf øvrige omkostninger
Lange interkontinentale rejser
- h
eraf passagerafgift
- h
eraf øvrige omkostninger
Anm: Afrundet til nærmeste 10 kr. Det er lagt til grund for beregningerne, at ReFuelEU Aviation omfatter alle lufthavne i
Danmark. Satserne for passagerafgiften følger den indgåede aftale om grøn luftfart.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Skatteministeriet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om at redegøre for de samlede konsekvenser opgjort i hhv. passagernedgang og provenutab ved indførslen af passagerafgiften samt den kommende EU-regulering fra Fit for 55 – EU’s plan for en grøn omstilling
2807056_0003.png
Disse tiltag, inklusive den vedtagne EU-regulering af luftfarten, skønnes at medføre en
prisstigning på flybilletter. Prisstigningen i 2030 på en returbillet skønnes med betydelig
usikkerhed til samlet set omtrent 200 kr. på indenrigsflyvninger, 180 kr. for europæiske
flyvninger, 500 kr. for mellemlange rejser uden for Europa og 710 kr. for lange rejser
uden for Europa (årets priser),
jf. tabel 1.
Skønnene er behæftet med usikkerhed grundet fx
fremtidige kvotepriser og priser på grønne flybrændstoffer.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at tiltagene, inklusive den vedtagne EU-regulering
af luftfarten, alt andet lige vil medføre en passagernedgang på 16 pct. for indenrigsflyv-
ninger, ca. 4 pct. nedgang for flyvninger til Europæiske destinationer og ca. 3 pct. passa-
gernedgang på interkontinentale rejser. Der lægges til grund i beregningerne, at der i ud-
gangspunktet er en årlig underliggende passagervækst på knap 3 pct. for indenrigsflyvnin-
ger og godt 2 pct. for udenrigsflyvninger fra 2025 frem mod 2030,
jf. Klimastatus- og frem-
skrivning 2023.
Side 3 af 3