Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2805453_0001.png
28. december 2023
J.nr. 2023 - 9419
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 150 af 1. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 150: MFU spm. om at oversende en liste over de afgifter og skatter, hvor landbrugserhvervet får særlige fradrag eller gunstige skattevilkår
2805453_0002.png
Spørgsmål
Landbruget får gennem den såkaldte bondegårdsregel en lavere beskatning af landbrugs-
jord og dermed en rabat på ejendomsskatten. Det samme gør sig gældende i forhold til
energiafgifter på brændstoffer, jf. mineralolieafgiftsloven. Vil ministeren oversende en li-
ste over de afgifter og skatter, hvor landbrugserhvervet får særlige fradrag eller gunstige
skattevilkår? Ministeren bedes samtidig opgøre hver afgift/skat særskilt, og anføre den år-
lige skattebetaling samt den årlige rabat (udregnet ud fra den skat/afgift som almindeligvis
vil være gældende). Svaret bedes gå fem år tilbage i tid.
Svar
Der eksisterer en række skatteordninger direkte målrettet landbrugserhvervet, herunder
lempet grundskyld for landbrugsjord og jordbrugets lempelse eller fritagelse for energiaf-
gift. For andre ordninger gælder det dog imidlertid, at de som hovedregel ikke kun tilfal-
der landbrugserhverv og derfor ikke bør ses som en direkte støtte af landbruget, men som
mere generelle lempelige skatteregler
også selvom de i praksis i overvejende grad anven-
des af landbrugsvirksomheder.
De samlede skatteudgifter, som staten har i forbindelse med de nævnte ordninger, udgør i
2023 godt 3 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at skatteudgifterne er opgjort som umiddel-
bar virkning. Det vil sige, at der ikke er taget højde for tilbageløb og adfærd. Der er såle-
des ikke tale om et potentielt finansieringsbidrag.
Tabel 1. Skatteudgifter, der helt eller delvist kan henføres til landbrudserhvervet, 2019-2023
(Umiddelbar provenuvirkning, mio. kr., årets niveau)
Lavere ansættelse af grundværdi på produktionsjord
Lempelser og fritagelser for energiafgift for jordbruget
mv. og diverse processer
Nedskrivning af husdyrbesætning i skattepligtig
indkomst
Sælgerpantebrevsmodel ved salg af
erhvervsejendomme
Lempeligere beskatning ved genanbringelse af fortjene-
ste ved afståelse af fast ejendom
Skatteudskydelse gennem andelsselskaber
Skattefritagelse af gratis betalingsrettigheder og kvoter
Skatteudgifter, der helt eller delvist kan henføres til
landbrugserhvervet i alt
Kilde: Skatteministeriet
2019
1.450
1.150
30
0
100
180
10
2.920
2020
1.550
1.050
30
20
100
180
10
2.940
2021
1.625
1.100
30
20
150
200
25
3.150
2022
1.700
800
30
20
150
210
25
2.935
2023
1.775
800
30
20
150
220
20
3.015
Det skal understreges, at det for flere af ordningerne i praksis ikke er hele skatteudgiften,
der kan henføres til landbrugserhvervet. Det er ikke muligt at opgøre den præcis andel af
ordningerne, der kan henføres til landbrugserhvervet. De enkelte skatteordninger, der på
den ene eller anden måde giver gunstigere skattevilkår til landbrugserhvervet, er beskrevet
i
boks 1 nedenfor.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 150: MFU spm. om at oversende en liste over de afgifter og skatter, hvor landbrugserhvervet får særlige fradrag eller gunstige skattevilkår
2805453_0003.png
Boks 1. Skatteordninger, der giver lempeligere skatteforhold for landbrugserhvervet
Lavere ansættelse af grundværdi på produktionsjord (bondegårdsreglen)
Lavere ansættelse af grundværdi på produktionsjord (bondegårdsreglen) medfører, at land-
brugsjord beskattes lempeligt i forhold til andre typer jord. Det betyder, at landbrugsjord i
praksis vurderes lavere end jordens faktiske handelsværdi, hvilket giver landbruget en lavere
grundskyld.
Lempelser og fritagelser for energiafgift for jordbruget mv. og diverse processer
Lempelser og fritagelser for energiafgift for jordbruget mv. og diverse processer medfører, at
jordbrug beskattes med lempeligere energiafgift end andre aktiviteter. Det indgår som en del
af aftale om grøn skattereform fra juni 2022, at jordbrug mv. fra 2025 pålægges energiafgift
og CO
2
-afgift på lige vilkår med andre aktiviteter. Ordningen gælder således ikke længere
jordbrug fra 2025.
Nedskrivning af husdyrbesætning i skattepligtig indkomst
Nedskrivning af husdyrbesætning i skattepligtig indkomst består i fordelen ved at udskyde
skattebetalingen i ét år, hvilket udgør en likviditetsfordel for landmænd.
Sælgerpantebrevsmodel ved salg af erhvervsejendomme
Sælgerpantebrevsmodellen giver sælgere af erhvervsejendomme adgang til at udskyde be-
skatningen af ejendomsavancer, når der udstedes et sælgerpantebrev i forbindelse med
handlen. Formålet med ordningen er at skabe bedre muligheder for generation sskifte for bl.a.
unge landmænd og andre erhvervsdrivende ved køb og salg af erhvervsejendomme. Ordnin-
gen anvendes primært i landbrugssektoren.
Lempeligere beskatning ved genanbringelse af fortjeneste ved afståelse af fast ejen-
dom
Lempeligere beskatning ved genanbringelse af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom be-
står i, at en sælger af fast ejendom, som genanbringer fortjenesten ved at erhverve en anden
ejendom, kan udskyde skatten af fortjenesten på den solgte ejendom. Ordningen omfatter
ikke ejendomme, der har tjent som bolig. Den anvendes primært i landbrugssektoren.
Skatteudskydelse gennem andelsselskaber
Skatteudskydelse gennem andelsselskaber består i, at andelshavere opnår likviditetsmæs-
sige fordel ved den udskudte beskatning sammenlignet med en løbende beskatning af over-
skuddet. Ordningen understøtter, at andelshavere samler sig i andelsselskaber og derved op-
når stordriftsfordele ved deling af kapitalapparat, administration, intern opsætning af varer
mv.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 150: MFU spm. om at oversende en liste over de afgifter og skatter, hvor landbrugserhvervet får særlige fradrag eller gunstige skattevilkår
2805453_0004.png
Boks 1 (fortsat). Skatteordninger, der giver lempeligere skatteforhold for landbrugserhvervet
Skattefritagelse af gratis betalingsrettigheder og kvoter
Virksomheder der er omfattet under EU’s kvotehandelssystem
, er som udgangspunkt beretti-
get til tildeling af gratiskvoter, som helt eller delvist dækker deres CO
2
-udledninger i forbin-
delse med produktionen. Der er tale om en midlertidig undtagelse fra kvotehandelsdirektivets
overordnede princip om, at kvoter auktioneres. Ordningen medfører, at modtageren af gratis
kvoter eller betalingsrettigheder er fritaget for beskatning af den modtagne værdi. Ordningen
sikrer således, at modtagerne ikke risikerer en likviditetsmæssig belastning i forbindelse med
modtagelsen af gratis kvoter mv. som følge af beskatning.
Side 4 af 4