Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2802140_0001.png
OMTRYK
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 148
Offentligt
Beslutningsforslag nr.
B 70
Folketinget 2022-23 (2. samling)
OMTRYK
Korrektion af finansieringsafsnittet i
bemærkningerne
Fremsat den 17. marts 2023 af Peter Kofod (DF), Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF), Pia Kjærsgaard (DF),
Morten Messerschmidt (DF), Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af registreringsafgiften
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af indeværende folketingsår at udarbejde en plan for en gradvis nedsættelse
af registreringsafgiften for personbiler med en afgiftspligtig værdi på op til 500.000 kr., således at den øverste progressions-
grænse i registreringsafgiften hæves fra 210.600 kr. til 500.000 kr.
AX028394
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 148: MFU spm. om at beregne provenukonsekvenser efter tilbageløb og adfærd af beslutningsforslag B 70 om nedsættelse af registreringsafgiften (folketingsåret 2022-23, 2. samling)
2802140_0002.png
OMTRYK
2
Bemærkninger til forslaget
Registreringsafgiften er en afgift, der pålægges ved køb af
en ny bil, og den er en af de højeste i OECD (Finansudval-
get, alm. del – endeligt svar på spørgsmål 284, folketings-
året 2017-18). Den nuværende registreringsafgift på køb af
personbiler er en betydelig økonomisk byrde for familier.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at en nedsættelse af
registreringsafgiften vil have flere fordele.
Afgiften har for det første en betydelig indvirkning på
danske borgere og fungerer som en stor hindring for at købe
bil. En sådan afgift belaster i højere grad personer med
lavere indkomst end dem med højere indkomst, og på den
måde skaber det en økonomisk ulighed for borgerne i det
danske samfund. Nedsættelse af afgiften vil være med til
at sikre mindre ulighed for borgere i Danmark i forhold til
adgangen til at erhverve en sikker og pålidelig personbil i
mellemklassen, der er egnet som familiebil.
For det andet er det forslagsstillernes opfattelse, at ned-
sættelsen af afgiften vil øge mobiliteten og herved også ar-
bejdsudbuddet. Mange danske familier har brug for en eller
to biler for at få hverdagen til at gå op i forhold til arbejde,
indkøb og fritid. Anskaffelsen af en bil gør det muligt at
nå flere væsentlige arbejdsopgaver og familieærinder, og
tidsgevinsterne ved at køre bil til arbejde vil gøre det muligt
at arbejde mere. Yderligere vil det være et incitament for
mange borgere til at flytte ud af de store byer eller blive
boende i mindre lokalsamfund, hvis adgangen til at erhverve
en pålidelig og sikker familiebil, der ikke er udgiftskræven-
de, forøges.
For det tredje skønnes en nedsættelse af registreringsaf-
giften fra 150 pct. til 85 pct. at øge arbejdsudbuddet med
ca. 1.800 personer, og en fuld afskaffelse af afgiften vil
øge arbejdsudbuddet med ca. 5.900 personer. Der er således
store samfundsøkonomiske fordele ved at nedsætte afgiften
(Skatteudvalget, alm. del – endeligt svar på spørgsmål 726,
folketingsåret 2021-22).
Endelig og for det fjerde tilskynder den nuværende regi-
streringsafgift på 150 pct. borgere til at beholde deres gamle
biler i stedet for at opgradere til nye, mere brændstofeffekti-
ve og sikre modeller. Nedsættelse af registreringsafgiften vil
øge efterspørgslen på mere miljøvenlige biler, da de ofte har
en markant lavere udledning af giftige gasser i forhold til
ældre modeller. En nedsættelse vil derfor bidrage til en mere
grøn og miljøvenlig bilpark.
Det er derfor forslagsstillernes ønske, at regeringen udar-
bejder en plan for en gradvis reduktion af registreringsafgif-
ten navnlig med fokus på personbiler i mellemklassen, så
det danske samfund kan drage fordel af de goder, som en
reduktion vil medføre, heriblandt de positive virkninger, det
vil have på arbejdsudbuddet, bnp og samfundsøkonomien. I
den forbindelse bør der udarbejdes en plan for finansiering
af et umiddelbart forventet provenutab for staten som følge
af en løbende gradvis nedsættelse.
I lyset af ovenstående indstiller forslagsstillerne, at Folke-
tinget træffer en beslutning om, at regeringen inden udgan-
gen af indeværende folketingsår pålægges at udarbejde en
plan for en gradvis nedsættelse af registreringsafgiften på
personbiler med en afgiftspligtig værdi på op til 500.000 kr.,
således at den øverste progressionsgrænse i registreringsaf-
giften hæves fra 210.600 kr. til 500.000 kr.
Finansiering
Ifølge beregninger vil en nedsættelse af registreringsafgif-
ten fra satsen på 150 pct. til en flad sats på 85 pct. medfø-
re et provenutab på 2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
mens arbejdsudbuddet øges med ca. 1.800 personer (Finans-
udvalget, alm. del – endeligt svar på spørgsmål 284, folke-
tingsåret 2017-18). Det er forslagsstillernes vurdering, at en
udvidelse af den øverste progressionsgrænse til 500.000 kr.
vil medføre et mindre provenutab, der i første omgang vil
kunne finansieres gennem en reduktion af omkostninger til
udlændinge.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 148: MFU spm. om at beregne provenukonsekvenser efter tilbageløb og adfærd af beslutningsforslag B 70 om nedsættelse af registreringsafgiften (folketingsåret 2022-23, 2. samling)
2802140_0003.png
OMTRYK
3
Skriftlig fremsættelse
Peter Kofod
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved
at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om nedsættelse af
registreringsafgiften.
(Beslutningsforslag nr. B 70)
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager
forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.