Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2802139_0001.png
19. december 2023
J.nr. 2023 - 9021
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 148 af 1. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 148: MFU spm. om at beregne provenukonsekvenser efter tilbageløb og adfærd af beslutningsforslag B 70 om nedsættelse af registreringsafgiften (folketingsåret 2022-23, 2. samling)
2802139_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne provenukonsekvenser efter tilbageløb og adfærd af beslutningsfor-
slag B 70 om nedsættelse af registreringsafgiften (folketingsåret 2022-23, 2. samling),
fremsat af Dansk Folkeparti?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
mellem den daværende S-rege-
ring, RV, SF og EL blev registreringsafgiften omlagt, så afgiften består af et værdielement
og CO
2
-tillæg, som begge er progressivt indrettet. Herudover indfases registreringsafgif-
ten for nul- og lavemissionsbiler løbende for at fremme udbredelsen af grønne biler.
I 2023 udgør værdielementet 25 pct. af bilens afgiftspligtige værdi op til 67.800 kr., 85 pct.
af den afgiftspligtige værdi mellem 67.800 kr. og 210.600 kr. og 150 pct. af den afgiftsplig-
tige værdi over 210.600 kr. Beløbsgrænserne reguleres efter personskattelovens § 20.
I beslutningsforslaget B 70 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) stillede Dansk Folkeparti
forslag om nedsættelse af registreringsafgiften, således at den øverste progressionsgrænse
i registreringsafgiften hæves fra 210.600 kr. til 500.000 kr.
De provenumæssige konsekvenser ved at forhøje den øverste progressionsgrænse i regi-
streringsafgiften til 500.000 kr. fremgår af tabel 1. Det skønnes med betydelig usikkerhed,
at forhøjelsen medfører et umiddelbart mindreprovenu på ca. 2,7 mia. kr. i 2025 og ca.
4,9 mia. kr. i 2030. Efter tilbageløb og adfærd skønnes et mindreprovenu på ca. 1,5 mia.
kr. i 2025 og ca. 3,1 mia. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved forhøjelse af den høje progressionsgrænse i registre-
ringsafgiften
Mia. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb og adfærd
(inkl. arbejdsudbud)
2025
-2,7
-1,5
2030
-4,9
-3,1
Anm.: Provenuvirkning ved forhøjelse af den øverste progressionsgrænse til 500.000 kr. Beregningerne tager udgangs-
punkt i en fremskrivning af det faktiske 2022-salg til hhv. 2025 og 2030.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel.
Den stigende profil for mindreprovenuet skal ses i lyset af den løbende indfasning i regi-
streringsafgiften for nul- og lavemissionsbiler og den forventede udbredelsen af disse kø-
retøjer. Det bemærkes, at der er stor usikkerhed forbundet med at fremskrive bilsalget og
fordelingen på drivmidler.
Der er i beregningerne ikke taget højde for finansieringen af nedsættelsen af registrerings-
afgiften. Det må dog lægges til grund, at en konkret finansiering i den påkrævede størrel-
sesorden i et eller andet omfang vil have afledte virkninger på arbejdsudbud og økono-
misk aktivitet.
Side 2 af 2