Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2802030_0001.png
19. december 2023
J.nr. 2023 - 9329
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 144 af 1. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 144: MFU spm. om at beregne provenukonsekvenser ved at halvere momsen på fødevarer
2802030_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne provenukonsekvenser ved at halvere momsen på fødevarer? Sva-
ret bedes opgjort efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Det danske momssystem baserer sig på fælles EU-momsregler, som findes i momsdirekti-
vet. Der er i direktivet fastsat en normalsats på minimum 15 pct. Det er dog muligt for et
medlemsland at have nedsat sats på visse varer/varegrupper, som er specifikt oplistet i di-
rektivet, herunder bl.a. fødevarer. Konsekvenserne af indførelse af en nedsat sats på føde-
varer vil afhænge af den konkrete afgrænsning af de fødevarer, som omfattes. Ved indfø-
relse af en nedsat sats på fødevarer vil det være nødvendigt at undersøge hvilke varer, der
skal være omfattet, herunder fx om ikke-alkoholiske drikkevarer mv. skal være omfattet af
den nedsatte sats.
En halvering af momssatsen til 12,5 pct. på fødevarer ekskl. ikke-alkoholiske drikkevarer
skønnes (med forbehold for den konkrete afgrænsning) at medføre et umiddelbart min-
dreprovenu for staten på mere end 15 mia. kr., svarende til mere end 13 mia. kr. efter til-
bageløb. Et afledt øget forbrug af de omfattede varer (målt i kroner og øre) som følge af
lavere forbrugerpriser for disse varer vil trække i retning af at forøge mindreprovenuet.
Der er dog ikke skønnet nærmere over størrelsen af provenuvirkningen fra adfærd og
dermed heller ikke provenuet efter tilbageløb og adfærd.
For den enkelte borger vil momsbesparelsen umiddelbart være proportional med udgiften
til de omfattede varer, og momsbesparelsen vil således være størst for de borgere, der
målt i kroner og øre køber mest af de omfattede varer.
Det bemærkes, at der også vil være administrative og implementeringsmæssige konse-
kvenser ved indførelse af en nedsat momssats. En nedsat sats på fødevarer vil være for-
bundet med øgede administrative omkostninger for erhvervslivet såvel som det offentlige,
bl.a. som følge af afgrænsningsproblemer og mere komplekse regler. Implementering af
nedsat sats på fødevarer vil endvidere kræve ændringer i Skatteforvaltningens it-systemer,
herunder såkaldte Legacy systemer, hvilket må påregnes at indebære en længere tidshori-
sont og være forbundet med udviklingsomkostninger.
En indførelse af differentieret moms vil være en markant ændring af det danske moms-
system, og der vil således være en række generelle og væsentlige overvejelser forbundet
hermed. Det danske momssystem er i dag
og har i lang tid under skiftende regeringer
været
kendetegnet ved, at alle varer og ydelser som udgangspunkt er pålagt én moms-
sats på 25 pct.
Side 2 af 2