Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2802004_0001.png
19. december 2023
J.nr. 2023 - 9049
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 142 af 1. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Jeppe Bruus
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om ministeren mener, at kommune- og lokalplaner egner sig til at foretage ejendomsvurderinger m.v.
2802004_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at kommune- og lokalplaner egner sig til at foretage ejendomsvurderin-
ger på baggrund af? Hvilke tiltag har Skatteministeriet og Vurderingsstyrelsen i samar-
bejde med kommunerne iværksat for, at plangrundlaget i lokalplanerne er brugbart for de
nye grundvurderinger? Anerkender ministeren, at det er en stor administrativ byrde for
kommunerne at skulle tilpasse planerne til den nye ejendomsvurderingslov, og er ministe-
ren i så fald villig til at kompensere kommunerne herfor? Ministeren bedes slutteligt kom-
mentere på udtalelsen fra Stine Johansen, direktør i KL: ”Det vil være bekymrende at
skulle planlægge landets udvikling af hensyn til skattelovgivningen og ikke de udviklings-
behov, der er i samfundet”, jf. artiklen ”KL: ”Vi er meget forundrede””, Børsen, den 15.
november 2023. Der henvises endvidere til artiklerne ”Borgmestre i oprør over ny skatte-
bombe” og ”Efter skattesmæk på grunde: Er ”god” og ”bedst mulig” det samme?”, Bør-
sen, den 14. november 2023.
Svar
Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 17, stk. 1, at ved grundværdien forstås vær-
dien af grunden i ubebygget stand under den forudsætning, at grunden vil blive anvendt
og udnyttet bedst muligt i økonomisk henseende.
Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 18, stk. 1, at grundværdien ansættes på
grundlag af den anvendelse og den udnyttelse, der er mulig efter forskrifter udstedt i med-
før af planlovgivningen eller anden offentlig regulering.
Af forliget fra 2016 mellem den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti om et
nyt ejendomsvurderingssystem fremgår det, at en grunds bedste økonomiske anvendelse
skal fastsættes med udgangspunkt i dens anvendelses- og udnyttelsesmuligheder efter
plangrundlaget.
Princippet om anvendelse af plangrundlaget i forbindelse med ansættelsen af grundvær-
dien var ikke nyt, men princippet var ikke tidligere reguleret ved lov. I forarbejderne til
ejendomsvurderingslovens § 18 beskrives praksis efter den dagældende vurderingslov og
baggrunden for at indføre den gældende § 18 således: ”Som
nævnt i bemærkningerne til lov-
forslagets § 17 giver den gældende vurderingslov ikke nærmere anvisninger på, hvordan vurderingsmyndig-
heden skal nå frem til en grundværdi. Det praktiske udgangspunkt er dog, at der ved værdiansættelsen
tages hensyn til den anvendelse og udnyttelse, der er mulig efter de foreliggende planforhold, dvs. lokalpla-
ner m.v. Da de foreliggende planforhold imidlertid er af stor betydning for grundværdiansættelsen, er der
behov for, at disse forhold nærmere reguleres, således som det foreslås i lovforslagets §§ 18-20”,
jf. Fol-
ketingstidende 2016-17, A, L 211 som fremsat, side 99.
Vurderingsstyrelsen har derudover oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Vurderingsstyrelsen og Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen har et samarbejde med Plan-
og Landdistriktsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen, der hhv. er myndighed for planloven og
varetager driften af plandataregistret plandata.dk. Samarbejdet har til sigte at kvalitetssikre
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om ministeren mener, at kommune- og lokalplaner egner sig til at foretage ejendomsvurderinger m.v.
2802004_0003.png
og forbedre de data om plangrundlaget, der lægges til grund for vurderingerne. I regi af
dette samarbejde foretages udvikling af indberetningsmuligheder og -brugerflade og ned-
brydning af plandata til enkelte deljordstykker.
Desuden foretages konsolidering af planer med henblik på at forbedre præcisionen af de
indberettede data. I konsolideringen er kommunerne direkte involverede, idet de som
planmyndighed har kompetencen til at afgøre, hvordan et plandokument skal fortolkes og
registreres. Det er Plan- og Landdistriktsstyrelsen, der som myndighed for planloven fore-
står den direkte kontakt med kommunerne. Plan- og Landdistriktsstyrelsen har i denne
forbindelse ydet bistand med at foretage de nødvendige rettelser, såfremt kommunerne
har ønsket det. Det er ikke i øvrigt hensigten, at lokal- og kommuneplanlægningen skal til-
passes ejendomsvurderingsloven.”
Side 3 af 3