Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2774393_0001.png
2. november 2023
J.nr. 2023 - 7690
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 5. oktober 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, af hvilke politiske aftaler det fremgår, at der er et politisk ønske om, at grundskyldsbeskatningen skal omfordeles mellem enfamiliehuse og etageejendomme
2774393_0002.png
Spørgsmål
Som følge af de nye vurderingsprincipper vurderes grundværdier for etageejendomme
højere end tidligere, og samtidig justeres grundskyldssatserne på kommuneniveau, så
der sker en omfordeling af grundskyldsbeskatningen mellem enfamiliehuse og etageejen-
domme indenfor den enkelte kommune. Vil ministeren redegøre for, af hvilke politiske
aftaler det fremgår, at der er et politisk ønske om, at grundskyldsbeskatningen skal
omfordeles mellem enfamiliehuse og etageejendomme?
Svar
Principperne for fastsættelse af ejendomsværdier og grundværdier i det nye ejendomsvur-
deringssystem følger af
Forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem
fra 2016, mens fastsættelsen
af de nye ejendomsskattesatser følger af
Forlig om et ny ejendomsvurderingssystem
fra 2017 og
af
Kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen
fra 2020.
Omfordelingen er en konsekvens af, at der udarbejdes nye og mere retvisende vurderin-
ger, som bl.a. indebærer, at grundvurderingerne for etageejendomme stiger mere ift. deres
historisk meget lave værdier, end det er tilfældet for enfamiliehuse, samt at der betales den
samme grundskyldssats for alle typer ejendomme uanset anvendelse.
Med de nye ejendomsvurderinger vurderes grunde for etageejendomme højere end tidli-
gere. Det skyldes den mellemliggende prisudvikling, samt at disse ejendommes grundvær-
dier i det tidligere vurderingssystem generelt har været vurderet meget lavt.
For at sikre tryghed for boligejerne er der indført en skatterabat, som indebærer, at ejere
af ejerboliger får en rabat, hvis deres samlede boligskat stiger med overgangen til de nye
regler. Rabatten bortfalder ved ejerskifte. For erhvervsejendomme er der indført en stig-
ningsbegrænsningsordning, som indebærer, at grundskylden højst kan stige med 4,75 pct.
af den nye fuldt indfasede grundskyld. Derved indfases eventuelle stigninger i grundskyl-
den gradvist. For almene boliger er stigningsbegrænsningen fastsat til 3,5 pct. som følge
af den politiske aftale om, at disse ejendommes grundskyld højst må stige med 600 mio.
kr. frem mod 2040.
Side 2 af 2